Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat drinken & eten tijdens racefietsen?

eelcoz

eelcoz 06 sep 2010 20:20

[quote="perrush"]
jij neemt ook 160 W terwijl ik uitging van 100 W als voorbeeld. Ik geloof nooit dat je 160 W trapt aan 31 gem IN DE WIELEN, maar het kan hoor. Echt zeker ben ik er niet van.

Dat van die 23% rendement wist ik niet. Wel interessant.

Maar zelfs in jouw voorbeeld aan 160 W, 23% rendement en enkel suikerverbranding is het perfect mogelijk om zonder eten dat ritje te doen. Een beetje duursporter heeft meer dan 500 gr glycogeen in zijn lichaam.

In de realiteit ga je in D1 misschien slechts 20 of 30% (% zijn wel een gok, heb daar niet echt zicht op hoeveel dat juist is) suikers verbruiken, de rest van de energie wordt geleverd door vetverbranding.

[/quote]

Maar leg mij dan eens uit waarom ik, jouw ontbijt als uitgangspunt nemende, al binnen 10 km een hongerklop krijg.

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 06 sep 2010 20:41

Maar leg mij dan eens uit waarom ik, jouw ontbijt als uitgangspunt nemende, al binnen 10 km een hongerklop krijg.
binnen 10 km een hongerklop krijgen is eigenlijk niet mogelijk. Maar een paar dingen gaan dan door mijn hoofd (niet allemaal zinvol)

- Is je glycogeen hoeveelheid wel volledig gevuld voor je vertrekt. m.a.w eet je buiten de training voldoende en gezond ?
- Je lichaam is misschien gewoon om altijd een gevulde maag te hebben.
- Je hebt totaal geen fysiek en bent helemaal ongetraind
- Verwar je een hongerklop niet met hypoglycemie ?? (het beruchte 'klopje' na het eten) Train je meestal ongeveer 1 uur nadat je goed gegeten hebt ?
- Je rijdt je het snot uit je lijf ?? (veel te hard rijden zal inderdaad je glycogeen doen smelten als sneeuw voor de zon, maar zelfs dan is 10 km wel heel snel)

Misschien zijn er nog andere dingen, maar dit zijn de eersten waar ik aan denk.

Ik blijf er bij. ELKE duurtraining zou je zonder extra eten moeten kunnen afwerken. Is dit niet zo dan rij je volgens mij te snel en is het dus geen duurtraining meer.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

eelcoz

eelcoz 06 sep 2010 20:50

Om je vragen te beantwoorden:

1. Volgens mij wel, al zou ik wel een kg'tje of 5 aan willen komen.
2. Dat klopt wel ongeveer inderdaad.
3. Nee, ik wil mezelf niet zeer goed getraind noemen, maar ben zeker niet ongetraind. Ik fiets gemiddeld zo'n 3x per week.
4. Nee, de keren dat dit voorkwam ging het vrij snel na het (karige) ontbijt op pad.
5. Nee, gewoon netjes in D1-zone.

Het zou er dus aan kunnen liggen dat ik niet 'gewend' ben aan een hongergevoel?

Overigens heb ik dit 2x meegemaakt nadat ik op een klein kommetje yoghurt als ontbijt ging fietsen. Inmiddels laat ik dat dus wel uit m'n hoofd.

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 06 sep 2010 21:33

[quote="eelcoz"]Overigens heb ik dit 2x meegemaakt nadat ik op een klein kommetje yoghurt als ontbijt ging fietsen. Inmiddels laat ik dat dus wel uit m'n hoofd. [/quote]

Dit hoort ook bij 'training'. Wat voor de een werkt werkt niet noodzakelijk voor de ander. Als jij je beter voelt met een deftig ontbijt, waarom niet.

Ik wilde alleen maar zeggen dat vaste voeding tijdens een rit (training of wedstrijd) niet noodzakelijk is.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

bertvk
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 okt 2009 20:58

bertvk 06 sep 2010 21:49

voor training: pasta met bruine suiker en veel water

tijdens: koeken en sportdrank

na: proteïneshake
handinhand baal

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 06 sep 2010 22:44

[quote="perrush"]

Ik wilde alleen maar zeggen dat vaste voeding tijdens een rit (training of wedstrijd) niet noodzakelijk is.
[/quote]

Ik vraag me dan toch serieus af wat de heren professionals (en elite's) verkeerd doen tijdens een koers. Als ik wielrennen zit te kijken zie ik de heren het ene na het andere taartje, banaantje, broodje en weet ik nog wat naar binnen douwen....
Pas laat in de koers wordt er op vloeibaar overgeschakeld.

Mijn wedstrijdjes duren 5 kwartier, anderhalf uur. Dat zal ik net halen op de glycogeenvoorraad in de spieren en lever, maar als het langer duurt zal er toch aangevuld moeten worden...

Als ik langer dan 2 uur train gaat er ook een muslireepje of 2 in, ook als het een extensieve training is.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 06 sep 2010 22:46

Trainen zonder eten (of drinken), dat is toch sinds de jaren 70 al achterhaald?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 sep 2010 22:57

[quote="perik"]Trainen zonder eten (of drinken), dat is toch sinds de jaren 70 al achterhaald?[/quote]

In het kader van "retro is in" gaan we dus ook weer zo trainen. Grote plaat, stoempen en niet drinken onderweg.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 06 sep 2010 23:10

perrush schreef:

Ik blijf er bij. ELKE duurtraining zou je zonder extra eten moeten kunnen afwerken. Is dit niet zo dan rij je volgens mij te snel en is het dus geen duurtraining meer.


Hoi,

Maar jij gaat impliciet uit dat het een 'of-of' situatie is. Laat dat nu net niet het geval zijn.
Je gebruikt altijd glycogeen no matter what.

Dus 'Nee, je kunt niet ELKE duurtraining doen zonder te eten (lees: Koolhydraten aanvullen).

Zie o.a. http://www.exrx.net/Nutrition/Substrates.html


Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 06 sep 2010 23:22

[quote="perik"]Trainen zonder eten (of drinken), dat is toch sinds de jaren 70 al achterhaald?[/quote]

lees jij eigenlijk wat ik schrijf ???
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 06 sep 2010 23:23

[quote="perrush"]Tijdens het fietsen drink ik wel sportdrank. Daar zitten ook suikers in welke voldoen in mijn energiebehoefte tijdens het fietsen.[/quote]

Sportdrank is gewoon vloeibaar voedsel. Wat mij betreft eet je dus gewoon op de fiets. Water + een gel is bijv exact hetzelfde als een sportdrank. En het verschil tussen een sportdrank en een banaan (+ water) zit niet in de energie die ze opleveren, maar de vorm en hoe makkelijk je lichaam die kan omzetten (en de smaak, maaggevoel, etc).

Puur met sportdrank kun je je maximale opnamecapaciteit aan calorieen benutten en dus je lichaam helemaal volpompen met kcals. Als je dat voor een langere rit doet is het wel de vraag of je maag dat leuk vindt en of je het niet zat wordt. Maar dat is puur persoonlijk...

Ik begrijp de hele discussie dan ook niet zo, het zou pas bijzonder zijn als je helemaal geen kcals zou innemen op een rit van langer dan 2 uur of als je alleen taart zou eten op de fiets.

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 06 sep 2010 23:24

Ik vraag me dan toch serieus af wat de heren professionals (en elite's) verkeerd doen tijdens een koers. Als ik wielrennen zit te kijken zie ik de heren het ene na het andere taartje, banaantje, broodje en weet ik nog wat naar binnen douwen.... Pas laat in de koers wordt er op vloeibaar overgeschakeld.
gaan we hier duurritjes van 80 km vergelijken met profkoersen van 5 uur ??
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie