Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietsen met windkracht 6

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 02 mar 2008 14:53

gistere ging er in de beverbeek classic nog iemand vlak voor mijn neus op zijn gezicht door de wind(in combinatie met steentjes op de weg).
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 03 mar 2008 17:22

Het parcours wat ik hier doorgaans rijd op Voorne-Putten (Zuid-Holland) is goed te doen met harde wind ; enige gevaar vormen auto's die je te dicht passeren mocht je een plotse klap vd wind krijgen (onbegrijpelijk hoeveel automobilisten dat gevaar niet zien!).

Gegeven tijd ga ik wel trainen met harde wind, behalve in het donker dan en/of veel regen/sneeuw en probeer daarbij niet al teveel op HF zones te trainen wegens reeds genoemde argumenten.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 03 mar 2008 18:12

gisteren (zondag) in de Brugse polders gereden; D1 gepland, dat lukte dus niet. Aan 17-18 tegen wind, in D2. Terug was dan weer heerlijk. Ik denk 7bft. Geen probleem, want vrij constante wind, geen stoten.

Zaterdag op bevel van vrouwlief binnen gebleven. was verstandig, flink wat schade gezien (bomen, takken,...).

In de polders waait het zo goed als altijd, dus ik blijf er niet voor binnen. Nog nooit problemen gehad.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 03 mar 2008 18:20

Nog in Zwolle gekoerst afgelopen zaterdag.
Er zijn er meerdere die gewoon van de weg de berm ingeblazen werden.

Het eerste stuk, vlak na de (velengde) neutralisatie, stond de wind vol in de rug. Ik heb nog nooit een peleton in stukken zien breken met wind mee. Mijn topsnelheid, volgens mijn hac lag toen 69,4 km/h !
Ik begon daar helemaal van achteren, wegens een kleine aanvaring in de neutralisatie.

Met de wind op kant stond mijn fiets, inclusief mijzelf, geregeld onder een hoek van minimaal 30°.
Was niet echt fietsen meer, drufde bijna niet eens mijn bidon te pakken.
De waaier ging soms van de ene weghelft zo naar de andere. Daardoor kwam ik vlak voor de Lemelerberg nog een keer in de berm terecht.

Koers eindigde overgins in mineur, toen ik in de 3e waaier (van de 10 of zo) na 50 km lek reed en 3 min. moest wachten op een nieuw wiel. Ben toen uit frustratie afgestapt.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 03 mar 2008 18:32

windkracht 6 is prima mee te fietsen als je het mij vraagt. als je verstandig bent dan begin je pal tegen de wind en draai je halvewegen om, wind mee.
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 03 mar 2008 18:35

Met een wind die constant blaast is het wel te doen , maar het gevaarlijkst is het met die plotselinge windvlagen waardoor je verrast kunt worden.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 03 mar 2008 18:52

Is ook erg afhankelijk van je fiets. Op m'n winterfiets (stalen frame) rij ik in principe het hele jaar door, maar laatst heb ik op m'n zomerfiets gereden met stevige windvlagen in de zij (regio Spaarnwoude) en dan is een carbon frame met halfhoge klimwieltjes dus niks waard. Ben zelf ook niet 1 van de zwaarsten (pm 65kg) en op een gegeven moment was het meer windsurfen dan fietsen!
t.a.f.k.a.e.h.

wjg49
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2005 15:13

wjg49 03 mar 2008 20:28

Gisteren rondje ketelmeer gefietst, was goed te doen met de volle 6 die daar over het ijsselmeer aan komt waaien. alleen af en toe lastig bij vlagen vanaf de zijkant.
1.5 uur naar de ketelbrug met wind vol op de kop, en 45 minuten terug. Lekker uitgewaaid

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 03 mar 2008 22:52

Ik doe het dus echt niet meer hè. Bij een constante harde wind is het geen probleem, gewoon wat harder trappen, maar die harde windvlagen zijn heel verraderlijk. Ik ben al eens bijna onder een vrachtwagen terecht gekomen......
Bij een 'gewone ' harde zuidwester heb ik een favoriete rondje: Eerst van Gouda naar Krimpen ad IJssel zwaar afzien op de IJsseldijk, dan dik 20km laagvliegen langs de provinciale weg naar Schoonhoven en weer met de wind een beetje in de zij door de Vlist terug naar Gouda.

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 04 mar 2008 23:44

Met zo'n harde en vlagerige wind ga ik wel fietsen maar niet in een groep. Dat is vragen om moeilijkheden. Met de wind mee haal je dan alleen ook de 50 km per uur wel.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 06 mar 2008 14:51

Hier fietsen we gewoon door in de polder, weer of geen weer, wind of geen wind.
Ik ben zo gelukkig dat ik twee fietsen heb, één voor de zomer (mooier weer i.e.g.) en één als winterfiets. Verder moet je gewoonweg geen hoge velgen nemen want dat is het enige dat m.i. nadelig is bij fietsen bij wind.
Verder fietsen we hier doorgaans in klein groepje van man of 6.
HF en laat je haar wapperen
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

Plaats reactie