Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vlakke hartslag houden

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 12 jan 2012 14:47

Volg het schema in elk geval tot de agr die ik vorig jaar ook heb gereden zonder schema of dergelijk. Dan kan ik het eens vergelijken. Daarnaast vind ik het ook wel leuk om na de training de hartslag,snelheid, stijgingspercentages etc. Te analyseren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2012 14:48

tom de groot schreef:


Als laatste zie ik dat bij een d1 training mijn gemiddelde slechts rond de 23 tot 25km per uur zit. Ik weet dat dit in feite niet belangrijk is maar ik hoor geluiden om mij heen die zeggen dat ze rond de 28/30km gemiddeld zitten (wat vrij slecht is voor de motivatie). Hoe zit dat bij jullie?
Pfffft, totaal geen zorgen om maken. Die hoogtemeters zijn ook van invloed op je gemiddelde en niet iedereen rijdt echt wel zo netjes in de lage zone.
Less is bore

eelcoz

eelcoz 12 jan 2012 14:54

daniel1975 schreef:
tom de groot schreef:


Als laatste zie ik dat bij een d1 training mijn gemiddelde slechts rond de 23 tot 25km per uur zit. Ik weet dat dit in feite niet belangrijk is maar ik hoor geluiden om mij heen die zeggen dat ze rond de 28/30km gemiddeld zitten (wat vrij slecht is voor de motivatie). Hoe zit dat bij jullie?
Pfffft, totaal geen zorgen om maken. Die hoogtemeters zijn ook van invloed op je gemiddelde en niet iedereen rijdt echt wel zo netjes in de lage zone.
Of de zones kloppen niet of de wielomtrek in de fietscomputer klopt niet. Ik heb wel geleerd om me totaal niet druk meer te maken om snelheden van anderen. Sommige mensen kunnen gewoon heel goed fietsen en anderen kunnen heel goed sterke verhalen vertellen. :D

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 12 jan 2012 15:38

Snelheid gaat via gps neem aan dat dit wel klopt bij mij. Maarja het is toch nog even wennen om de switch te maken van snelheid naar hartslag (mentaal dan).

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 12 jan 2012 16:26

Je kunt ook gewoon al het spul thuis laten en gewoon gaan fietsen van A naar B en zorgen dat je er komt en geniet van het fietsen, de buitenlucht, de mensen om je heen, etc... Wellicht een aardige richtlijn om lekker te kunnen blijven praten. Ik ken voorbeelden die daarmee een enorme aerobe basis hebben ontwikkeld en van daaruit doelen zijn gaan stellen. Feitelijk is er namelijk daarmee heel veel in D1 getraind.

Een Hf-meter is er voornamelijk om een richtlijn aan je training te geven om stappen voorwaarts te kunnen zetten. Maar het belangrijkste van fietsen is dat je er plezier in hebt en krampachtig naar een teller of hfmeter kijken, kan het plezier goed in de weg liggen!

Have fun! :D
Laatst gewijzigd door Trainslim.nu op 12 jan 2012 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 12 jan 2012 16:30

eelcoz schreef: Of de zones kloppen niet of de wielomtrek in de fietscomputer klopt niet. Ik heb wel geleerd om me totaal niet druk meer te maken om snelheden van anderen. Sommige mensen kunnen gewoon heel goed fietsen en anderen kunnen heel goed sterke verhalen vertellen. :D
Haha! Vooral die laatste categorie is goed bedeeld in fietsland! ;) Op-de-borst-kloppen- en haantjesgedrag maakt het ook weer een beetje heroisch! ;)
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 jan 2012 16:43

litespeed schreef:Sowieso loopt je hartslag gedurende een inspanning langzaam op naar het einde toe.

@Rose: In je tweede zin schrijf je dat je 'op wattage' rijdt. Waarom ga je dan, als je merkt dat je hartslag oploopt, je snelheid (wattage) aanpassen? Dat begrijp ik niet helemaal.
heel simpel, als ik voel dat ik geen controle meer heb over mijn lichaam en voel dat ik op begin te raken, dan neem ik gas terug. Als ik ineens heel veel moeite moet doen dat wattage te halen is het een teken dat ik daar dus nog niet ben, dan heb ik al heel veel uit die training gehaald. Ik kijk dan naar mijn hartslag en zie dat hetgeen wat ik voel klopt. Ook al train ik op wattage, ik haal ook meer informatie uit de rest van mijn lichaam.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 12 jan 2012 17:00

@Rose

Maar je hebt toch pas sinds kort zo'n powermeter en je fietst toch niet door een blessure? Dus is dit theorie of fiets je al weer?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 jan 2012 17:04

ik ben aan het opbouwen en train bijna dagelijks en daarin loop ik nu dus al (zo slecht sta ik er voor) tegen grenzen op en merk dat mijn lichaam op dat punt komt dat het me erg veel energie kost om ene bepaald wattage vast te houden, dat is dan een teken dat het klaar is.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 12 jan 2012 17:46

Wellicht niet zo handig om jouw reacties van een lichaam dat van grote achterstand komt als referentie te gebruiken in deze.

Op wattage rijden staat juist wel een oplopende hartslag toe, dacht ik. Maar goed, ik word niet gehinderd door enige kennis op dit gebied...

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 jan 2012 17:50

litespeed schreef:Wellicht niet zo handig om jouw reacties van een lichaam dat van grote achterstand komt als referentie te gebruiken in deze.

Op wattage rijden staat juist wel een oplopende hartslag toe, dacht ik. Maar goed, ik word niet gehinderd door enige kennis op dit gebied...
JOH!!!!
Ik zeg hier toch niet dat iets zo en zo is, ik deel wat ik doe en een lichaam wat met achterstand te maken heeft loopt net als een fit lichaam tegen een grens aan, daar gelden dezelfde principes, alleen kom je eerder op dat punt.

Daarnaast zeg ik niet dat een hartslag wel of niet moet of mag oplopen, ik vertel waar ik naar kijk.

En daarbij heb ik het in mijn originele bericht over een hartslag die ineens omhoog gaat niet een hartslag die langzaam oploopt.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie