Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen met harde wind

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 sep 2011 15:23

Mijn D1 ligt daar ook
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 15 sep 2011 17:34

Wat natuurlijk ook helpt is lekker diep in de beugels zitten (train je deze houding ook meteen) en erop blijven letten dat je licht blijft trappen min. 90 rpm.
Ik vind harde tegenwind ook vervelend, op de een of andere manier motiveert het me niet. Geef mij maar de bergen waartegen ik kan vechten...

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 15 sep 2011 18:58

gamiel schreef:Simpel: intervallen doe je gewoon door afwisselend tegen (intensief) en met wind mee (herstellen) te rijden. .
Doe ik ook. Wind is de "Nederlands berg". Maak gebruik van het feit dat het zwaar fietst tegen de wind in. Juist dan kun je in een blokje van een kilometer al je energie kwijt. Je wilt er toch sterker van worden? Nou, dan heeft het weinig nut om met een pielverzetje tegen de wind in te rijden, en op de terugweg (met wind mee) jezelf wijs te maken dat je lekker bezig bent.

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 15 sep 2011 19:14

Op de website van zitvlees.nl kan je zo'n mooi overzicht maken van je trainingszones bij gegeven omslagpunt. @Nuitkor en @superrose: bedoelen jullie hier met je hartslagen de getallen in de maximaal- of middenkolom?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5084
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 sep 2011 21:05

carel schreef:Op de website van zitvlees.nl kan je zo'n mooi overzicht maken van je trainingszones bij gegeven omslagpunt. @Nuitkor en @superrose: bedoelen jullie hier met je hartslagen de getallen in de maximaal- of middenkolom?
Ik heb mijn max hf. vastgelegd in de heuvels. Die klopt aardig met de berekeningen die er voor zijn. Daarna op zitvlees.nl de karvonen methode toegepast. Mijn max hf is 193 en mijn rustpols was een maand geleden 65 (ongetraind). Op zitvlees.nl wordt dan aangegeven wat je onder en boven hartslag per zonde is. (H,D1,D2,D3,W). Mijn D1 ligt tussen de 142 en 155 en dat klopt aardig. Ik kan met hf 150-155 nog gewoon praten en makkelijk 150km fietsen (zoals vandaag).

Ik ga dit jaar nog een inspanningstest met lactaat meting doen zodat ik nauwkeurige waardes heb.

Hopelijk heb je er wat aan.

@iedereen: Bedankt voor alle adviezen!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5084
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 sep 2011 21:49

Ik weet nu wel wat ik fout deed. Tegen de wind meen hard te fietsen waardoor ik mezelf gek maak. Ik moet er genoegen meenemen dat tegen windkracht 6 het nou eenmaal wat langzamer gaat.
De hartslag moet mijn kmteller zijn en me gewoon aan mijn hfzone houden.

Gelukkig heb ik een Polar waarbij ik zelf de scherm indeling kan kiezen. 1 scherm laat alleen mijn hartslag zien en welke zone ik zit. Hierdoor heb ik geen weet van de snelheid en kan ik mezelf niet gek maken

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 15 sep 2011 22:59

Ik heb de zitvlees-site nog eens bezocht en ook de Karvonen test ingevuld. Daar komen toch andere hartslagwaardes uit dan de tabel waarin je een Hf-omslagpunt kan invullen. Welke moet ik nu aanhouden? Uit een inspanningstest met lactaatmeting weet ik mijn omslagpunt (143) en Hf-max=164 (leeftijd=58j en ik slik een betablokker na een hartoperatie in 2004). Kan iemand wat meer duidlijkheid verschaffen over die tabellen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5084
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 sep 2011 19:37

Bedankt voor alle reacties.

Vandaag weer tegen de wind gebeukt maar me niet meer druk gemaakt over mijn snelheid. Gewoon lekker in de juiste hf zone gebleven en dit voelde een stuk beter.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 sep 2011 22:33

:)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 18 sep 2011 23:41

NuitKor schreef: Hierdoor heb ik geen weet van de snelheid en kan ik mezelf niet gek maken
Best lastig he, dat fietsen..... :lol:
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 21 sep 2011 00:43

robbebopper schreef:
gamiel schreef:Simpel: intervallen doe je gewoon door afwisselend tegen (intensief) en met wind mee (herstellen) te rijden. .
Doe ik ook. Wind is de "Nederlands berg". Maak gebruik van het feit dat het zwaar fietst tegen de wind in. Juist dan kun je in een blokje van een kilometer al je energie kwijt. Je wilt er toch sterker van worden? Nou, dan heeft het weinig nut om met een pielverzetje tegen de wind in te rijden, en op de terugweg (met wind mee) jezelf wijs te maken dat je lekker bezig bent.


Exactly! Als je goed 'wind tegen' wilt leren fietsen, de raad van Robbebopper volgen en je niet te veel laten (af)leiden door je hartslag. Vergelijk het maar met een wedstrijd rijden of competitie tijdens een cyclo: als je meewilt blijven gaan in een groep, zal je gewoon bij tijd en wijle moeten harken op hoger verzet met medium-hoog cadans. Door juist 'in het rood' te gaan verleg je je grenzen. En als je dit vaker doet, ga je ook sneller herstellen van echt diep gaan. En dat maakt je op zn beurt weer sterker wind tegen of als je in een groep kop-over-kop gaat rijden! Succes!

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 21 sep 2011 08:50

robbebopper schreef:
gamiel schreef:Simpel: intervallen doe je gewoon door afwisselend tegen (intensief) en met wind mee (herstellen) te rijden. .
Doe ik ook. Wind is de "Nederlands berg". Maak gebruik van het feit dat het zwaar fietst tegen de wind in. Juist dan kun je in een blokje van een kilometer al je energie kwijt. Je wilt er toch sterker van worden? Nou, dan heeft het weinig nut om met een pielverzetje tegen de wind in te rijden, en op de terugweg (met wind mee) jezelf wijs te maken dat je lekker bezig bent.
Precies, benut de wind. Met een relatief groot verzet wind tegen: kracht trainen. En dan met een relatief klein verzet, met wind mee, op souplesse trainen.

Plaats reactie