Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

's Winters fietsen?

deharrie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:55

deharrie 06 sep 2010 00:26

Hoi,
Ben dit jaar begonnen met fietsen en dat bevalt prima. Nu hoor ik om mij heen dat er een hoop jongens 's winters afhaken en gaan mountainbiken of andere sporten ( hardlopen ) gaan doen. Ik snap dat het onverstandig is om bij gladheid, donker,extreme koude en als er gepekeld is te gaan trappen. Maar wat nu als je op zondag wakker wordt en het is 5 graden Celsius met een heerlijk winter zonnetje? Wat doen jullie in de winter? En waar moet ik voor oppassen?
Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Cube is good for you!

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 06 sep 2010 00:38

[quote="De Harrie"]Hoi,
Ben dit jaar begonnen met fietsen en dat bevalt prima. Nu hoor ik om mij heen dat er een hoop jongens 's winters afhaken en gaan mountainbiken of andere sporten ( hardlopen ) gaan doen. Ik snap dat het onverstandig is om bij gladheid, donker,extreme koude en als er gepekeld is te gaan trappen. Maar wat nu als je op zondag wakker wordt en het is 5 graden Celsius met een heerlijk winter zonnetje? Wat doen jullie in de winter? En waar moet ik voor oppassen?
Alvast bedankt voor jullie reactie's.[/quote]

's winters vind ik het leuk voor de afwisseling om wat minder te fietsen en eens wat andere sporten te doen. Ik loop dan wat meer hard en ga vaker zwemmen.
Maar als het een mooie winterdag is en er ligt geen sneeuw en gladheid dan ga ik gewoon fietsen.
Waar je voor moet oppassen is de ondergrond. Een plas water op het fietspad kan weleens bevroren zijn.

deharrie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:55

deharrie 06 sep 2010 01:30

Ok. Dat is duidelijk, maar kan ik lichaamlijk net zover gaan als in de zomer? Of moet ik een tandje hoger/lager? Kan ik net zo ver, of moet ik de afstand inkorten?
Cube is good for you!

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 06 sep 2010 01:32

Ik fiets zo lang er geen sneeuw is gewoon op de weg door tot ca -5 daar onder wordt het te koud om met 30km/h op de fiets te zitten.
Met vies weer of extreme kou rij ik idd op een MTB vooral de MTB tochten vind ik nog wel eens leuk om te doen.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 06 sep 2010 01:45

[quote="De Harrie"]Ok. Dat is duidelijk, maar kan ik lichaamlijk net zover gaan als in de zomer? Of moet ik een tandje hoger/lager? Kan ik net zo ver, of moet ik de afstand inkorten? [/quote]

Als het flink koud is, krijg je met wat zaken te maken waar je in de zomer geen last van hebt. Maar het meeste is met goede kleding prima af te vangen.
Koude vingers en tenen kunnen makkelijk optreden. Ook het continue inademen van koude lucht voelt anders....daar moet je ook even aan wennen. Het water in je bidons wordt stervens koud, als het al niet bevriest. En je prestaties liggen gewoon wat lager omdat het allemaal wat moeizamer gaat. (de rijwind speelt je ook meer parten door de hogere dichtheid van de (koude) lucht.
Maar verder is fietsen bij lage temperaturen heel goed te doen. Ikzelf fiets (weliswaar woon-werk) de hele winter door en dat bevalt me uitstekend.....wil niks anders meer.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1749
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 06 sep 2010 01:48

ik fiets het hele jaar door. ook met -5 en ook met sneeuw, als er maar geen ijs op de weg ligt, want dan haak ook ik af. Afgelopen jaar deed ik dat gewoon met de racer, maar dat kan je toch wel zien. zeker met de enorme hoeveelheden pekel.

Wat je afstand betreft: als je, je goed aankleed hoef je het niet koud te krijgen. gewoon proberen hoever je kan gaan. en als je het echt te koud krijgt: ff opwarmen in een cafe en dan weer terug naar huis. Het is allemaal geen rocket science.

Wel merk ik dat ik in de winter vaker last heb van hongerklop. Ook zo iets. daar kom je dan achter en je speelt er op in.

BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

deharrie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:55

deharrie 06 sep 2010 02:04

Kijk, dat is informatie waar ik zeker wat mee kan. Hongerklop, wel zo logisch maar niet over nagedacht. En de fiets? Van te voren inspuiten met siliconen spray? Of hoe beschermen jullie die?
Alvast bedankt voor de tips.

Cube is good for you!

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 07 sep 2010 16:57

De fiets moet je wat vaker schoonmaken, vooral i.v.m strooizout wat metaal aantast.
Ik spuit hem juist niet in (ketting e.d. uiteraard wel) omdat het dan moeilijker schoon te maken is.
Voor de rest is het heerlijk het hele jaar door te fietsen en het landschap te zien veranderen door de seizoenen.
Op de MTB door het bos is ook zeker aan te raden; lekker intensief en beschut tussen de bomen.
Laat je wel even adviseren wat betreft goede kleding: je voeten en binnenkant bovenbenen worden snel koud is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 sep 2010 17:04

Probleem is toch vooral de herfst waarin het soms weken achter elkaar regent, stormt en waait.

In de winter kun je soms prachtig fietsen. Eigenlijk is er niks mooiers dan op een prachtige winterdag door de polders heen peddelen en dan bij thuiskomst lekker voor de open haard een stamppotje naar binnen werken, nadat je natuurlijk een minuut of 30 onder de douche hebt gestaan :)

Qua intensiteit doe ik het extreem rustig aan in de winter, haal soms niet eens 28 gemiddeld.

Neemt niet weg dat ik ook niet het hele jaar door fiets, ik bouw periodes in waarin veel hardloop. Het zorgt er voor mij ook voor dat ik veel gemotiveerder aan het seizoen begin.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 07 sep 2010 17:23

Hier nog één. Fietsen in de winter kan prima (zelfs voordelen, lekker rustig op de wegen, zeker hier in ZH) maar training focus ligt meer op hardloop en ik rij geen tochten van 150+ km meer. Helaas is het ook te vroeg donker na je werk om echt goed te trainen. In de warmere maanden wissel ik het ook wel af met hardlopen (heuveltraining of herstel training) omdat ik de overgang anders wel pittig vindt. Overigens, met mijn carbon race bakkie ga ik ook niet zomaar in de zomer bij regen rijden, hoor. Op de MTB is dat weer net ff anders, mag vies worden.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

steeple71
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 17:15

steeple71 07 sep 2010 17:30

Ik combineer fietsen en lopen, het hele jaar. 's Winters - eigenlijk vanaf eind van deze maand - stap ik over van mijn weg race fiets op mijn cyclocrossfiets. Deze is wat steviger, heeft bredere banden en dus betere grip op de natte, bebladerde wegen. Ik heb er lampjes op gemonteerd voor invallende duister of gewoon donkere dagen. Bovendien kan ik met een koude wind even het bos inrijden om uit de wind ATB-parcoursen te rijden. Voor mij de beste combinatie!
fietst, maar loopt harder

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 07 sep 2010 17:34

Ik sluit me aan bij de meeste reacties. Ik ga ook door met fietsen idd goed aangekleed en lage intensiteit. Ga er 2x in de week bij hardlopen en wil dit jaar gaan schaatsen.

Maar dan moet de ijsbaan in Den Haag wel weer in bedrijf komen.

Verder idd super om te fietsen met koud onder nul en dan idd thuis opwarmen bad/douche en lekker bord soep of boerenkool. Prima zondagvulling als ik het zelf zeg.

Kleding is aan te schaffen, koud hoef je het niet te hebben. Nat en koud is wat anders
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

Plaats reactie