Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainen voor meerdere tourtochten achter elkaar

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 16 sep 2011 22:12

Volgend jaar heb ik een vrij drukke agenda voor tourtochten. Tot nu toe staan er een stuk of 15 op de planning omgeving limburg,ardennen. Sommige vallen 1 week na elkaar en verschillende zijn 200km.

Wat is nou de beste trainingsmanier? Ik heb zo'n tien uur per week de tijd om te trainen. Ideaal zou zijn 2avonden en 1 langere tocht in het weekend. Normaal fiets ik zo'n 5 tot 6 duizend km per jaar.

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 17 sep 2011 09:42

Je moet je zelf de vraag stellen of je 15 tochten per seizoen moet willen rijden.

Wil je dat toch dan is het van belang de tochten over het hele seizoen te spreiden, met tussen de tochten voldoende rust, maar dan nog kan dit veel te veel zijn.

Een hele goede winter is van groot belang om een gezonde basis voor het komende seizoen te leggen.
Dus veel lange tochten met lage hartslag 40 tot 50% intensiteit maximaal, afgewisseld met korte intensieve trainingen 75% maximaal.
Leer je zelf te rijden met een hoge cadans, als je dat al niet doet, dus minimaal 90 rpm.

Tijdens het seizoen kun je de diverse tochten als basis voor de volgende gebruiken, dus 1 tocht rustig de volgende intensief.
Zeker als de tochten elkaar binnen 1 week opvolgen.

Succes!

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 sep 2011 09:58

hoeveel kwaad kan het om zoveel tochten per jaar te rijden?
Een wedstrijd seizoen is nog voller. Het is maar net hoe intensief je die tochten rijden wilt, tis niets anders dan een duurtraining toch, tenzij je over de veertig ana het uur wilt.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 17 sep 2011 10:06

superrose schreef:hoeveel kwaad kan het om zoveel tochten per jaar te rijden?
Dat is afhankelijk van: de rust die je neemt, de intensiteit waarmee je fietst, je werk, je gezinsleven, sociale verplichtingen e.d.
Maar inderdaad, als je fietst als tijdens en duurtraining dus 50% maximaal moet het zeker kunnen.

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 17 sep 2011 10:09

Heb je wel eens vaker zo veel toertochten gereden? Denk dat het fysieke gedeelte niet eens het moeilijkste is, maar juist het mentale stuk. Een dergelijk groot aantal toertochten vereist een grote discipline voor een "amateur" (no offence trouwens). Zo'n beetje ieder weekend in de zomer ben je alweer vroeg op pad ergens naartoe om een dag te gaan fietsen. Dit kan ook tegen gaan staan. Persoonlijk zou ik het alleen vol kunnen houden als er een wedstrijdelement inzit (en je daadwerkelijk mee kunt doen voor de overwinning). Ik zou een stuk of 5 toertochten als hoofddoel stellen en de overige alleen doen als ik er ook echt zin in heb op die dag.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2068
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 17 sep 2011 16:32

Voor de modale randonneur zijn 15 tochten van 200km of meer niet ongebruikelijk. Al of niet georganiseerd. Ik zit dit jaar tot op dit moment op 10 verreden georganiseerde ritten van 200km of meer, 4 ritten van 200 of meer die ik zelf organiseer en een aantal privé trainingsritten van meer dan 200km. Gezien wat ik dit jaar nog in de planning heb zal ik zeker op meer dan 15 ritten van boven de 200km komen dit jaar. Fysiek geen enkel probleem. Wat wel belangrijk is dat je niet hard gaat trainen tussen de ritten door, vooral als je 2 200km ritten hebt in opeenvolgende weekenden. Ik ken trouwens zat randonneurs en andere wielertoeristen die er hun hand niet voor omdraaien om in 1 weekend 2 toertochten van elk meer dan 200km te rijden. Het geheim is om niet iedere tocht tot het gaatje te rijden maar altijd wat over te houden.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 sep 2011 17:04

tourpretendent schreef:
superrose schreef:hoeveel kwaad kan het om zoveel tochten per jaar te rijden?
Dat is afhankelijk van: de rust die je neemt, de intensiteit waarmee je fietst, je werk, je gezinsleven, sociale verplichtingen e.d.
Maar inderdaad, als je fietst als tijdens en duurtraining dus 50% maximaal moet het zeker kunnen.
dat bedoel ik
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 17 sep 2011 18:08

em schreef:Heb je wel eens vaker zo veel toertochten gereden? Denk dat het fysieke gedeelte niet eens het moeilijkste is, maar juist het mentale stuk. Een dergelijk groot aantal toertochten vereist een grote discipline voor een "amateur" (no offence trouwens). Zo'n beetje ieder weekend in de zomer ben je alweer vroeg op pad ergens naartoe om een dag te gaan fietsen. Dit kan ook tegen gaan staan. Persoonlijk zou ik het alleen vol kunnen houden als er een wedstrijdelement inzit (en je daadwerkelijk mee kunt doen voor de overwinning). Ik zou een stuk of 5 toertochten als hoofddoel stellen en de overige alleen doen als ik er ook echt zin in heb op die dag.
Ik vind het juist wat makkelijker om me voor toertochten te motiveren dan voor een solotraining, vooral op langere afstanden. Veel toertochten rijden is goed voor de variatie (je komt wat vaker in een ander gebied) en de kilometers.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 17 sep 2011 21:02

tourpretendent schreef:
superrose schreef:hoeveel kwaad kan het om zoveel tochten per jaar te rijden?
Dat is afhankelijk van: de rust die je neemt, de intensiteit waarmee je fietst, je werk, je gezinsleven, sociale verplichtingen e.d.
Maar inderdaad, als je fietst als tijdens en duurtraining dus 50% maximaal moet het zeker kunnen.
Als je op 50℅ rijdt dan zit je nog onder het tempo van een hersteltraining? Dat kan natuurlijk prima maar dan moet je wel een lampje meenemen, vooral omdat het nu al voor 8 uur donker is. :shock:
D1 is tussen 75 -85℅ en dan is het een rustige duurtraining.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 19 sep 2011 17:55

Om even op wat vragen terug te komen.

Wij fietsen met 4 man dus motivatie is er altijd wel mede door de "groepsdruk". Daarnaast vinden we het gewoon gezellig en leuk om op zondag iets te ondernemen. Dit jaar hebben we verschillende tochten gereden ik denk een stuk of 7, AGR 170km, lbl la champion 170km. lm 160km een ardennen en eiffeltocht van rond de 150km.
Ik denk inderdaad dat ik een paar tochten eruit ga nemen en op de andere tochten mij zoveel moelijk probeer te sparen. Al is het lastig niet in het rood te op de heuveltjes met nu nog 99kg.

50% klinkt inderdaad wel erg laag dacht meer aan d1 trainingen. Verder wil ik zoveel mogelijk in de winter buiten blijven doorfietsen.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 19 sep 2011 20:21

Met 50% bedoelt hij denk ik "gevoelsmatig t.o.v. maximale inspanning" want met hartslag 50% van max. zit ik thuis op de bank bier weg te kappen tijdens het voetbal en dat kan nooit goede duurtraining zijn ;)

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 19 sep 2011 21:04

tom de groot schreef:Om even op wat vragen terug te komen.

Wij fietsen met 4 man dus motivatie is er altijd wel mede door de "groepsdruk". Daarnaast vinden we het gewoon gezellig en leuk om op zondag iets te ondernemen. Dit jaar hebben we verschillende tochten gereden ik denk een stuk of 7, AGR 170km, lbl la champion 170km. lm 160km een ardennen en eiffeltocht van rond de 150km.
Ik denk inderdaad dat ik een paar tochten eruit ga nemen en op de andere tochten mij zoveel moelijk probeer te sparen. Al is het lastig niet in het rood te op de heuveltjes met nu nog 99kg.

50% klinkt inderdaad wel erg laag dacht meer aan d1 trainingen. Verder wil ik zoveel mogelijk in de winter buiten blijven doorfietsen.
Als je zulke afstanden al gewend bent dan moeten die 15 tochten makkelijk kunnen. Bij heuvel op zul je al snel naar d2 of d3 schieten. Dit is op zich geen probleem maar wel vermoeiender. In beginsel wellicht toch proberen de hartslag zo laag mogelijk te houden. Binnen een week moet je toch zeker wel hersteld zijn, je kunt natuurlijk nog een of meerdere hersteltrainingen doen (is minimaal anderhalfuur fietsen bij lage hartslag) waardoor je spieren sneller herstellen.

Plaats reactie