Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kramp

kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 17 feb 2007 23:24

Hoiii allemaal,
Ik zelf fiets inmiddels 8 maanden, ben op dit moment hard in training voor de Amstel Goldrace (250 km) ben nog wel heel wat kilo's tezwaar, maar met de conditie gaat het de goede kant op, toch doet zich de laatste weken iets vreemds voor, vandaag bv kreeg ik na 70 km kramp achter in mijn boven been, een tweetal weken geleden deed zich dat ook al voor. Al die maanden toen ik begon had ik nooit last van die kramp aanvallen, de jongens in de groep waar ik mee fiets zeggen waarschijnlijk vocht tekort, alleen afgelopen zomer met al die wamre dagen verloor ik nog veel meer vocht en kreeg ik ook geen kramp en dronk ik net zoveel als nu. Ik zelf ben 2 meter 4 en heb een iets teklein frame waardoor ik mijn been niet helemaal kan strekken, volgende week krijg ik een nieuw frame (Ridley gladius 63") hopelijk helpt dit en komt de kramp niet meer terug, alleen ook voor dit teld al die maanden hiervoor reed ik op het zelfde frame en had ook geen kramp. Heeft iemand misschien ook nog een goed idee hoe ik de kramp tegen kan gaan dan alleen hard trainen? hoeveel drinken jullie bv in een rit van 100 km? ik zelf drink 1 volle bidon is dat teweinig? de kramp komt iedere keer in het linkerbeen de rechter heeft totaal geen last, alle raad is welkom. BVD
Gr,
Koos die liever niet met krampverschijnselen begint aan de keuterberg :-))
 

michiel17
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 okt 2005 01:51

michiel17 18 feb 2007 01:28

Het te weinig water drinken gedoe is volgens mij voor het grootste gedeelte onzin (het kan zeker optreden bij een vochttekort, echter wordt het woord kramp ook zeer vaak gebruikt als het geen kramp is. Zoals aah ik heb kramp en ff iets rustiger doorfietsen, bij echte kramp piep je wel anders ) en niet relevant met dit weer. Ik drink zelf altijd erg weinig vergeleken met anderen, kramp?? nog nooit gehad. Als ik aan het fietsen ben met andere, hoor ik ze ook wel is zeggen aaah ik heb kramp. Altijd wordt er begonnen over water tekort, tja vaak blijkt dat ze wel gewoon normaal gedronken hebben. Ook heb ik wel is iets gehoort over zout inname, zelf eet ik vaak de avond voor de wedstrijd chips met dus erg veel zout. Misschien dat het hier wel iets mee te maken zou kunnen hebben. Maar misschien weet ik de oorzaak ook niet omdat ik er zelf nooit last van heb.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 18 feb 2007 08:39

Misschien heb je HIER wat aan.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

assen20
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 jun 2006 15:01

assen20 18 feb 2007 08:54

ik heb zelf veel last van kramp in de kuiten gehad tijdens een periode dat ik mijn trainingsfrequentie opvoerde voor een triathlon. Heb het volgende gedaan:
- trainingszwaarte verminderd
- wat meer rust tussen trainingen ingebouwd
- calcium, magnesium, zink - pillen geslikt (kun je zo halen bij de trekpleister)
- goed op mijn voeding letten (voldoende vitaminen)
- homeopatische tabletjes genomen (aesculaforce)
 
het is nog niet helemaal over ('s nachts krijg ik nog wel eens kramp in de kuit, maar tijdens de training zelf is het over), maar blijf oppassen op de belasting van mijn lichaam (niet te veel willen).

kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 18 feb 2007 09:37

Quoten: Origineel geplaatst door Michiel17 op 18 Februari 2007

Het te weinig water drinken gedoe is volgens mij voor het grootste gedeelte onzin (het kan zeker optreden bij een vochttekort, echter wordt het woord kramp ook zeer vaak gebruikt als het geen kramp is. Zoals aah ik heb kramp en ff iets rustiger doorfietsen, bij echte kramp piep je wel anders ) en niet relevant met dit weer. Ik drink zelf altijd erg weinig vergeleken met anderen, kramp?? nog nooit gehad. Als ik aan het fietsen ben met andere, hoor ik ze ook wel is zeggen aaah ik heb kramp. Altijd wordt er begonnen over water tekort, tja vaak blijkt dat ze wel gewoon normaal gedronken hebben. Ook heb ik wel is iets gehoort over zout inname, zelf eet ik vaak de avond voor de wedstrijd chips met dus erg veel zout. Misschien dat het hier wel iets mee te maken zou kunnen hebben. Maar misschien weet ik de oorzaak ook niet omdat ik er zelf nooit last van heb.


De kramp achterin men bovenbeen houd gewoon in dat ik de fiets aan de kant moet zetten, ik kan dan geen trap meer doen, ook ik hoor veel mensen zeggen heb kramp maar vertrekken geen spier. Het grote probleem is je word er onzeker van want over een week of negen is de amstel gold race al, en dan kan je eigenlijk zulke verschijnselen niet gebruiken, nou ja vandaag weer een tocht rond de honderd denk ik heb genoeg vocht bij me eens kijken hoe het vandaag gaat, en anders ga ik eens die magnesium tabletjes proberen je moet toch ergens beginnen, of misschien de trainingen iets rustiger aan en meer rust.
gr,
 
Koos

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 18 feb 2007 10:27


Waardoor ontstaat kramp?

Er kunnen voor kramp allerlei oorzaken worden aangegeven.

    * Één hiervan is een verminderde bloedtoevoer naar de spieren. Dit is ook de reden waarom wordt gewaarschuwd om na het eten niet te gaan zwemmen. Wanneer je net hebt gegeten, gaat een groter gedeelte van je bloed naar je maag en je darmen om het eten te verteren. Je spieren lopen dan een groter risico om te weinig bloed te krijgen en hierop wordt dan gereageerd met kramp.
    * Verlies van vocht en zouten, bijvoorbeeld door zweten en uitdroging. Deze krampen ontstaan bij zware inspanning in grote hitte en worden ook wel hittekrampen genoemd.
    * Ook bij extreme kou kunnen je spieren gaan verkrampen.
    * Een tekort aan suiker (glucose) in het bloed kan een andere oorzaak zijn voor het ontstaan van spierkramp.
    * Als bijwerking van bepaalde medicijnen.
    * En als laatste vermoeidheid.


Is er wat aan te doen?

Een veelgebruikte methode om kramp over te laten gaan is het strekken van de spier. Doordat de spier langer wordt gemaakt, ga je het samentrekken ervan tegen. Wanneer de kramp eenmaal voorbij is kan ook masseren helpen. De spier raakt hierdoor ontspannen en het kan ook helpen tegen de spierpijn die kan volgen na de kramp.

Wanneer de kramp is ontstaan door een zout- of suikertekort, is het het beste dit tekort aan te vullen. Door bijvoorbeeld tijdens of na het sporten een sportdrank te drinken kunnen deze tekorten tegen worden gegaan en de kramp mogelijk voorkomen worden.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 24 feb 2007 20:22

Hoi,
 
Dankje voor alle antwoorden, heb zinds dat ik kramp heb gehad  calsium en magnesium geslikt, in combinatie met een frame die voor mijn lengte juist is(Ridley Gladius 63 cm) en genoeg vocht geen last meer gehad, wel soms dat ik dacht ojee komt weer opzetten, maar dat gevoel verdween weer snel gelukkig.
Gr,
Koos die de keuterberg weer met iets meer vertrouwen te gemoet ziet.

ssss
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jun 2006 13:23

ssss 24 feb 2007 21:50

Ha die Koos,
Heb ook nooit last gehad van kramp tot ik wat serieuser begon te trainen.
Volgens mijn dokter had ik een tekort aan magnesium . Nu neem ik om het half jaar een magnesiumkuur en niets meer.
Manlief  had het onlangs ook en die had nog wat extra proteine nodig.
Dus neemt nu elke morgen een proteine - shake.
Bij hem komt dit ook door magnesium, maar ook door zijn beroep. staat heel de dag recht.
Misschien moet je net zoals hij je benen "bewuster" laten rusten. Dus 's avonds met je benen op een kussen languit op de bank.  Veel drinken, een magnesiumkuurtje en eventueel een proteine - shake. Is nog lekker ook. Enne volgens mijn huisdokter kan dit ook geen kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet in dit geval.
Suc6 joh

kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 03 mar 2007 01:07

Hoiii,
Na zes dagen niet tehebben gefietst buiten(wel hele week sportschool uur crosstrainer en een uur fiets elke dag) vandaag weer 90 km gefietst, en het draaide weer uit op een drama, na 60 km weer opkomende krampen vooral de hamstring in de linker been en vlak boven de knie in het rechterbeen, gelukkig wind mee terug zodat iki de benen zo af en toe lekker kon ontspannen, hoefde niet van de fiets af, omdat de kramp er niet volledig inschoot, maar moest geen gekke bewegingen maken. Heb de afgelopen week de hele week bruistabletten geslikt met calsium en magensium die hielpen mij dus niet erg vandaag, begin het steeds meer teknijpen voor de amstel goldrace afgelopen zomer toen ik nog totaal niet getraind was volbracht ik makkelijk een toch van 100 km zonder kramp, en nu veel meer getraind heb ik steeds last van kramp, knap irritant allemaal. Ik hoop niet dat het de crosstrainer is want dat is mijn favoriete onderdeel in de sportschool, misschien helpt een sportmassage, hopelijk komt hier snel een einde aan.
 
Gr,
 
Koos

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 03 mar 2007 08:24

Misschien moet je je houding nog aanpassen op/aan je nieuwe fiets , daardoor is misschien je bloeddoorvoer naar je benen niet 100 % .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 03 mar 2007 10:25

Hoi,
 
Ja heb ik zeker ook aan gedacht, had men zadel ook een cm hoger gezet dan de vorige keer had toen geen kramp gekregen, alleen voor mijn gevoel was de buiging van de knie tegroot als de trapper onder stond. op mijn vorige fiets was die buiging nog extremer en kreeg ik op het laatst nog ook kramp, terwijl al die maanden daarvoor daar geen sprake van was, maar misschien heb je gelijk mijn houding op deze fiets is wel totaal anders en moet het lichaam daar aan wennen.
 
gr,
 
Koos

Plaats reactie