Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Solo fietstocht

dielange
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2013 19:36
Locatie: Tussen Alkmaar en Schagen

dielange 20 jun 2014 08:55

Beste lezers,

Door verschillende redenen ben ik van plan om er binnenkort in mijn eentje op uit te trekken om wat zaken op een rijtje te kunnen zetten. Het idee is om op de racefiets (of een strandfiets / MTB als ik daar aan kan komen) richting Londen te gaan en vervolgens via Newcastle weer richting Nederland. De totaal af te leggen afstand voor mij is zo’n 1100 km en dit wil ik in 11 dagen voor elkaar krijgen inclusief een rustdag in Londen (dag 5).
Mijn bedoeling om niet al teveel mee te nemen. Ik ben in ieder geval niet van plan om een tent mee te nemen, ik wil B&B’s en jeugdherbergen gebruiken om te overnachten.
Mijn vraag aan jullie is waar ik allemaal aan moet denken en wat vooral wel en vooral niet mee te nemen. Ik wil een bagagedrager voor aan de zadelpen bevestigen aangezien ik op dit forum heb gelezen dat een rugzak met veel gewicht erg gaat irriteren.
Verder zal het spannend worden om in Engeland te fietsen, ik heb al gelezen dat de wegen daar niet echt berekend zijn op fietsers. De data waarin dit denk ik plaats gaat vinden is 10 t/m 20 juli.

Groet, Joost.

Gebruikersavatar
DoubleJ
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 aug 2013 13:19
Locatie: Den Haag
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 20 jun 2014 09:33

Ik kan je geen advies geven Joost, maar ik wil ooit ook nog een vergelijkbare trip gaan maken dus ik blijf het topic zeker volgen!

In ieder geval alvast veel veilige kilometers gewenst en veel plezier onderweg! Engeland is prachtig, dus dat gaat wel lukken denk ik.

Groeten Paul
Afbeelding

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 20 jun 2014 10:04

Ik weet niet of je routes in een Garmin gaat zetten maar controleer dan goed of de route goed is. Ik ben laatst van Belgïe naar Den Helder gefietst in een dag en na 130km stopte de begeleiding. Het is wel goed gekomen omdat ik redelijk bekend ben in Nederland maar als je geen flauw idee hebt waar je zit is dit niet handig. Verder op tijd stoppen om voorraad eventueel aan te vullen, beter een keer teveel gestopt dan zonder drinken/eten vallen.

Houd ook rekening met omleidingen en dat je niet overal door kan. Ik ben veel omleidingen en afsluitingen tegengekomen waarbij de lastigste een marathon nabij Woerden. Probeer maar eens om te fietsen als je geen flauw idee hebt waar je precies zit en naar toe moet :roll:

Probeer vooral de tijd te nemen om te genieten en af en toe een foto te maken :D

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 20 jun 2014 10:25

Ha dielange,

Allereerst succes met je tocht, ik hoop voor je dat die gaat brengen wat je zoekt.

Verder 2 simpele tips
- Voor een jeugdherberg ben je een lidmaatschap nodig voor zover ik weet, informeer daar dus naar.
- Als je fiets OK is, zou ik niet al te veel meenemen. Je blijft in de westerse wereld, alles is dus vrij makkelijk en snel verkrijgbaar.Wat droge kleren, persoonlijke verzorgingsspullen, bandje eventueel nog een lakenzak en klaar. Plastic en Cash geld mee en er kan je niets overkomen.

Volgens mij is het met name op het Engelse platteland goed en rustig fietsen. Kijk ook eens naar trajecten van LF fietspaden die je zou kunnen fietsen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 20 jun 2014 10:26

Misschien kunnen ze je op dit forum ook wel advies geven:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 20 jun 2014 10:31

dielange schreef:op de racefiets (of een strandfiets / MTB als ik daar aan kan komen)
Leg eens uit? Als je gewoon over de weg rijdt lijkt een racefiets me toch het lekkerst..
Of wil je liever onverhard door Engeland? Of over het strand in België? In dat geval zal je gemiddelde haalbare afstand per dag er ook heel anders uit zien, dus dat bepaalt wel voor een deel je planning.

Als je elke dag verzekerd bent van onderdak, en je bent niet van plan zelf te koken, dan kun je met heel weinig toe. Zeker omdat het om anderhalve week gaat, is er een hele aardige inschatting van het weer te maken, en kun je dus op het laatste moment beslissen wat voor kleding je mee neemt.

Een rugtas van een paar kilo gaat naar mijn ervaring wel erg vervelend worden na een paar uur. Dus een (soort van) bagagedrager is idd ws veel prettiger.

Ik ben een paar jaar terug van Slovenië naar huis gefietst. Ook in 11 dagen, dus dat is vergelijkbaar. Ik fietste toen wel met 2 fietstassen op een hybride. Maar ging ook kamperen en zelf koken. Maar toch totaal aan bagage op 10 kg kunnen houden. Als je de slaap en kookspullen weg laat, kun je dus met een paap kg klaar zijn.
2 fietsbroekjes, 2 shirtjes, 1 of 2 setjes (lichte) gewone kleding, slippers (geen extra schoenen), lichtgewicht sporthanddoekje.. veel meer heb je niet nodig..
Ik had toen nog geen navigatie. Maar had uit een kaartenboek alleen de pagina's gescheurd die ik verwachtte nodig te hebben, en die meegenomen. En onderweg natuurlijk weggegooid als ik er voorbij was :)

dielange
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2013 19:36
Locatie: Tussen Alkmaar en Schagen

dielange 20 jun 2014 11:03

@serbak, ik twijfel over het gebruik van navigatie. Ik denk dat mijn navigatie een kaart en kompas gaan zijn.

@ever, bedankt voor de tip, ga ik zeker op kijken!

@martijnm, ik zat te denken aan een strandfiets of mtb ivm de banden die daarop zitten en het comfort wat dat geeft. Maar waarschijnlijk kies ik uiteindelijk toch voor de racefiets!

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 20 jun 2014 12:53

Leuk topic, ik blijf het ook zeker volgen! Zit zelf ook een tijdje met het idee in m'n hoofd om een lange fietstrip op de racefiets te maken. Bijv. een rondje Ardennen of de Rijn fietsroute. Toevallig heb ik 2 weken geleden - bij wijze van proef - een vierdaags rondje door Zuid Holland, Zeeland en Brabant gedaan, gemiddeld een kleine 100 km per dag. Voor overnachtingen gebruik gemaakt van goedkope B&B's.

Ik had wel een rugtas mee: Deuter air race. Was prima te doen, geen last gehad en ook het zweten viel mee door de ventilatie. Had dan ook niet veel spullen bij me, lichtgewicht kleding, slippers, gereedschap in geval van pech, toiletartikelen, voeding en m'n camera.

Wat ik niet bij me had was een regenjack. Dag 1 behoorlijk nat geregend. Ondanks dat je in juli weggaat zou ik toch een goed regenjack meenemen (en eventueel een regenhoes voor je tas).

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 20 jun 2014 15:08

Veel plezier, dat klinkt als een mooie tocht.

Ik heb enige ervaring, ik ben inmiddels vier keer in een (ruime) week op de racefiets ergens heengefietst (Nice, Nantes, Kopenhagen en Basel). Mijn ervaring is dat het met z'n tweeën leuker is dan alleen, dat couchsurfen (www.couchsurfing.org) ideaal is (geen tent en slaapspullen als bagage, en je leert de locals kennen) en dat er max drie kilo op je rug kan, daarboven is het al snel vervelend. Maar de belangrijkste ervaring die ik opgedaan heb is dat het geweldig is!

Wat betreft alleen, ik begrijp uit je post dat je even lekker helemaal eruit wil, en wil nadenken over dingen. De eerste keer dat ik ging was ik ook alleen, en was ik van te voren ook in de veronderstelling dat ik heel veel kon nadenken op de fiets. Het tegendeel was waar, het enige wat ik kon bedenken was: "waar moet ik heen", "hoeveel kilometers moet ik vandaag nog", "waar blijft dat volgende dorp toch waar ik even lekker kan lunchen". Maar ik was toen ook nog totaal ongetraind ;)

Ik ga ieder jaar met m'n broer, dat is wel ideaal, je kent elkaar goed en we zijn ook qua fietsen redelijk van hetzelfde niveau.

Ik heb inmiddels een garmin waar ik mijn reis in zet, en dat bevalt toch wel heel erg goed. Met een kaart moet je toch vaak stoppen als je net lekker in een ritme zit, dat gaat op een gegeven moment irriteren.

Dit jaar gaan we naar de Vogezen met een kleine omweg, om er tegelijk met de Tour de France te arriveren.

dielange
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2013 19:36
Locatie: Tussen Alkmaar en Schagen

dielange 25 jun 2014 08:26

Zo, de kogel is door de kerk. Samen met mijn ploegleider (vrouw) heb ik het etappeschema samengesteld en het ziet er als volgt uit:

Dag 1; Thuis – Rockanje over de LF1 Noordzee Route 130km
Dag 2; Brugge 125km
Dag 3; Calais / Eurotunnel / Ashford 140km
Dag 4; Ashford -> Harrow (Londen) 121km
Dag 5; Rustdag in Londen
Dag 6; van Londen naar Peterborough 143km
Dag 7; naar Nottingham 95km
Dag 8; naar Leeds 130km
Dag 9; Darlington of Middlesbrough 100km
Dag 10; Newcastle (boot naar IJmuiden) 80km
Dag 11; weer naar huis. 35km

Totale afstand is zo'n 1100 km in 11 dagen incl rustdag. Zal pittig worden, maar ik ben fit dus verwacht daar geen problemen in. Elke dag goede voeding, genoeg drinken en wellicht ook herstelshakes lijkt mij voldoende.

Nu de spullen verzamelen die ik verwacht nodig te hebben. Zal denk ik lastig worden om niks te vergeten maar ook om niet al teveel mee te nemen.
Ik vertrek op 10 juli en kom op 20 juli weer thuis. Deze week ga ik de hotels boeken zodat ik me daar niet meer druk over hoef te maken als ik daar ben.

Indien er nog steeds tips zijn hoor ik die graag!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jun 2014 08:58

Maximaal 143km waar je de hele dag over kunt doen. Herstelshakes lijkt mij dan wat overdreven, gewoon goed lunchen onderweg.

En dit topic even lezen:http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=54145
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 jun 2014 09:01

Op welke fiets ga je nu weg?

Ik heb vorig jaar een vergelijkbare tocht gereden. Van Madrid naar Sevilla met een ommetje via Portugal. Ik sliep ook in hotels (niet vororaf geregeld) en had ook geen kookspullen bij me. In totaal 1049 km in 9 etappes; 4 dagen fietsen, 1 rustdag, 5 dagen fietsen. Dit is de fiets waarop ik reed:
Afbeelding
Een cyclocrosser met nokken voor een drager. In mijn optiek ideaal voor dit soort tochten. Het is en blijft gewoon een racefiets maar dan met ruimte voor 35 mm banden en een drager. Alleen die schijfremmen vond ik niets.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie