Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Omvang/spiermassa dijbeen/bovenbeen verminderen

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 10 aug 2010 12:36

Hoi.

Ik ben nu al een tijdje aan het trainen voor het komende seizoen waarin ik Le Marmotte (race) en enkele mtb-marathons wil gaan rijden. Nu heb ik gemerkt dat ik met de gerichte krachtraining (in t krachthonk) veel spiermassa erbij heb gekregen in mijn bovenbenen (vino-look). Zoveel zelfs dat mijn spijkerbroeken het bijna niet meer trekken.

Daarintegen heb ik er wel profijt van gezien de resultaten, alleen de extra kg's (spiermassa) baren me zorgen. Op klimmetjes ben ik niet meer explosief maar meer een temporijder (tijd van bv camerig en redoute blijven hetzelfde).

Is er ook een trainingsmethode om de spiermassa wat te doen afslanken maar toch de kracht te behouden??

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 10 aug 2010 13:05

Na je krachttraining nog een half uur op souplesse fietsen. Verder weet ik natuurlijk niet hoe je traind (krachttraining)

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 10 aug 2010 13:42

Van veel duurtraining slinkt je spiermassa. Maar als je aanleg hebt voor een dergelijke spierontwikkeling, zal het lastiger zijn die te verliezen. Zelf doe ik KT om te voorkomen dat ik geen spier meer overhoud. ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 aug 2010 14:02

Hoeveel herhalingen per set doe je in de sportschool?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 10 aug 2010 19:01

Wandelen!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 11 aug 2010 18:52

Sets 3 x 8 squating.

Idd misschien wat meer wandelen. Het krachtresultaat is trouwens top, alleen blijkt de explosiviteit op klimmetjes wel wat minder te zijn dat kan natuurlijk wel aan die kg'tjes liggen.

Duurtraing doe ik ook veel (crosstrainer) maar ik pak altijd snel op mijn benen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 aug 2010 19:04

Met een verminderde explosiviteit zal ik geen zorgen hebben met de marmotte, tempo rijder lijkt me toch fijner ;)

Hoeveel ben je aangekomen?

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 11 aug 2010 21:58

[quote="Otje 2"]
Duurtraing doe ik ook veel (crosstrainer) maar ik pak altijd snel op mijn benen.[/quote]

Ik heb even opgezocht wat een crosstrainer is, maar daar kun je toch geen duurtraining op doen?

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 11 aug 2010 22:16

[quote="Hond"][quote="Otje 2"]
Duurtraing doe ik ook veel (crosstrainer) maar ik pak altijd snel op mijn benen.[/quote]

Ik heb even opgezocht wat een crosstrainer is, maar daar kun je toch geen duurtraining op doen?[/quote]

Je kunt overal duurtraining op doen. Zolang het maar volgens een bepaalde intensiteit en duur gaat ;)

Crosstrainer is daar uitermate geschikt voor. Omdat het niet erg belastend is zoals bijv. loopband of roeimachine, maar je er wel het gehele lichaam bij gebruikt. Zelf gebruik vaak crosstrainer voor en na krachttraining.

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 16 aug 2010 11:48

3 x 8 squatten is voor een renner idd geen goede training. (herhalingen van rond de 8 doen bodybuilders over het algemeen vanwege de spiergroei)
Je moet je kracht uithoudingsvermogen trainen en dat doe je door meerdere setjes (5 of meer)met 20 of meer herhalingen te doen.
Er staat ergens een artikel dat zelfs 30 of meer herhalingen wordt aanbevolen. Weinig rust nemen tussen de setjes (dit in tegenstelling tot maximaal kracht trainingen aan weinig herhalingen) en probeer ook explosief uit te stoten met de oefening (bijv de squats) zodat je ook snelkracht ontwikkelt.

deslok
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 dec 2008 10:53

deslok 16 aug 2010 15:16

maximaal kracht train je door minder herhalingen max 5, kracht uithouding minimaal 15.

alles wat daar tussen in zit noemt men bodybuilden en is niet interessant voor duursporters. dit heeft met doorbloeding te maken, wanneer je meer dan 5 herhalingen doet vult de spier zich met bloed waardoor er een grotere toevoer aan eiwitten is oftewel spiergroei.

als wielrenner wil je met krachttraining sterker worden zonder extra massa, hoe kan dit? door de aansturing te verbeteren van de spieren en dat kan heel goed met weinig herhalingen, echter moet gewicht omhoog.

20 herhaling ben je al gauw 40 sec bezig dat heeft al niks meer met kracht te maken dat is een korte interval en kan je veel beter op de fiets doen. want hoe specifieker hoe beter.

je maximaal kracht is het begin en de rest komt later... dus niet meer herhaling maar juist minder en duurkracht lekker op de fiets! duurkracht in de fitness, ben ik geen fan van, het is saai en kan je zonder problemen op de fiets doen! echter veel mensen op dit forum zijn er heilig overtuigt van dat dit de manier is...

explosiviteit train je door in 10 sec zoveel mogelijk herhalingen te doen op ongeveer 75% van je 1rm, dit is niet aan te raden zonder de techniek compleet te beheersen!! Dit zou ik ook niet in de fitness doen maar gewoon op de fiets, pak een brug/berg en versnel in 10 sec van 0 tot ? gewoon gaan...

wil je spiermassa verliezen? eet minder en specifiek minder eiwitten en je lichaam zal je spieren gaan gebruiken als bron voor eiwitten en koolhydraten... ruik je amoniak als je naar de wc gaat ben je goed bezig:) het is alleen de vraag hoe graag wil je die extra spiermassa kwijt..:P


Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 aug 2010 15:40

Je spier vult zich echt niet meer met bloed als je meer dan 5 herhalingen doet en de spier neemt op dat moment ook absoluut geen eiwitten op. De spiergroei treedt pas later op, namelijk wanneer het lichaam de schade aan het herstellen is die aangericht is door training.

De weerstand die je met 20 herhalingen squatten nog haalt is veel groter dan je op de fiets hebt, zeker in Nederland waar we de steile hellingen niet voor 't oprapen hebben. Doordat die weerstand veel groter is stimuleer je het lichaam om de aansturing efficiënter te maken.

Duurtrainingen lijken me een beter plan om spiermassa te verliezen, dat is wat minder destructief dan eiwitten proberen te verbranden. Daarnaast volgende winter niet meer setjes van 8 herhalingen doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie