Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen met harde wind

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5085
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 sep 2011 23:18

Hallo,

Ik woon in het Noorden van het land en wanneer ik ga trainen zit ik altijd midden in de weilanden en open vlaktes. Geen bomen of andere beschutting.
Het wil hier vaak erg hard waaien. Windkracht 4/5/6 is niet ongewoon, de wind heeft hier vrij spel. Ik wil altijd de eerste helft tegen de wind en de terugweg voor de wind.

Het probleem is dat ik dan vaak de eerste helft met 23km/u en een hf van 170bpm fiets. Dat is voor mij 88% van mijn max. hf (193). Mijn omslagpunt is +/- 180bpm.
Ik vind het lastig om op die manier interval te doen omdat ik dan bijv. 15km/u moet gaan fietsen om mijn hartslag te laten zakken tijdens mijn rust momenten. De terugweg fiets ik dan vaak 40km/u met een hf van 150bpm.
Zoals je merkt vind ik het lastig om hier goed mee om te gaan, terwijl ik juist sterker wil worden van de harde wind. Hoe kan ik hier het beste gebruik van maken?

Ik ben net verhuist en kom uit een gebied waar veel meer bomen en beschoeiing was. Daar had ik deze problemen nooit echt en merk wel dat het in de open velden een stuk zwaarder is.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Kornuit op 14 sep 2011 23:38, 2 keer totaal gewijzigd.

edian
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 mei 2011 21:41

edian 14 sep 2011 23:23

Hoeveel fietservaring heb je? Door de wind fietsen is ook niet mijn favoriet, maar ik heb persoonlijk gemerkt dat door training door de wind fietsen steeds makkelijker gaat (klinkt eigenlijk wel logisch toch? :D). Gewoon veel kilometers maken met lage hartslag! Boeiend als dat maar 15km/u gaat tegen de wind in =). Snelheid is niet belangrijk.

Weet je wel zeker dat de hs klopt? Voelt het ook als 170? Want ik ervaar vaker hoge waardes op mijn hs-meter tegen de wind in. Mijn shirt klappert er dan tegen aan ofzo ;).

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5085
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 sep 2011 23:30

edian schreef:Hoeveel fietservaring heb je? Door de wind fietsen is ook niet mijn favoriet, maar ik heb persoonlijk gemerkt dat door training door de wind fietsen steeds makkelijker gaat (klinkt eigenlijk wel logisch toch? :D). Gewoon veel kilometers maken met lage hartslag! Boeiend als dat maar 15km/u gaat tegen de wind in =). Snelheid is niet belangrijk.

Weet je wel zeker dat de hs klopt? Voelt het ook als 170? Want ik ervaar vaker hoge waardes op mijn hs-meter tegen de wind in. Mijn shirt klappert er dan tegen aan ofzo ;).
Ja ik heb wel het idee dat het klopt omdat mijn ademhaling ook overeenkomt met 170. Ik heb vroeger wedstrijden gereden maar ben er 9 jaar uitgeweest.
Ik fiets nu weer 2 maanden zo'n 5 tot 10uren per week, dus ben nog wel in de opbouw.

edian
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 mei 2011 21:41

edian 14 sep 2011 23:33

In opbouwende fase moet je niet teveel willen intervallen. Basisconditie is het belangrijkste! Gewoon kilometers maken op lage intensiteit =).

Nog een tip: Doe eerst een stukje met wind mee, zo kun je een beetje warm draaien, vervolgens ben je helemaal klaar om tegen de wind in te beuken!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5085
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 sep 2011 23:36

edian schreef:In opbouwende fase moet je niet teveel willen intervallen. Basisconditie is het belangrijkste! Gewoon kilometers maken op lage intensiteit =).

Nog een tip: Doe eerst een stukje met wind mee, zo kun je een beetje warm draaien, vervolgens ben je helemaal klaar om tegen de wind in te beuken!
Die laatste is wel een goeie tip inderdaad! Ik fiets het meeste in D1 (142-155) en D2 (155-167) dus die lage intensiteit zit wel goed. Alleen met volle tegenwind is het nog wel eens moeilijk om die hartslag op 150 te houden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 sep 2011 23:52

NuitKor schreef:omdat ik dan bijv. 15km/u moet gaan fietsen om mijn hartslag te laten zakken tijdens mijn rust momenten.
Dan doe je dat toch? :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 sep 2011 09:21

Nou wat ook best belangrijk is is om niet persee heel hard tegen de wind in te willen, maar gewoon in tenminste d2 te blijven, het heeft geen nut om er hard tegen in te willen. Ik rij iets meer ontspannen en probeer mijn ritme te vinden. Dan maar wat langzamer, voor mij is tegen de wind gewoon heel moeilijk.
Maaar ik merk wel dat het me steeds beter af gaat.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

superm
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 sep 2010 11:11

superm 15 sep 2011 09:37

Hier in ons prachtige Zeeuws Vlaanderen waait het ook altijd, wat ik dan altijd doe is een groepje opzoeken dat is wel eens lastig aangezien je jezelf dan moet aanpassen maar het leverd dan wel op dat je niet alleen tegen de wind moet opboxsen.
Als de groep dan terugdraait op de meewind kun je er altijd nog voor kiezen om nog even door te rijden op de tegenwind.
Daarna lekker op de meewind naar huis.
tot het gaatje

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 15 sep 2011 09:53

Als je je parcours en de windrichting kent, kun je er een leuke interval van maken. Anders lekker terugschakelen en niet meer kijken naar je km-teller, dat zegt zo weinig.
Met windkracht 8 tegen lever je misschien wel evenveel vermogen bij 15 km/h, als bij windkracht 2 mee met 40 km/h. En altijd 40 km/h rijd je vast ook niet in een duurtraining? ;)

Oftewel: gewoon accepteren en je km-teller omdraaien als de snelheid je tegenstaat!

Succes met trainen!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 15 sep 2011 11:07

Simpel: intervallen doe je gewoon door afwisselend tegen (intensief) en met wind mee (herstellen) te rijden. .
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 15 sep 2011 12:59

NuitKor schreef:
edian schreef:In opbouwende fase moet je niet teveel willen intervallen. Basisconditie is het belangrijkste! Gewoon kilometers maken op lage intensiteit =).

Nog een tip: Doe eerst een stukje met wind mee, zo kun je een beetje warm draaien, vervolgens ben je helemaal klaar om tegen de wind in te beuken!
Die laatste is wel een goeie tip inderdaad! Ik fiets het meeste in D1 (142-155) en D2 (155-167) dus die lage intensiteit zit wel goed. Alleen met volle tegenwind is het nog wel eens moeilijk om die hartslag op 150 te houden.
Weet je zeker dat je hartslagmeter goed is ingesteld. Lijkt mij behoorlijk hoog wat je D1 betreft.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

raassie
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 15 sep 2011 15:18

body schreef:
NuitKor schreef:
edian schreef:In opbouwende fase moet je niet teveel willen intervallen. Basisconditie is het belangrijkste! Gewoon kilometers maken op lage intensiteit =).

Nog een tip: Doe eerst een stukje met wind mee, zo kun je een beetje warm draaien, vervolgens ben je helemaal klaar om tegen de wind in te beuken!
Die laatste is wel een goeie tip inderdaad! Ik fiets het meeste in D1 (142-155) en D2 (155-167) dus die lage intensiteit zit wel goed. Alleen met volle tegenwind is het nog wel eens moeilijk om die hartslag op 150 te houden.
Weet je zeker dat je hartslagmeter goed is ingesteld. Lijkt mij behoorlijk hoog wat je D1 betreft.

Dat lijkt me geen vreemde waarde, ik zelf train ook rond deze koers in D1, omslagpunt rond de 180.

Wat betreft de wind. Ook ik heb jarenlang tegen de wind gevochten en uiteindelijk verlies je het toch. Gewoon zoveel mogelijk snelheid en verzet aanpassen. D1 is soms gewoon niet goed haalbaar. Ik persoonlijk vind het soms juist een uitdaging om met wind mee te beginnen en te eindigen met wind tegen. Geeft weer een ander gevoel. Je zult vanzelf beter worden met tegen de wind rijden. Het is net als klimmen, hoe vaker je het doet, des te makkelijker gaat het. Relatief gezien dan.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie