Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstel gecompliceerde bovenbeen breuk

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 12 jan 2015 13:55

Goed nieuws Fred :D
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

rodger
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 apr 2004 23:51

rodger 17 jan 2015 15:31

14 dagen geleden geslipt op ijsplek met wat dezelfde breuk.

Afbeelding

Spoedoperatie op zondag,na 2 dagen moest ik al met een steunstoel rondgaan en de 3° dag op krukken
.Na 5 dagen was ik thuis en revalidatie bij kinesist.Sinds dinsdag op hometrainer 3X10min/dag.Maak mij natuurlijk ook zorgen betreft revalidatie daar ik al 71Jaar ben.Rij jaarlijks 12 OOOkm waaronder veel marathons met mountainbike.Ook schaatsen is een sport dat ik heel graag doe daarom mijn zorgen betreft de breuk.Hier foto van herstel,lijkt mij dezelfde ingreep.Misschien wat tips om zo goed mogelijk te herstellen.Ben niet van zin haastig te werk gaan en goed naar men lichaam te luisteren.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 jan 2015 15:39

Aardig wat overeenkomsten en "welkom in de club". Kan alleen niet zien hoe de breuk bij jou was. Ik had de pech dat het een z.g. gecompliceerde spiraalbreuk was wat minder vaak voor schijnt te komen. 1 voordeel van zo'n breuk was volgens laatste chirurg dat er weer veel oppervlak was om tegen elkaar te laten groeien.
Zie dat je al op de hometrainer zit, daar moest ik langer op wachten. Dus lijkt me erg positief.
Verder hoop ik dat je dezelfde goede begeleiding krijgt die ik had bij mijn fysio, want alleen kom je er niet.
Mijn ervaring na 3, 6 en 12 maanden op mijn site en als je vragen hebt: Je weet me te vinden, maar ik ben geen arts en ieder breuk is anders.
Sterkte en probeer je te focussen op wat je wel kan en niet op wat je (tijdelijk) niet kan.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

rodger
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 apr 2004 23:51

rodger 18 jan 2015 16:57

Fred,heb heel je blog gelezen en waardeer de moed hoe je dit heb kunnen overleven.Het grootste probleem zal zijn dat ik de ganse dag tijd heb om te piekeren.Voorlopig laat ik de moed niet zakken.Mijn breuk is geen complexe,breuk is juist onder de kop bij begin femur,dus minder complex..Ga dagelijks naar kiné en probeer de oefeningen thuis te herhalen.Bedankt voor je steun en je blog zal ik nog zeker enkele malen herlezen om mij te motiveren

.Dacht dit jaar nog eens de cristalp te rijden,de 125km,als afsluiter van lange marathons vooral dat ik aan die wedstrijd mooi herinneringen heb betreft klassement.Op 65 jarige leeftijd stond ik toen nog op podium bij de zestigjarigen winnaar was toen nog 2 jaar ouder en 2 uur sneller,dus dacht ik dat het dit jaar moest gebeuren.
Zal dan maar een transit jaar worden naar 2016 en andere doelen zoeken.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 19 jan 2015 21:48

Rodger veel beterschap gewenst. Het lijkt erop dat je net als ik al meteen mag belasten, wat veel scheelt qua hersteltijd.

Ook bij mij was de breuk net onder de kop. Heb ongeveer dezelfde operatie gehad alleen is er bij mij een langere pin in gegaan omdat de breuk schuin door het bot liep en er is een draad om het bot gelegd om het allemaal op zn plek te houden. Ik ben nu twee en een halve maand verder en de kracht is inmiddels aardig terug, alleen durf ik met dit weer nog niet de weg op (hoewel ik wel weer alles mag).

rodger
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 apr 2004 23:51

rodger 20 jan 2015 08:55

geertjeb schreef:Rodger veel beterschap gewenst. Het lijkt erop dat je net als ik al meteen mag belasten, wat veel scheelt qua hersteltijd.

Ook bij mij was de breuk net onder de kop. Heb ongeveer dezelfde operatie gehad alleen is er bij mij een langere pin in gegaan omdat de breuk schuin door het bot liep en er is een draad om het bot gelegd om het allemaal op zn plek te houden. Ik ben nu twee en een halve maand verder en de kracht is inmiddels aardig terug, alleen durf ik met dit weer nog niet de weg op (hoewel ik wel weer alles mag).

Blij om te horen,dit geeft mij moed.Hoop dat ik begin lente al wat ritjes kan doen met damesfiets.Denk ook dat ik de klikpedalen even ga uitstellen om zoveel mogelijk een natuulijke houding aan te nemen.
Zij maar voorzichtig en toch fantastisch dat je weer alles mag,dit doet deugd van te horen.Veel fietsplezier

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 20 jan 2015 11:13

Dankjewel Rodger.

Wat trouwens ook een groot verschil maakt voor het botherstel is of ze bij de breuk geopereerd hebben. Doordat ze bij mij een draad om het bot moesten leggen hebben ze de breuk bloot moeten leggen. Dit heeft tot gevolg dat het botherstel veel langer duurt dan wanneer dat niet gebeurd was. Bij mij gaat de pin er sowieso uit omdat ik er vrij veel last van heb (vooral 's nachts), maar dat gaat op z'n vroegst in mei gebeuren.

Het zou mij dus niets verbazen als het botherstel bij jou nog sneller gaat. Opzich maakt dat natuurlijk niet uit zolang die pin erin zit, maar mocht je er last van krijgen zouden ze deze er naar alle waarschijnlijkheid eerder uit kunnen halen. Ik zie op de foto wel dat de schroef in je heup er een beetje uitsteekt, hier zou je last van kunnen houden.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 20 jan 2015 12:48

Fietsen op de huis/tuin/keuken fiets is ook iets wat ik als eerste deed toen mijn fysio daar groen licht voor gaf. Was pas na een week of 6. Daarvoor alleen bij
Ik heb toen dagelijks ritjes van een uurtje gemaakt. Dit regelmatig met mijn vrouw, zodat ik in ieder geval niet te hard reed. Zo rond de 17 km/u gemiddeld. Meestal ommetje naar een terras :mrgreen:
Dat ook goed voor verwerking tussen de oren en om niet te veel stil te staan bij het feit dat ik geblesseerd was.
Verwijderen ijzerwerk heb ik laten doen omdat ik idd last had van die schuine pen, daar loopt de peesplaat over en dat gaf irritatie maar kan voor een ieder verschillend zijn.
Zelf nu 2 weken na mijn "wederopstanding" geen terugslag gehad en zelfs afgelopen zaterdag bij hulp MTB wedstrijd tussen 08:00u en 16:00u gelopen en gestaan zonder echte reactie.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

rodger
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 apr 2004 23:51

rodger 20 jan 2015 14:34

De pin zou er bij mi wel altijd in blijven gezien men ouderdom.Ja,dat uitsteeksel lijkt mij ook wat raar,maar veronderstel dat er toch wat weefsel en vet tussen zit.
Wat denken jullie,met klikpedalen beginnen of gewone?.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 20 jan 2015 15:54

Beginnen met gewone, had hoef je niet de zijdelingse beweging te maken om los te komen. ik kreeg juist het advies om op een normale fiets te rijden ipv sportfiets (MTB of race) omdat je daarop over het algemeen rustiger trapt.
Op een MTB of racefiets wil je misschien net iets te veel doen. dus rechtop zittend rustig toeren en bewegen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

rodger
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 apr 2004 23:51

rodger 20 jan 2015 18:09

Bedankt,dacht ik ook al betreft klikpedalen.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 04 feb 2015 10:58

Hoe verloopt het herstel Rodger?

Hier gaat het aardig goed. In het begin sliep ik heel erg slecht en moest ik twee keer per nacht pijnstillers slikken. Sinds een maandje of wat slaap ik gelukkig weer goed (echt heel goed) en zonder drugs.

Plaats reactie