Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ervaringen met pijnlijk SI gewricht .

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8574
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 apr 2014 09:55

Zondagnacht rond 04:00uur wakker geworden met pijn in mijn bil cq onderrug.
beetje aangesukkeld Maandag en Dinsdag beide nachten weer wakker rond 04:00 uur na de uitwerking van spierverslappers.
Woensdag bij de Osteopaat geweest en voor 95% overbelasting links van het SI gewricht.
Ik helemaal niet blij uiteraard en met oefeningen,rust en lichte belasting zou het moeten overgaan.
Vreemde is met fietsen gisteravond nog even een stevig ritje gedaan totaal geen last of krachtverlies in linkerbeen.Lopen zo goed als geen pijnlijk gevoel,zitten ook geen probleem alleen liggen geeft een zeurend pijnlijk gevoel met een hard gevoel aan de zijkant linker bovenbeen.
Ik ben dus zoekende naar de oorzaken,opgesomd zover ik kan bedenken.
Ik heb nieuwe schoenen mss de schoenplaatsjes niet helemaal goed afgesteld.
Te veel op hoge intensiteit gefietst en te weinig rekoefeningen gedaan in korte tijd.
Fiets staat goed afgesteld maar misschien te racy voor mij zie foto.
Afbeelding
Mijn lengte is 1.87m
bbl 91cm
Hoogteverschil stuur-zadel 14cm
Centerbracket-top zadel 84.6cm
Alle input is welkom wil snel weer op de fiets.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 10 apr 2014 10:09

Ik helemaal niet blij uiteraard en met oefeningen,rust en lichte belasting zou het moeten overgaan.
Vreemde is met fietsen gisteravond nog even een stevig ritje gedaan totaal geen last of krachtverlies in linkerbeen.Lopen zo goed als geen pijnlijk gevoel,zitten ook geen probleem alleen liggen geeft een zeurend pijnlijk gevoel met een hard gevoel aan de zijkant linker bovenbeen.
Maandag, dinsdag en woensdag vertoon je klachten.
Woensdag ga je naar de osteopaat, welke je advies geeft tot rusten en lichte belastingen.
Woensdagavond ga je een stevig ritje doen?

Denk hier zelf eens over na...

PS: Wat zei de osteopaat over je fietspositie?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 10 apr 2014 10:15

Als ik dit zo zie vraag ik me af of je zadel niet wat hoog staat. Je zou het zadel een cm kunnen laten zakken ofzo. Je zou je stuurpen kunnen omdraaien en kijken hoe dat fiets. Kortom het standaard aanpassingsverhaal.

Echter weet ik niet hoe lang je al zo op deze fiets fiets en of je iets hebt verandert de laatste tijd anders dan de schoenen.

Aangezien je zelf meld dat het overbelasting is, kun je dit verklaren doordat je meer bent gaan fietsen in korte tijd? of met hogere intensiteit?

Verder kan het zomaar brute pech zijn. Kan zijn dat je bijvoorbeeld een vastzittende ruggenwervel hebt (gehad). Dit kan dan op den duur lijden tot een pijntje/blessure ergens in de schakel van bewegende delen: voet, enkel, knie, heup/bil, onderrug. Het veranderen van die schoenplaatjes kan hierbij net de trigger geweest zijn.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8574
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 apr 2014 10:28

Nighty schreef:
Ik helemaal niet blij uiteraard en met oefeningen,rust en lichte belasting zou het moeten overgaan.
Vreemde is met fietsen gisteravond nog even een stevig ritje gedaan totaal geen last of krachtverlies in linkerbeen.Lopen zo goed als geen pijnlijk gevoel,zitten ook geen probleem alleen liggen geeft een zeurend pijnlijk gevoel met een hard gevoel aan de zijkant linker bovenbeen.
Maandag, dinsdag en woensdag vertoon je klachten.
Woensdag ga je naar de osteopaat, welke je advies geeft tot rusten en lichte belastingen.
Woensdagavond ga je een stevig ritje doen?

Denk hier zelf eens over na...

PS: Wat zei de osteopaat over je fietspositie?
Fiets positie is goed.
Het stevige ritje was kort maar soms effe krachtig na 2 dagen rust.
Ik moet veel meer rek en strek oefeningen doen en werken aan mijn houding.
Maar ik kan ook een verkeerde beweging gemaakt hebben etc.
Vreemde is alleen als ik lig voel ik het.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8574
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 apr 2014 10:32

Gerboon schreef:Als ik dit zo zie vraag ik me af of je zadel niet wat hoog staat. Je zou het zadel een cm kunnen laten zakken ofzo. Je zou je stuurpen kunnen omdraaien en kijken hoe dat fiets. Kortom het standaard aanpassingsverhaal.

Echter weet ik niet hoe lang je al zo op deze fiets fiets en of je iets hebt verandert de laatste tijd anders dan de schoenen.

Aangezien je zelf meld dat het overbelasting is, kun je dit verklaren doordat je meer bent gaan fietsen in korte tijd? of met hogere intensiteit?

Verder kan het zomaar brute pech zijn. Kan zijn dat je bijvoorbeeld een vastzittende ruggenwervel hebt (gehad). Dit kan dan op den duur lijden tot een pijntje/blessure ergens in de schakel van bewegende delen: voet, enkel, knie, heup/bil, onderrug. Het veranderen van die schoenplaatjes kan hierbij net de trigger geweest zijn.
Ik fiets al 3 jaar zo met deze fiets.
1 maal mijn rug gekraakt geweest 2 jaar terug ivm pijnlijke knie door een sportchiropractor.
Dit jaar mooi weer en veel vrij gehad dus idd veel gefietst met vrij hoge intensiteit.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 10 apr 2014 10:42

Dan zou ik zeggen dat je te gek doet en dat je nu door die schoenenwissel de druppel hebt toegevoegd die ...
Pijn met liggen is logisch, aangezien de wervelkolom zich kan ontspannen en dus een andere houding/ stand aanneemt evenals dat er een kracht haaks op de wervelkolom wordt opgelegd doordat je ergens op ligt.

Dus rust nemen waarbij ik echt een week ofzo totaal niet zou fietsen en dan weer rustig beginnen met een uurtje per week. Een overbelastingsblessure dien je enkel met rust te genezen aangezien je al geruime tijd zwaar hebt belast.

Wat betreft het terugkomende: Fietspositie is goed. Volgens mij is de definitie van een goede positie een positie die geen klachten oplevert. Dat gebeurt nu wel al dan niet i.c.m. of ingegeven door een kleine verandering, maar dit geeft wel aan dat je op de grens zit. Wanneer je iets lager gaat zitten dan geeft dit heel veel verlichting in rug. Je zou zelfs enkele mm kunnen zakken om al effect te merken.

Heb je wel genoeg duurtraining gedaan in aanloop naar het hoge intensiteits werk. Je kunt wel 3 uur gaan jakkeren, maar als je dan ook aan je duur maximum zit train je niet efficient.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8574
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 apr 2014 10:48

Gerboon schreef:Dan zou ik zeggen dat je te gek doet en dat je nu door die schoenenwissel de druppel hebt toegevoegd die ...
Pijn met liggen is logisch, aangezien de wervelkolom zich kan ontspannen en dus een andere houding/ stand aanneemt evenals dat er een kracht haaks op de wervelkolom wordt opgelegd doordat je ergens op ligt.

Dus rust nemen waarbij ik echt een week ofzo totaal niet zou fietsen en dan weer rustig beginnen met een uurtje per week. Een overbelastingsblessure dien je enkel met rust te genezen aangezien je al geruime tijd zwaar hebt belast.

Wat betreft het terugkomende: Fietspositie is goed. Volgens mij is de definitie van een goede positie een positie die geen klachten oplevert. Dat gebeurt nu wel al dan niet i.c.m. of ingegeven door een kleine verandering, maar dit geeft wel aan dat je op de grens zit. Wanneer je iets lager gaat zitten dan geeft dit heel veel verlichting in rug. Je zou zelfs enkele mm kunnen zakken om al effect te merken.

Heb je wel genoeg duurtraining gedaan in aanloop naar het hoge intensiteits werk. Je kunt wel 3 uur gaan jakkeren, maar als je dan ook aan je duur maximum zit train je niet efficient.
idd te weinig duurtraining.
Plaatjes ga ik nog laten afstellen van mijn 2de paar schoenen,
En even kalm aan doen de komende 2 weken en dan weer rustig opbouwen.
thx voor het meedenken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

baby36
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2011 23:28

baby36 10 apr 2014 10:51

Bij mij was ook SI gewricht na een half jaar
blijkt dat mijn heup schreef zat na twee behandelingen bij manuele therapie redelijk over

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 10 apr 2014 12:52

Misschien heb je dit al eens gezien: http://www.sigewricht.nl/
older Budweiser

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8574
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 apr 2014 13:02

Kilowatt schreef:Misschien heb je dit al eens gezien: http://www.sigewricht.nl/
Had hem al gezien.
Thx.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 10 apr 2014 21:11

Als ik je verhaal lees: het enige dat je verandert hebt zijn je schoenplaatjes, dus kijk daar eens naar.

Aan de andere kant:
Hoe kom je aan je zadelhoogte. Ik zou zeggen dat die aan de hoge kant is.
Ik heb een BBL van 93 en ben professioneel gefit op 82,4 cm.
Alg. stelregel is 0,885*BBL en dat is voor jou 80,5 cm.
Nu gaat het uiteindelijk om de kniehoek, dus het kan een beetje meer zijn als je geen standaard verhoudingen tussen bovenbeen/onderbeen hebt.
Maar 4 cm boven de stelregel lijkt me wel erg veel.

En niet leuk om te zeggen, maar lage onderrug klachten (SI gewricht) hebben vaak artrose als oorzaak, en daar heb jij wel de leeftijd voor.

P.S.: hoe is het 's morgens als je opstaat?
zie ook: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=68564
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8574
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 apr 2014 21:48

loos schreef:Als ik je verhaal lees: het enige dat je verandert hebt zijn je schoenplaatjes, dus kijk daar eens naar.

Aan de andere kant:
Hoe kom je aan je zadelhoogte. Ik zou zeggen dat die aan de hoge kant is.
Ik heb een BBL van 93 en ben professioneel gefit op 82,4 cm.
Alg. stelregel is 0,885*BBL en dat is voor jou 80,5 cm.
Nu gaat het uiteindelijk om de kniehoek, dus het kan een beetje meer zijn als je geen standaard verhoudingen tussen bovenbeen/onderbeen hebt.
Maar 4 cm boven de stelregel lijkt me wel erg veel.

En niet leuk om te zeggen, maar lage onderrug klachten (SI gewricht) hebben vaak artrose als oorzaak, en daar heb jij wel de leeftijd voor.

P.S.: hoe is het 's morgens als je opstaat?
zie ook: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=68564
Heb de laatste 3 ritten met de schoenen gereden waar afgestelde plaatjes onder zitten.
Ben met houwtje touwtje meten op de fiets door mijn fm gezet,En 1 jaar later door Remco de Ridder van Velometric (de uitgebreidste meting)enigste verschil tussen het ouderwetse meten en de rutel meting was 1 cm kortere stuurpen omdat ik voor 90% op de shifters rij.
In principe heb ik geen rugklachten ik loop wel mijn leven lang al een beetje voorover gebogen.
Opstaan is geen probleem.
Ik vermoed dat de oorzaak ligt aan waarschijnlijk lange tijd diep zitten op de fiets en redelijk wat kilometers gemaakt dit jaar al en veel spinning gedaan.Weinig rekken en strekken.
En van mijn andere schoenen de plaatjes op gevoel afgesteld.
Maar mss zit mijn Osteopaat en ik ernaast en wat ik 2 jaar geleden heb ondervonden in het medisch centrum van AD6 naar aanleiding van knieklacht binnenzijde links wat nu minder is dat mijn rug wordt gekraakt,Ik was direkt pijnvrij.Over 2 weken terug bij mijn Osteopaat als het zo blijft na het rekken en strekken maak ik een ritje naar Amstelveen.
Ik ben nu 46 jaar jong.
@Casper ik kan je morgen wel alle waardes doormailen die ik heb.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie