Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Achter een brommer fietsen?

dnmvisser
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 nov 2013 22:15

dnmvisser 30 dec 2013 11:48

Even een n00b vraag.
Ik zag laatst weer iemand met de racefiets achter een brommer rijden.
Brommer had een statief met twee reservewielen, dus profi.
Gaat natuurlijk lekker hard, maar wat is nou het nut van achter een brommer rijden?
Als je uit de wind rijdt lijkt mij dat je juist minder doet.
Of gaat het erom dat je steady in een bepaald tempo kan doortrappen.
Hoop dat het wel viertakt brommers zijn, kan me niet voorstellen dat een uur in de tweetakt rook goed is voor je....
Afbeelding

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 30 dec 2013 12:01

Op snelheid trainen.
Techniektraining dus.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 30 dec 2013 13:11

Techniek? Dat niet, maar idd vooral snelheid training. 2 uurtjes tegen de 50kmh fietsen gaat je niet lukken zonder brommer.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 30 dec 2013 13:12

japiecarbon schreef:Techniek? Dat niet, maar idd vooral snelheid training. 2 uurtjes tegen de 50kmh fietsen gaat je niet lukken zonder brommer.
Snelheidstraining vind ik een techniektraining.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 30 dec 2013 13:43

Techniek of niet is toch een definitie discussie. Lekker laten, waar het om gaat is dat je leert om 50 of meer in het uur te fietsen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

AvS
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:08

AvS 30 dec 2013 13:44

Ik heb er ook lang over na gedacht waarom het nuttig is. Want wat maakt het uit voor het trainingseffect of je drie uur 240 Watt levert bij 35 km/uur (zonder brommer) of 3 uur 240 Watt bij 50 km/uur (bij hetzelfde beentempo). Toch ervaar je het achter de brommer heel anders, en is het moeilijker om het beentempo hoog te houden zonder brommer.

's Winters op de Taxc ervaar ik hetzelfde, ik rij veel lekkerder op een zwaar verzet en lichte belasting op de Tacx, dan met een licht verzet en zware belasting op de Tacx, terwijl ik in beide situaties ongeveer dezelfde trapfrequentie trap en hetzelfde vermogen lever.

Nu heb ik daar zelf een theorie bij bedacht, waar het volgens mij inzit is de constantheid van de rotatiesnelheid van de trappers. Je levert namelijk niet tijdens de hele omwenteling hetzelfde vermogen (in de dode punten bijna niets, halverwege maximaal). Hierdoor versnelt en vertraagt de fiets. Deze versnelling en vertraging is minimaal op hoge snelheid en maximaal met tegenwind en in een klim (stop maar eens met trappen, dan merk je dat vanzelf...). Schijnbaar is een constante snelheid iets wat het lichaam goed past.

Ik denk dus dat achter een brommer rijden door het minder vertragen en versnellen van de fiets je makkelijk hoge frequentie laat rijden (wat je wilt trainen), en daarom een nuttig trainingsvorm is. Je krijgt namelijk als trainingseffect dat het lichaam deze beweging automatiseert, waardoor je makkelijk soepel hard gaat rijden.

Weet niet of dit klopt, zijn er aanvullingen of andere inzichten?
Afbeelding

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 30 dec 2013 16:07

Dat heb je aardig verwoord, zo denk ik er ook over.
Voor sommigen ook wel nuttig om goed attent aan het wiel te leren rijden.
Even iets uit de wind en je moet vollebak om eraan te blijven....
Cheap light strong, choose two

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 30 dec 2013 16:17

Het is ook motivatie om "bij te blijven", als je alleen fietst is dat toch moeilijker zoals AvS al aangeeft.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 30 dec 2013 19:56

Ik heb laatst ook ergens (weet niet meer waar) gelezen, dat je intervallen het beste met de wind mee kan doen. Waarschijnlijk om aan de snelheid te wennen. Persoonlijk fiets ik veel liever tegen de wind in dan met de wind mee. Soms doe ik iedereen pijn tegen de wind in, maar met de wind mee rijdt de rest dan weer zo hard dat ik aan het afzien ben.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 dec 2013 20:03

Tijdens het klimmen of tegenwind moet je heel constant vermogen leveren. (zelfs binnen 1 pedaalomwenteling moet je heel 'rond' trappen)

Op snelheid in een peloton of achter een brommer kun/moet* je juist de ene seconde 500 watt trappen en de volgende 0.

Een soort mini-intervallen dus.


En aangezien je wordt wat je traint en moet trainen wat je wilt worden kan de aandachtige lezer nu hopelijk zelf bedenken voor wie brommertrainingen slim zijn om te doen. ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 30 dec 2013 20:23

Soieso is trainen alleen voor wedstrijd renners. Als toerfietser hoor je niet te trainen, maar gewoon te fietsen ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 dec 2013 09:16

japiecarbon schreef:Soieso is trainen alleen voor wedstrijd renners. Als toerfietser hoor je niet te trainen, maar gewoon te fietsen ;)
Dus als je een La marmotte,oetztaler etc etc gaat rijden dan hoef je niet te trainen :o maar dan ga je gewoon fietsen ;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie