Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Doelen voor 2012?

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 02 jan 2012 12:43

Beste Fietsers,

Ik ben van mening dat training zonder doel zinloos is. Aangezien het nieuwe jaar net begonnen is, ben ik benieuwd naar alle doelen voor 2012 op de racefiets.
Op welk niveau een doel is gesteld, maakt niet uit, zolang het maar een doel is om naar toe te trainen! De motivatie om, als je eigenlijk geen zin hebt om de fiets te pakken, toch de fiets of de tacx te pakken en de training af te werken. Is het de Amstel Gold uitfietsen, een goeie tijd tijdens La Marmotte of een gouden medaille tijdens de Olympische Spelen?

Ik ben benieuwd! :)
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jan 2012 12:46

Met het oog op het aanstaande vaderschap geen ambitieuze doelstellingen. Wil in de zomer graag wat Pyreneeën cols afvinken en ook graag de Ventoux voor de eerste keer beklimmen.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 jan 2012 13:17

Voor op de racefiets rondje IJsselmeer, FTP verhogen en wat cols. Tevens trainen voor marathon Amsterdam. Ook indoorroeien 2.000 mtr richting 7:30 min en 10.000 mtr richting 39 min. En grote doel eerste keer 1/2 triathlon.
What makes the boat go faster?

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 02 jan 2012 13:19

In juni met een aantal fietsmaten een lang weekend in de Vogezen doorbrengen. Hopelijk de langste rit goed overleven. Meer duurwerk dus dit voorjaar. Ik wil graag meer tijd op de mountainbike gaan doorbrengen, misschien zelf een enkel clubwedstrijdje op de mtb gaan rijden.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 jan 2012 13:23

Trainslim.nu schreef:Beste Fietsers,

Ik ben van mening dat training zonder doel zinloos is. Aangezien het nieuwe jaar net begonnen is, ben ik benieuwd naar alle doelen voor 2012 op de racefiets.
Op welk niveau een doel is gesteld, maakt niet uit, zolang het maar een doel is om naar toe te trainen! De motivatie om, als je eigenlijk geen zin hebt om de fiets te pakken, toch de fiets of de tacx te pakken en de training af te werken. Is het de Amstel Gold uitfietsen, een goeie tijd tijdens La Marmotte of een gouden medaille tijdens de Olympische Spelen?

Ik ben benieuwd! :)
Maar wat is/zijn je eigen doel(en)?
What makes the boat go faster?

eelcoz

eelcoz 02 jan 2012 13:24

M'n oorspronkelijke doel was de Marmotte, maar aangezien ik afgelopen september voor het eerst vader ben geworden, heb ik (in overleg met het thuisfront) besloten om dat in ieder geval dit jaar niet te gaan doen. Nu heb ik dus niet echt een serieus doel, ben er nog een beetje over aan het nadenken. In ieder geval een paar mooie ritten in de Ardennen/Eiffel/Tecklenburg maken. En de fiets gaat natuurlijk mee op vakantie (waarschijnlijk Italie).

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 02 jan 2012 13:26

Vraag me af waarom juist een bewegingswetenschapper/inspanningsfysioloog het trainen zónder prestatief doel eigenlijk zinloos vindt...?

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 02 jan 2012 13:40

Max 2.0 schreef:Vraag me af waarom juist een bewegingswetenschapper het trainen zónder prestatief doel eigenlijk zinloos vindt...?
Een doel werkt altijd als een drijvende kracht op de motivatie. Elk doel is prestatief te noemen, op welk niveau ook! Of het nu een keer de Alpe d'Huez oprijden is zonder te stoppen of het huidige record van Contador verbreken is, in beide gevallen gaat het om jezelf te verbeteren en grenzen te verleggen.
Als je alleen wilt fietsen om te genieten van de omgeving, is dat ook goed! Een fiets en een omgeving is dan nodig en je doel is bereikt, onafhankelijk van welke snelheid je fietst of hoe vaak je wordt ingehaald. Begin je eisen te stellen aan de snelheid of inhalen, zul je daarvoor moeten trainen, en daarmee is er een (extra) doel/motivatie gevonden. ;) Een prestatief doel hoeft niet altijd de competitie met andere op te zoeken.
liviolivius schreef: Maar wat is/zijn je eigen doel(en)?
Sportief gezien heb ik een rustig jaar. Ik fiets de Dolomietenmarathon en daar wil ik "voor mijn gevoel lekker omhoog kunnen fietsen". De MTR wilde ik dit jaar ook weer starten, maar waarschijnlijk ben ik dan in Amerika met het Human Power Team. Misschien een paar andere tijdritjes.
Maar voor het belangrijkste sportieve doel van dit jaar, ben ik zelf niet sportief actief namelijk de Olympische Spelen. Ik ben bij de nationale roeiploegen betrokken en daar wordt alleen maar voor goud getraind.
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 jan 2012 13:44

Trainslim.nu schreef: Ik ben bij de nationale roeiploeg betrokken en daar wordt alleen maar voor goud getraind.
liviolivius schreef:Ook indoorroeien 2.000 mtr richting 7:30 min en 10.000 mtr richting 39 min.
Aha ;) , dus wat moet ik als simpele LW doen om richting 7:30 te gaan?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 02 jan 2012 13:52

liviolivius schreef:
Trainslim.nu schreef: Ik ben bij de nationale roeiploeg betrokken en daar wordt alleen maar voor goud getraind.
liviolivius schreef:Ook indoorroeien 2.000 mtr richting 7:30 min en 10.000 mtr richting 39 min.
Aha ;) , dus wat moet ik als simpele LW doen om richting 7:30 te gaan?
Inkopper: Slim trainen! ;) :)

Helaas is dit een fietsforum, dus voorkom ik forumvervuiling (zo heet dat toch?). Wil je serieus advies, moet je ff pben!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

hero
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:17

hero 02 jan 2012 15:16

eelcoz schreef:M'n oorspronkelijke doel was de Marmotte, maar aangezien ik afgelopen september voor het eerst vader ben geworden, heb ik (in overleg met het thuisfront) besloten om dat in ieder geval dit jaar niet te gaan doen.
Uiteraard moet iedereen dat voor zichzelf bepalen en wil ik me absoluut nergens mee bemoeien maar als je het jaar ervoor vader bent geworden lijkt het mij in zijn algemeenheid zo dat je nog best de ambitie kan hebben om een flinke fietstocht te maken en ervoor te trainen. Bij mij was het een kwestie van plannen (bijv. minder in de kroeg zitten en in het weekend een keer vroeg op de fiets) en de ambitie aanpassen van een 'goede Marmotte tijd' naar bijvoorbeeld 'lekker uitfietsen' . Vader blijf je als het goed is voor de rest van je leven en het blijft de eerste jaren sowieso schipperen met trainingen en aandacht voor gezin en werk. Maar nogmaals; iedereen moet het voor zichzelf bepalen.

Mijn ambitie voor 2012 is overigens de Dreilandergiro te fietsen.

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 02 jan 2012 18:07

Trainslim.nu schreef: maar waarschijnlijk ben ik dan in Amerika met het Human Power Team.
En dank je wel Trainslim. Ik heb dit jaar geen doel omdat ik niet met HPTDelft naar de VS ga. :mrgreen:

Maar ook zonder doel is het eigenlijk altijd lekker trainen, misschien nog wel lekkerder. Het geluid van banden die grip zoeken onder je aandrijving. De grip die nog maar net vooor handen is op de meest linke bocht van mijn trainingsparcoursje. Op de heuvelrug lekker naar boven knallen. Geen paniek als er eens wat pijn doet of tegen zit want ik heb toch geen doel.

Maar ik moet bekennen het wel heel waarschijnlijk is dat toch nog wel weer een doel wordt gevonden. Ik heb nog nooit een z.g. cyclosportive gereden. De Ardechoise lijkt me bijvoorbeeld wel wat. Redelijk geaccidenteerd, want vlak zou niet leuk meer zijn ;) .

Gr GJ
Laatst gewijzigd door gugi100 op 02 jan 2012 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Redelijk snel fietsen is best grappig.

Plaats reactie