Achter een brommer fietsen?
Even een n00b vraag.
Ik zag laatst weer iemand met de racefiets achter een brommer rijden.
Brommer had een statief met twee reservewielen, dus profi.
Gaat natuurlijk lekker hard, maar wat is nou het nut van achter een brommer rijden?
Als je uit de wind rijdt lijkt mij dat je juist minder doet.
Of gaat het erom dat je steady in een bepaald tempo kan doortrappen.
Hoop dat het wel viertakt brommers zijn, kan me niet voorstellen dat een uur in de tweetakt rook goed is voor je....
Ik zag laatst weer iemand met de racefiets achter een brommer rijden.
Brommer had een statief met twee reservewielen, dus profi.
Gaat natuurlijk lekker hard, maar wat is nou het nut van achter een brommer rijden?
Als je uit de wind rijdt lijkt mij dat je juist minder doet.
Of gaat het erom dat je steady in een bepaald tempo kan doortrappen.
Hoop dat het wel viertakt brommers zijn, kan me niet voorstellen dat een uur in de tweetakt rook goed is voor je....
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Op snelheid trainen.
Techniektraining dus.
Techniektraining dus.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Techniek? Dat niet, maar idd vooral snelheid training. 2 uurtjes tegen de 50kmh fietsen gaat je niet lukken zonder brommer.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Snelheidstraining vind ik een techniektraining.japiecarbon schreef:Techniek? Dat niet, maar idd vooral snelheid training. 2 uurtjes tegen de 50kmh fietsen gaat je niet lukken zonder brommer.
Techniek of niet is toch een definitie discussie. Lekker laten, waar het om gaat is dat je leert om 50 of meer in het uur te fietsen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Ik heb er ook lang over na gedacht waarom het nuttig is. Want wat maakt het uit voor het trainingseffect of je drie uur 240 Watt levert bij 35 km/uur (zonder brommer) of 3 uur 240 Watt bij 50 km/uur (bij hetzelfde beentempo). Toch ervaar je het achter de brommer heel anders, en is het moeilijker om het beentempo hoog te houden zonder brommer.
's Winters op de Taxc ervaar ik hetzelfde, ik rij veel lekkerder op een zwaar verzet en lichte belasting op de Tacx, dan met een licht verzet en zware belasting op de Tacx, terwijl ik in beide situaties ongeveer dezelfde trapfrequentie trap en hetzelfde vermogen lever.
Nu heb ik daar zelf een theorie bij bedacht, waar het volgens mij inzit is de constantheid van de rotatiesnelheid van de trappers. Je levert namelijk niet tijdens de hele omwenteling hetzelfde vermogen (in de dode punten bijna niets, halverwege maximaal). Hierdoor versnelt en vertraagt de fiets. Deze versnelling en vertraging is minimaal op hoge snelheid en maximaal met tegenwind en in een klim (stop maar eens met trappen, dan merk je dat vanzelf...). Schijnbaar is een constante snelheid iets wat het lichaam goed past.
Ik denk dus dat achter een brommer rijden door het minder vertragen en versnellen van de fiets je makkelijk hoge frequentie laat rijden (wat je wilt trainen), en daarom een nuttig trainingsvorm is. Je krijgt namelijk als trainingseffect dat het lichaam deze beweging automatiseert, waardoor je makkelijk soepel hard gaat rijden.
Weet niet of dit klopt, zijn er aanvullingen of andere inzichten?
's Winters op de Taxc ervaar ik hetzelfde, ik rij veel lekkerder op een zwaar verzet en lichte belasting op de Tacx, dan met een licht verzet en zware belasting op de Tacx, terwijl ik in beide situaties ongeveer dezelfde trapfrequentie trap en hetzelfde vermogen lever.
Nu heb ik daar zelf een theorie bij bedacht, waar het volgens mij inzit is de constantheid van de rotatiesnelheid van de trappers. Je levert namelijk niet tijdens de hele omwenteling hetzelfde vermogen (in de dode punten bijna niets, halverwege maximaal). Hierdoor versnelt en vertraagt de fiets. Deze versnelling en vertraging is minimaal op hoge snelheid en maximaal met tegenwind en in een klim (stop maar eens met trappen, dan merk je dat vanzelf...). Schijnbaar is een constante snelheid iets wat het lichaam goed past.
Ik denk dus dat achter een brommer rijden door het minder vertragen en versnellen van de fiets je makkelijk hoge frequentie laat rijden (wat je wilt trainen), en daarom een nuttig trainingsvorm is. Je krijgt namelijk als trainingseffect dat het lichaam deze beweging automatiseert, waardoor je makkelijk soepel hard gaat rijden.
Weet niet of dit klopt, zijn er aanvullingen of andere inzichten?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2285
- Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
- Locatie: barcelona
- Contact
Het is ook motivatie om "bij te blijven", als je alleen fietst is dat toch moeilijker zoals AvS al aangeeft.
Ik heb laatst ook ergens (weet niet meer waar) gelezen, dat je intervallen het beste met de wind mee kan doen. Waarschijnlijk om aan de snelheid te wennen. Persoonlijk fiets ik veel liever tegen de wind in dan met de wind mee. Soms doe ik iedereen pijn tegen de wind in, maar met de wind mee rijdt de rest dan weer zo hard dat ik aan het afzien ben.
Tijdens het klimmen of tegenwind moet je heel constant vermogen leveren. (zelfs binnen 1 pedaalomwenteling moet je heel 'rond' trappen)
Op snelheid in een peloton of achter een brommer kun/moet* je juist de ene seconde 500 watt trappen en de volgende 0.
Een soort mini-intervallen dus.
En aangezien je wordt wat je traint en moet trainen wat je wilt worden kan de aandachtige lezer nu hopelijk zelf bedenken voor wie brommertrainingen slim zijn om te doen.
Op snelheid in een peloton of achter een brommer kun/moet* je juist de ene seconde 500 watt trappen en de volgende 0.
Een soort mini-intervallen dus.
En aangezien je wordt wat je traint en moet trainen wat je wilt worden kan de aandachtige lezer nu hopelijk zelf bedenken voor wie brommertrainingen slim zijn om te doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Soieso is trainen alleen voor wedstrijd renners. Als toerfietser hoor je niet te trainen, maar gewoon te fietsen
Dus als je een La marmotte,oetztaler etc etc gaat rijden dan hoef je niet te trainen maar dan ga je gewoon fietsenjapiecarbon schreef:Soieso is trainen alleen voor wedstrijd renners. Als toerfietser hoor je niet te trainen, maar gewoon te fietsen
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4