Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermogen vs gewicht vs prestatie

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 16 jan 2012 12:56

ronaldh schreef:
Trainslim.nu schreef: Als je berg op gaat (!) en niet als je op het vlakke blijft rijden, dan speelt gewicht geen rol op de fiets
Geen rol is weer het andere uiterste. Het speelt wel degelijk een rol, direct bij accelereren en indirect bij luchtweerstand.
Héél marginaal! Bij accelereren spelen weer veel meer andere zaken een rol zoals bijvoorbeeld spiervezeltypering (explosief vs niet-explosief). Dan is gewicht in een keer helemaal niet belangrijk.
Hetzelfde voor luchtweerstand, dat is niet in gewicht uit te drukken! Daar speelt een wapperend shirtje een belangrijkere rol.

Het gewicht heeft wél mogelijk invloed op de rolweerstand, maar ook dat is zo ontzettend weinig, (dan maar wat meer lucht in de bandjes).
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2012 13:10

De invloed van gewicht op de rolweerstand is toch echt wel significant. F = Crr * N. Dus iemand van 120 kg heeft praktisch 2x zoveel rolweerstand dan iemand van 60 kg. Spiervezels veranderen niet zo maar, val je 20 kg af dan gaat accelleren gewoon aanzienlijk makkelijker.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 jan 2012 13:11

ronaldh schreef:
Trainslim.nu schreef: Als je berg op gaat (!) en niet als je op het vlakke blijft rijden, dan speelt gewicht geen rol op de fiets
Geen rol is weer het andere uiterste. Het speelt wel degelijk een rol, direct bij accelereren en indirect bij luchtweerstand.
+1

En uiteraard is luchtweerstand wel in gewicht uit te drukken.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 16 jan 2012 14:43

amclassic-fan schreef:De invloed van gewicht op de rolweerstand is toch echt wel significant. F = Crr * N. Dus iemand van 120 kg heeft praktisch 2x zoveel rolweerstand dan iemand van 60 kg. Spiervezels veranderen niet zo maar, val je 20 kg af dan gaat accelleren gewoon aanzienlijk makkelijker.
Maken die ronde vormen van een voller iemand eigenlijk uit? Zodat de lucht er makkelijker langs gaat ofzo?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 jan 2012 14:48

superrose schreef:Maken die ronde vormen van een voller iemand eigenlijk uit? Zodat de lucht er makkelijker langs gaat ofzo?
Nee, niet in de range van zeg eens, 60-90kg.

Zwaarder, is meer volume, is meer weerstand. De eventuele vormveranderingen zijn minimaal in de normale range. En de invloed van een eventuele vormverandering is dan weer ondergeschikt aan de volumeverandering.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 16 jan 2012 15:24

amclassic-fan schreef:De invloed van gewicht op de rolweerstand is toch echt wel significant. F = Crr * N. Dus iemand van 120 kg heeft praktisch 2x zoveel rolweerstand dan iemand van 60 kg. Spiervezels veranderen niet zo maar, val je 20 kg af dan gaat accelleren gewoon aanzienlijk makkelijker.
Oké, dat wist ik niet. Dus wanneer iemand een rolweerstand van zo'n 30 Watt heeft, dan zit iemand die twee keer zoveel weegt aan 60 Watt?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 jan 2012 16:10

ponsteen schreef:
amclassic-fan schreef:De invloed van gewicht op de rolweerstand is toch echt wel significant. F = Crr * N. Dus iemand van 120 kg heeft praktisch 2x zoveel rolweerstand dan iemand van 60 kg. Spiervezels veranderen niet zo maar, val je 20 kg af dan gaat accelleren gewoon aanzienlijk makkelijker.
Oké, dat wist ik niet. Dus wanneer iemand een rolweerstand van zo'n 30 Watt heeft, dan zit iemand die twee keer zoveel weegt aan 60 Watt?
Klopt,
Daarbij blijft het wel zo dat bij fietsen rolweerstand, zeker bij hogere snelheden, veel lager is dan luchtweerstand
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 16 jan 2012 17:20

superrose schreef:
Focus schreef:
robbebopper schreef:Bij Leontien was het bijvoorbeeld veel "gedoe". :o :shock: ;)

Overigens deed zij het (tijdelijk) erg goed op een paar bruine bonen en een bakje yoghurt.
Ja hallo, die had Anorexia...
Bij krachtsporters is het probleem dat als zij lichter moeten worden om nog net in een andere klasse uit te kunnen komen, dat dit teveel kracht (verlies) kost omdat het dan ook ten koste gaat van de spiermasa.
Bij duursporters zal het ook zijn gevolgen hebben neem ik aan. Maar zoals ik al aangaf; overwicht kwijtraken zal geen negatieve invloed hebben.
Ja inderdaad, Leontien met haar anorexia is een heel ander verhaal, anorexia patienten kunnen belachelijk veel op haast geen eten, dat komt doordat ze knettergek en obsessief zijn.


Volgende keer zal ik mijn berichten wel vergezellen van de geschikte emoticons :? :roll: ;)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 16 jan 2012 17:38

er doet toch niemand moeilijk, of begrijp ik je verkeerd?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 16 jan 2012 18:40

Volgens mij ga je onder de 5% BF verminderd presteren. Maar zo scherp kom je toch niet.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 16 jan 2012 19:05

amclassic-fan schreef:De invloed van gewicht op de rolweerstand is toch echt wel significant. F = Crr * N. Dus iemand van 120 kg heeft praktisch 2x zoveel rolweerstand dan iemand van 60 kg. Spiervezels veranderen niet zo maar, val je 20 kg af dan gaat accelleren gewoon aanzienlijk makkelijker.

Toch heb je als persoon van 60 kg met een specifiek vermogen van 5 Watt per kg geen schijn van kans op het vlakke tegen een persoon van 90 kg en een specifiek vermogen van zeg 4,4 Watt per kg.

(ik ben meer de laatste categorie...)

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2012 19:07

Tot je kop over kop gaat rijden, want die persoon van 60 kg zit heerlijk uit de wind achter de renner van 90 kg. Terwijl 't andersom niet op gaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie