Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Test voor hartslag zones en vermogen

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 17 mar 2015 23:14

Ik kan ook bij een center in maastricht gaan dat is natuurlijk korterbij maar thanks voor de info ;)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 18 mar 2015 12:34

Je hebt niets aan je maximale hartslag. Je moet je zones bepalen aan de hand van je omslagpunt.

Als je jouw maximale hartslag wilt weten dan ga je naar de Keuteberg en sprint je deze omhoog ;) Geheel op eigen risico natuurlijk :!:

In Limbricht kun je voor 75 euro een simpele test laten doen.Chris Jansen is een huisarts die ook in het verleden met profs heeft gewerkt.

Ik zou eerst eens heel goed rondkijken voor je begint met trainen uit een boekje. Misschien is het verstandiger om bij een wielerclub te gaan of samen te werken met een trainer. Trainingszones, hartslagen en vermogen zijn random getallen als je niet weet hoe je lichaam erop reageerd. Een boek is heel goed, maar is geschreven voor de ideale algemene wielrenner. Daar zijn er niet veel van;)

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 18 mar 2015 12:49

Dankje voor je reactie Alan, Bij een wielerclub zit ik op dit moment al een half jaar. alleen ik wil gewoon eens voor mezelf bijhouden hoe ik nu eigenlijk train en wat ik aan het doen ben etc. + ik vind het leuk om deze zaken gewoon voor mezelf bij te houden. Dank voor de tip, limbricht is inderdaad kort bij en 75 euro is toch een ander bedrag dan de 200 + die een SMA rekent...

Maar ik moet dus vanaf mijn omslagpunt hartslag mijn zones bepalen? en hoe bepaal ik dan mijn zones mbt vermogen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 18 mar 2015 13:08

200+ van SMA is voor een Groot Sportmedisch Onderzoek. Bij SMA Maastricht doen ze dan:

Inhoud : Lengte, gewicht, vetpercentage, ogentest, urinetest, longfunctie en hartfilm (ECG) in rust. Algemeen intern en algemeen orthopedisch onderzoek. Specifiek orthopedisch onderzoek gericht op de sporttak en eventuele klachten. Maximale inspanningstest op de fietsergometer met continue ECG-registratie en bloeddrukmeting.

Als ik het zo lees zoek jij alleen een inspanningstest. Bij SMA Maastricht kost dat 132,80:

http://www.sportmedischadviescentrum.nl ... e=tarieven

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 18 mar 2015 14:35

Voor de sporters die ik train gebruik ik de zones van Andrew Coggan. Bij een inspanningstest krijg je hele andere zones waar ik niet zo'n fan van ben.

Uit de inspanningstest kun je het vermogen aan je omslagpunt halen en dit gebruiken voor de vaste percentages die Coggan geeft. Ik deel dan de Endurance nog eens door twee (Rustige duur en Stevige duur) en laat de sporters vooral in de rustige duurzone trainen. Maar nogmaals het zijn random getallen als je niet weet wat je ermee moet doen;)

http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... ing-levels

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 18 mar 2015 14:50

Maar Coggan zegt ook regelmatig testen om aan te passen. In dat geval vraag ik me af of het zin heeft n=1.
What makes the boat go faster?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 18 mar 2015 15:06

Je moet altijd je zones aanpassen. De hartslagen blijven vaak redelijk stabiel, maar het vermogen kan toenemen of afnemen. Met een FTP test die hij voorsteld zie je echter niet of je basis gegroeid en je ruimte gemaakt hebt om beter te worden of dat je alleen sterker bent geworden doordat je te hard getraind hebt.

Die FTP krijg je wel omhoog als je hard traint, maar dat betekend niet direct dat je beter bent geworden. Je kunt alleen in die 20 min de verzuring langer volhouden waardoor het lijkt alsof je meer vermogen kunt trappen.

Ik zou ook twee tot drie inspanningstesten per jaar aanbevelen.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 18 mar 2015 15:30

Alan Smeets schreef:Ik zou ook twee tot drie inspanningstesten per jaar aanbevelen.
Misschien een beetje overdreven voor een TS die net een half jaar lid is van een wielerclub.... ?

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 18 mar 2015 15:49

Dank voor alle reacties. Wat ever zegt klopt wel. ben echter wel fanatiek fietsen dus wat nu nog niet is dat komt misschien in de toekomst. Wat is dan trouwens het beste op vermogen of op hartslag trainen? of combinatie van beiden? denk het laatste? Dan zal ik ook een vermogenmeter moeten hebben trouwens

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8572
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 mar 2015 17:02

Ga je eerst inlezen is mijn advies over wattage training en idd is wel zo makkelijk als je op wattage wilt gaan trainen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 19 mar 2015 09:15

ever schreef:
Alan Smeets schreef:Ik zou ook twee tot drie inspanningstesten per jaar aanbevelen.
Misschien een beetje overdreven voor een TS die net een half jaar lid is van een wielerclub.... ?
Voor 75 euro kan hij in Limburg al testen een test bij het SMA kost bijna het dubbele.

Daarnaast denkt hij er wel over om een vermogensmeter aan te schaffen. Die kosten nog steeds minimaal 600 euro. Ik weet niet of je al eens op vermogen gefietst hebt want dat zijn getallen die heel snel fluctueren op je display. Zonder de juiste zones en kennis wat het inhoud zijn het zoals eerder gezegd random getallen. Dan kun je er beter voor kiezen om op hartslag te rijden.

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 19 mar 2015 11:30

Alan, wat jij zegt klopt zeker dat ben ik ook met je eens, daarom wil ik me eerst eens verder inlezen hier over. eerst eventueel een test doen en vervolgens op hartslag. en eventueel erna in combinatie met vermogen, mits ik snap wat ik dan aan het doen ben natuurlijk :)

Plaats reactie