Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstel gecompliceerde bovenbeen breuk

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 20 sep 2019 20:26

Update: Ik ben gisteren naar het ziekenhuis geweest voor foto's en een gesprek met de arts. Gelukkig lieten de foto's een begin van herstel zien en mag ik nu dus gaan belasten. Helaas nog niet (indoor) fietsen, daar moet ik nog even mee wachten.

Vandaag gelijk met de fysio aan de gang gegaan met nieuwe oefeningen. Leuk om weer een paar "stapjes" verder te zijn!

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 08 okt 2019 11:51

Mijlpaal: Vandaag 5 minuten op de hometrainer gezeten bij de fysio. Dat smaakt naar (veel) meer!

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 08 okt 2019 12:24

ibooij schreef: 08 okt 2019 11:51Mijlpaal: Vandaag 5 minuten op de hometrainer gezeten bij de fysio. Dat smaakt naar (veel) meer!
Herkenbaar, werd je ook na 5 minuten van de trainer "gejaagd"?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 09 okt 2019 12:47

fredmtb-sport schreef: 08 okt 2019 12:24 Herkenbaar, werd je ook na 5 minuten van de trainer "gejaagd"?
Ja, ze zijn nogal voorzichtig, terwijl ik lekker (eindelijk, na 2 maanden!) met m'n benen aan het draaien was.
Vrijdag maar weer en dan gaan we het ook hebben over thuis op de trainer fietsen. Als dat kan en mag dan zijn we weer wat verder. Ik moet natuurlijk zelf wel oppassen om niets te gaan overbelasten, maar gewoon 20 minuutjes op lage kracht en matige cadans zou toch geen probleem mogen zijn.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 21 okt 2019 22:20

Ik heb weer op de trainer gezeten. Het was maar 15 minuten, maar toch erg fijn.

Inmiddels kan ik, in ieder geval binnenshuis, ook weer wat lopen zonder krukken. Het ziet er niet uit, zeker als ik een tijdje gezeten heb, maar het is vooruitgang.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 23 okt 2019 21:29

Goed bericht, er komt licht aan het eind van de tunnel lijkt het wel
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 okt 2019 07:50

Je doet ook al bijna twee maanden niks met dat been. Daar zit echt bijna geen beenspier meer in. Ik heb na mijn bekkenbreuk 9 en een halve week het been niet belast. Toen ik weer mocht gaan lopen, schrok ik van de hoeveelheid kracht die ik was kwijt geraakt in mijn linkerpoot. Bizar gewoon. De eerste keer volledig op links staan. Ik wist niet dat je zoveel kracht nodig nodig had om alle gewicht door een been te laten dragen.
Live fast; die young. mijn blog

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 okt 2019 10:26

Ik had het een jaar geleden met m'n linkerbeen zwaar gekneusd in een crash.
Kon na 4 weken weer lopen zonder kruk, maar heeft maanden geduurd voor 90% van de kracht terug was.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 24 okt 2019 22:20

Klopt idd. Ik ben nu 6 maanden ver na mijn heupbreuk en op de fiets zit ik eindelijk weer op mijn oude niveau.

Ik kan gerust 6km wandelen, maar als ik dan een uur zit heb ik nog steeds spierpijn aan die kant.

Je mag toch zeker op minimum een half jaar rekenen eer je weer een beetje normaal functioneerde. Na een jaar zou je weer volledig de oude moeten zijn zeggen ze mij.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 27 okt 2019 08:16

Het duurt inderdaad allemaal best lang, maar... Ik moet zeggen dat ik wat tijdspad betreft tot nu toe helemaal niet ontevreden ben. Het is nu voor mij een kleine 3 maanden geleden dat ik viel en gisteren heb ik zonder krukken met mijn vrouw door de stad over de markt gewandeld. Echt ver wandelen was het nog niet en snel ging het ook niet, maar het ging. Nu, de volgende dag, heb ik ook geen extra irritatie ofzo, dus dat is echt wel enorme progressie. Als je dat vergelijkt met 1 1/2 maand of zelfs 1 maand geleden!

Het zal nog wel even duren voordat ik, als ik een brug opfiets, ook duidelijk met m'n linkerbeen trap. Soepel lopen zal ook nog veel oefening vergen en het zal allemaal nog heel vaak irritant en soms pijnlijk zijn, maar ik ben echt wel positief gestemd.

Het moment van het eerste buitenritje op de racefiets zal ook wel wat zenuwachtig worden, maar dat stel ik nog even uit.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 27 okt 2019 12:42

ibooij schreef: 27 okt 2019 08:16 Het duurt inderdaad allemaal best lang, maar... Ik moet zeggen dat ik wat tijdspad betreft tot nu toe helemaal niet ontevreden ben. Het is nu voor mij een kleine 3 maanden geleden dat ik viel en gisteren heb ik zonder krukken met mijn vrouw door de stad over de markt gewandeld. Echt ver wandelen was het nog niet en snel ging het ook niet, maar het ging. Nu, de volgende dag, heb ik ook geen extra irritatie ofzo, dus dat is echt wel enorme progressie. Als je dat vergelijkt met 1 1/2 maand of zelfs 1 maand geleden!

Het zal nog wel even duren voordat ik, als ik een brug opfiets, ook duidelijk met m'n linkerbeen trap. Soepel lopen zal ook nog veel oefening vergen en het zal allemaal nog heel vaak irritant en soms pijnlijk zijn, maar ik ben echt wel positief gestemd.

Het moment van het eerste buitenritje op de racefiets zal ook wel wat zenuwachtig worden, maar dat stel ik nog even uit.
Mijn eerste 2 ritten was ik enorm bang, maar na een paar weken denk je er niet meer aan. Als het modderachtig is ben ik wel wat extra voorzichtig want ik wil er nu ook niet op gaan vallen.

De progressie dat je ziet per week is wel altijd fijn. Soms lijkt het allemaal wel lang te duren, maar als je dan kijkt wat je weer meer kan dan de week ervoor dan ben je altijd wel weer tevreden.

Zelfs nu na 6 maand merk ik nog steeds progressie. Vorige maand had ik nog lichte pijn aan een pees bij het staan op 1 been en deze maand is dat ook weg aan het gaan.

Ik werk nu halve dagen, vorige maand had ik wel pijn na een 4tal uur rond lopen, maar nu voel ik dat ook niet meer en kan ik erna zelfs nog met de hond 4km wandelen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 11 nov 2019 10:25

Ik ben donderdag weer op controle geweest. Het ziet er allemaal best ok uit. Nog wel een breuklijn te zien, dus logisch dat het nog niet helemaal pijnloos is, maar het herstel gaat de goede kant.

Ik heb met de arts nog gesproken over het weer weghalen van de ijzerhandel over een jaar ofzo. Zijn advies was om dat niet te doen, tenzij ik er last van heb. Nu heb ik eerder andere verhalen gehoord, zeker voor wat jongere mensen. De arts moest wel toegeven dat hij weinig ervaring had met deze behandeling bij mensen onder de 50. Ik ben 43 trouwens, is wel handig om te weten.

Wat is jullie ervaring?

Gisteren weer op de trainer gezeten trouwens. Pijnloos maar wel nog een gevoel van beperking, met name bij een wat scherpere heuphoek. In 35 minuten best kapot gegaan. Er is genoeg ruimte voor progressie zullen we maar zeggen.

Plaats reactie