Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Polar fittest

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 24 dec 2005 10:01

Op diverse Polar hartslagmeters zit een fittest. Die zou, bij benadering je VO2 max aangeven. Zijn er andere lezers die deze optie regelmatig gebruiken? Ik kan zien dat na een periode van harde training mijn indexgetal stijgt tot max. 61. Nu, in de wintermaanden met veel krachttraining en  weinig fietstraining zakt de waarde tot 56. Mijn ervaring is dus bij een hoge waarde is sprake van een vormpiek. Reacties....

ludo
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:20

ludo 24 dec 2005 21:24

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 24 December 2005

Op diverse Polar hartslagmeters zit een fittest. Die zou, bij benadering je VO2 max aangeven. Zijn er andere lezers die deze optie regelmatig gebruiken? Ik kan zien dat na een periode van harde training mijn indexgetal stijgt tot max. 61. Nu, in de wintermaanden met veel krachttraining en  weinig fietstraining zakt de waarde tot 56. Mijn ervaring is dus bij een hoge waarde is sprake van een vormpiek. Reacties....

Ik gebruik de fittest reeds een aantal jaren.mijn ervaring is dat de fittest eerder een indicatie is naar het algemene aerobe dan naar het prestatie niveau van een atleet ik heb al meermaals met een lagere waarde een betere  prestatie geleverd.( DUS ALS BASIS KAN HET TELLEN)Ik heb ook al gemerkt hoe meer meters hoe hoger de waardes

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 24 dec 2005 23:28

Wat bedoel je met meer meters?
Een vriend heeft met z'n Polar de VO2 max gemeten net voor die gemeten werd bij een sport medische keuring en dit week 1 punt af van elkaar. daarnaast ben ik vorig seizoen begonnen met wielrennen/sporten, mijn VO2 max was aan het begin 48 en aan het eind van het seizoen 54. Bij een griepje ging hij 3 punten naar beneden. Toeval of niet maar de waardes gedroegen zich naar verwachting, en wat mij betreft een hele aardige indicatie.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 25 dec 2005 10:59

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 24 December 2005


Wat bedoel je met meer meters?
Een vriend heeft met z'n Polar de VO2 max gemeten net voor die gemeten werd bij een sport medische keuring en dit week 1 punt af van elkaar. daarnaast ben ik vorig seizoen begonnen met wielrennen/sporten, mijn VO2 max was aan het begin 48 en aan het eind van het seizoen 54. Bij een griepje ging hij 3 punten naar beneden. Toeval of niet maar de waardes gedroegen zich naar verwachting, en wat mij betreft een hele aardige indicatie.

Dit is ook wat ik bedoel, ik heb afgelopen jaar eens lagere waardes gemeten en enkele dagen later lag ik met griep ziek in bed... Schommelingen zijn logisch, maar grotere afwijkingen hebben m.i. een oorzaak (zoals griep)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2005 15:17

Een polar kan kloppen. Ze gebruiken gewoon standaard tabellen die voor het merendeel redelijk zal kloppen. Maar het kan best dat een Polar extreem ver naast de werkelijke waarde zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 25 dec 2005 16:22

hoe gaat dit dan in zijn werk?
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 25 dec 2005 18:17

Geen flauw idee hoe de test werkt; misschien iemand anders want ook ik ben erg nieuwsgierig naar de werking van de test. Volgens de voorschriften moet je het doen als je niet gesport hebt (hersteld bent) en geen alcohol genuttigd hebben. De test duurt circa 5 minuten waarbij je ontspannen moet blijven liggen. De sexe, het gewicht en lengte moeten ingevoerd zijn en volgens Polar kijkt de test naar het ecg/ritme. Dit maakt het inderdaad wel bijzonder want ik heb nog nooit een cardioloog een VO2 max conclusie zien trekken uit een echt ecg en dat is toch wat uitgebreider dan een borstband. Toch lijkt het een hele aardige indicatie te geven.

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 27 dec 2005 09:48

Van de Polarsite:
The purpose of Polar Fitness Test is the same as that of all fitness tests; to monitor this progress. It is not so much the exact OwnIndex/OwnIndexs values, but rather the trend, that is the most important thing to follow.
Het is gebaseerd op:
Leeftijd, sexe, hartslag varieteit, BMI, mate van activiteit in de afgelopen 6 maanden, lengte, gewicht etc.
Het is dus niet zozeer een exacte waarde maar meer een waarde die een trend aangeeft. Door testen weet Polar echter dat het minder dan 5 % afwijkt van een laboratoriumtest wat wetenschappelijk gezien ( zo staat te lezen op de Polarsite) goed genoeg geacht wordt. Hoe het exact werkt is natuurlijk het geheim van de smid maar als zelfhulpmiddel goed genoeg.
www.polar.fi en dan zoeken naar support and downloads, zoekwoord fitnesstest voor wat uitgebreidere informatie.
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 dec 2005 12:24

Ach als Polar 5% opgeeft dan mag je blij zijn als ze de 10% halen. Zo is het net zo met vermogensmeter, 10% opgeven maar dat wordt lang niet gehaald. Al die Polar speeltjes zijn leuk, maar echt kloppen doet het allemaal niet, maar ja dat kan ook niet voor die prijs.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 27 dec 2005 12:42

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 December 2005

Ach als Polar 5% opgeeft dan mag je blij zijn als ze de 10% halen. Zo is het net zo met vermogensmeter, 10% opgeven maar dat wordt lang niet gehaald. Al die Polar speeltjes zijn leuk, maar echt kloppen doet het allemaal niet, maar ja dat kan ook niet voor die prijs.


Gelukkig pretenderen ze dat ook niet.
The purpose of Polar Fitness Test is the same as that of all fitness tests; to monitor this progress. It is not so much the exact OwnIndex/OwnIndexs values, but rather the trend, that is the most important thing to follow.
 Het gaat om de trend, niet om het exacte getal. Evenzo geldt dat voor de vermogensmeting.
 

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 27 dec 2005 16:01

Ik denk dat het doel ook iets heel anders is!

Met de trend bedoelen ze dat het een indicatie is op dat moment, zeg maar net zoiets als 's ochtends je rustpols meten. Ze pretenderen ook niet een echte labaratorium test te willen nadoen, dat kan namelijk ook alleen met een mondkapje!
be Special, ride a Special

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 27 dec 2005 16:20

Nee, een trend is niet een indicatie op DAT moment, het gaat juist om heel veel momenten, dat maakt de trend. Bijv. de waarde wijkt 20 punten af (ik meet 50 en in werkelijkheid is hij 70) waardeloze meting zou je zeggen. Maar als ik heel veel metingen doe en gedurende het seizoen stijgt mijn VO2 max van 50 naar 60 dan is het toch waarschijnlijk dat mijn VO2 max op z'n minst gestegen is. Zo heb je toch nog een min of meer betrouwbare meting (de trend) ondanks de niet betrouwbare metingen. Hoe meer metingen je binnen een trend uitvoerd hoe meer de onnauwkeurigheden naar boven en beneden per meting gemiddeld worden en daarmee de trend betrouwbaarder.

Plaats reactie