Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hartslag/ VO2 max

florv
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:36

florv 11 mar 2007 15:44

hey, ik zoek wat meer info over de VO2 max, er is iets wat ik niet echt snap, weten julie het antwoord:
bij alternatieve VO2 max testen wordt de VO2 max bepaalt aan de hand van de harstlag
hoe lager de hartslag==> hoe hoger de VO2 max waarde (hartslag daalt door training en VO2 max neemt toe)
mijn vraag: de VO2 max is de hoeveelheid opgenomen zuurstof per kilogram en per minuut. deze waarde is dus afhankelijk van de hoeveelheid getransporteerde zuurstof.
ik vond ook nog dat de hoeveelheid getransporteerde zuurstof afhangt van de hartfrequentie. namelijk hoe hoger de frequentie==>hoe hoger de VO2 max (meer bloed per minuut door hart gepompt)
dit is een beetje tegenstrijdig niet? VO2 max stijgt bij hogere hartslag (meer bloed verplaatst)
en door training daalt hartslag (logisch daalt dan ook de VO2 max maar nee deze stijgt door training),....
nu mijn vraag, hoe komt dit
(ik maak hierrond een werk en dit snap ik niet direct)
alvast bedankt
Flor

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 11 mar 2007 20:01



ik denk dat ge vo2 max. niet direct alleen aan  een hartslag moet koppelen al dan niet laag of hoog,maar vooral naar geleverd vermogen op overslagpols en maximaal.Als die hartslag hoog of laag is maakt niks uit.Sommigen hebben een max. hartslag van 170 en omslag 150 of zo en een vo2 max van 60 vb. Iemand anders kan een max. hartslag van 200 en een omslag van 180 hebben met een vo2max van 70 vb.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mar 2007 21:50

Komop mensen is het nu zoveel gevraagd om een zin met een hoofdletter te beginnen en met een punt te eindigen?
VO2Max heeft helemaal niets met hartslag te maken. VO2Max is gewoon de maximale hoeveelheid zuurstof die het lichaam op kan nemen. Dat maximum ga je natuurlijk nog niet halen bij een hartslag van 150.
Maar VO2max is dus gewoon een constant getal, in 1 ritje verandert het echt niet (behalve als je veel CO binnen zou krijgen). Aan de hand van je hartslag kan je niet je VO2Max bepalen. Wil je het VO2max bepalen dan moet je gewoon ademgas analyse doen tijdens een inspanningstest.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 11 mar 2007 22:32

Polar heeft een "alternatieve VO2max meting" in bepaalde hartslagmeters : het resultaat van deze Polar Fitness test is de OwnIndex en simuleert de VO2 max (dus een maat voor de aërobe conditie). De meting gebeurt door de hartslag in rust te meten gedurende enkele minuten, infeite wordt de regelmaat van de hartslag gemeten en die zou een maat zijn voor de aerobe conditie (andere parameters zoals leeftijd, lengte, gewicht en activiteits niveau zullen ook wel meegerekend worden).

Motta

jehe
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2006 11:03

jehe 11 mar 2007 22:37

Tja, die alternatieve methode kan kloppen, maar kan evengoed er mijlenver naast zitten. ik zou het dus niet echt betrouwen.

florv
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:36

florv 12 mar 2007 18:25

http://www.conditietesten.nl/astrandtest.htm
dit is dus de "alternatieve test" waarover ik spreek, op deze site staan er nog verschillende andere vo2 max testen waarbij de VO2 max aan de hand van de hartslag wordt gemeten,...

hidman
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2006 10:05

hidman 12 mar 2007 19:52

Quoten: Origineel geplaatst door florv op 12 Maart 2007


http://www.conditietesten.nl/astrandtest.htm
dit is dus de "alternatieve test" waarover ik spreek, op deze site staan er nog verschillende andere vo2 max testen waarbij de VO2 max aan de hand van de hartslag wordt gemeten,...

De VO2max wordt niet gemeten in een Astrand test maar geschat!
http://home.hccnet.nl/oege.hiddema" onclick="window.open(this.href);return false;

prakken
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 nov 2005 18:07

prakken 13 mar 2007 13:32

Even een concreet antwoord op je vraag:
De hoeveelheid bloed dat je spieren bereikt hangt af van 2 dingen: je hartslag en de hoeveelheid bloed dat wordt rondgepompt per hartslag: stroke volume (SV). Door training neemt je SV toe (je hart wordt groter en sterker), waardoor je hartslag lager wordt bij hetzelfde vermogen.
Hierop is ook de test gebaseerd: als bij hetzeflde vermogen je hartslag lager, is dat een teken dat je VO2 max groter is. Het is echter een schatting die je moeilijk kunt vergelijken met anderen. Je kan de resultaten eigenlijk alleen vergelijken met je eigen resultaten uit het verleden.
Overigens is de hoeveelheid bloed die je spieren bereikt slechts een van de factoren die de VO2 max bepaalt.

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 15 mar 2007 14:57

Als ik het goed begrijp is de Vo2 max dus afhankelijk van de hoeveel bloed per minuut, de concentratie van zuurstof daarin en hoe goed de spieren het opnemen uit het bloed. De longen nemen zuurstof op, maar kan het longvolume een beperkende factor zijn bij wielrennen?

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 15 mar 2007 15:52

Quoten: Origineel geplaatst door rubencornelisse op 15 Maart 2007

Als ik het goed begrijp is de Vo2 max dus afhankelijk van de hoeveel bloed per minuut, de concentratie van zuurstof daarin en hoe goed de spieren het opnemen uit het bloed. De longen nemen zuurstof op, maar kan het longvolume een beperkende factor zijn bij wielrennen?

Het longvolume is i.p. niet de beperkende factor. ER is gelukkig enige overcapaciteit. Wanneer we bevoorbeeld kijken naar het neggroide ras dan lijken deze gemiddeld een kleiner longvolume te hebben maar een hoger Vo2 max Je komt pas in de problemen als de longfunctie echt beperkt is zoals bij asthma e.d. Maar ook hier valt mits leefregels, goede warming up en goede behandeling goed mee te sporten. Ik spreek wat dat betreft uit ervaring. De beperkende factor blijkt veeleer op het niveau van de celstofwisseling te liggen. Hoe efficient is de zuusrtofopname en de verbranding? Dit is helaas in beperkte mate te beinvloeden. Wat we met training met name beinvloeden is de doorbloeding van het spierweefsel, het hartslagvolume, efficiente verbranding en dergelijke.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 mar 2007 23:11

Quote: Origineel geplaatst door florv op 11 Maart 2007
hey, ik zoek wat meer info over de VO2 max, er is iets wat ik niet echt snap, weten julie het antwoord:bij alternatieve VO2 max testen wordt de VO2 max bepaalt aan de hand van de harstlaghoe lager de hartslag==> hoe hoger de VO2 max waarde (hartslag daalt door training en VO2 max neemt toe)mijn vraag: de VO2 max is de hoeveelheid opgenomen zuurstof per kilogram en per minuut. deze waarde is dus afhankelijk van de hoeveelheid getransporteerde zuurstof.ik vond ook nog dat de hoeveelheid getransporteerde zuurstof afhangt van de hartfrequentie. namelijk hoe hoger de frequentie==>hoe hoger de VO2 max (meer bloed per minuut door hart gepompt)dit is een beetje tegenstrijdig niet?


Je haalt hier VO2 en VO2max door elkaar.

De VO2 is de hoeveelheid zuurstof (uitgedrukt in liters per minuut, soms nog omgerekend naar ml per kg lichaamsgewicht) die je op een bepaald moment opneemt. In rust is het ongeveer 0,2 liter per minuut. Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger de hartslag en VO2.

De VO2max is de hoogste VO2 die je kunt halen. Bij sommigen is dat wel 6 liter per minuut.

Nu over die testen: bij zo'n 'submaximale' test wordt een bepaalde inspanning opgelegd, laten we zeggen fietsen met 100 Watt. Je weet dan ongeveer wat de VO2 op dat moment is (want het is bekend hoeveel energie je kunt vrijmaken met 1 liter zuurstof). Als die die lage inspanning dan de hartslag meet, en je weet de maximale hartslag, weet je hoeveel van het hartslagbereik je nog 'over' hebt, en kun je dus ongeveer uitrekenen wat de VO2 bij maximale hartslag is, de VO2max dus.

Als je nu beter getraind raakt, zal je bij 100 Watt een lagere hartslag hebben. Dat betekent dat je dan meer van het hartslagbereik 'over' hebt, en je VO2max is dan dus hoger.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 16 mar 2007 13:44

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 15 Maart 2007


Quote: Origineel geplaatst door florv op 11 Maart 2007


hey, ik zoek wat meer info over de VO2 max, er is iets wat ik niet echt snap, weten julie het antwoord:
bij alternatieve VO2 max testen wordt de VO2 max bepaalt aan de hand van de harstlag
hoe lager de hartslag==> hoe hoger de VO2 max waarde (hartslag daalt door training en VO2 max neemt toe)
mijn vraag: de VO2 max is de hoeveelheid opgenomen zuurstof per kilogram en per minuut. deze waarde is dus afhankelijk van de hoeveelheid getransporteerde zuurstof.
ik vond ook nog dat de hoeveelheid getransporteerde zuurstof afhangt van de hartfrequentie. namelijk hoe hoger de frequentie==>hoe hoger de VO2 max (meer bloed per minuut door hart gepompt)
dit is een beetje tegenstrijdig niet?


Je haalt hier VO2 en VO2max door elkaar.De VO2 is de hoeveelheid zuurstof (uitgedrukt in liters per minuut, soms nog omgerekend naar ml per kg lichaamsgewicht) die je op een bepaald moment opneemt. In rust is het ongeveer 0,2 liter per minuut. Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger de hartslag en VO2.De VO2max is de hoogste VO2 die je kunt halen. Bij sommigen is dat wel 6 liter per minuut.Nu over die testen: bij zo'n 'submaximale' test wordt een bepaalde inspanning opgelegd, laten we zeggen fietsen met 100 Watt. Je weet dan ongeveer wat de VO2 op dat moment is (want het is bekend hoeveel energie je kunt vrijmaken met 1 liter zuurstof). Als die die lage inspanning dan de hartslag meet, en je weet de maximale hartslag, weet je hoeveel van het hartslagbereik je nog 'over' hebt, en kun je dus ongeveer uitrekenen wat de VO2 bij maximale hartslag is, de VO2max dus.Als je nu beter getraind raakt, zal je bij 100 Watt een lagere hartslag hebben. Dat betekent dat je dan meer van het hartslagbereik 'over' hebt, en je VO2max is dan dus hoger.


En als iemand verkeerd getraind heeft(veel int rood) dan is zijn vo2 opname groter int rood dan onder omslag,klopt da ?

Plaats reactie