tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
tommymaxim
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:18

tommymaxim 30 jul 2007 23:38

Kan iemand uit ondervinding/ervaro,g me vertellen wat een verschil het maakt in een tijdrit te starten met een normale racefiets of een rijdritfiets ...
Weet natuurlijk dat het een verschil maakt, maar hoeveel ongeveer ...
Stel ik rijd met mijn gewone racefiets op 10 km - 15 minuten, dus gemiddelde van 40 km/h ... wat haal ik indien ik geoefend heb op een tijdritfiets en daarmee deze 10 km rijd ?
bedankt, grts
tommy

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10344
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jul 2007 23:45

Check *dit artikel* maar eens.

Een tijdritfiets met schijfwiel en aerohelm kostte bij dezelfde snelheid 20% minder vermogen.

Dat betekent dat je met hetzelfde vermogen op een tijdritfiets ongeveer 7,5% sneller zou rijden.
"Everybody bought a new bike!"

mr.v
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2007 13:16

mr.v 31 jul 2007 16:19

als je met een tt fiets rijdt met een aero helm tegen een snelheid van 40 a 45 en je kijkt naar beneden naar je trappers dan schilt het dacht ik 10 watt t.o.v. je naar voor kijkt.

lunitic
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 28 aug 2021 21:01

Beste Tijdrijders,

Even inhaken op dit oude topic..

Sinds een tijdje rij ik nu op zowel mijn normale racefiets als mijn tijdritfiets (omgebouwde aero racefiets) met een vermogensmeter. Nu heb ik alleen het idee dat ik op mijn normale racefiets sneller hogere vermogens wegtrap dan op mijn tijdritfiets. Wellicht door de zit/ligpositie... Is dit iets wat jullie herkennen?

Het kan natuurlijk ook komen doordat het 2 verschillende powermeters zijn (Racefiets: stages gen 3 vs tijdritsfiets: Power2Max Type S) . Dit zou ik nog eens verder moeten analyseren.

Mvg

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6645
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 28 aug 2021 21:52

Wat gebeurt er als je de powermeters omzet?
Vuoto

lunitic
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 28 aug 2021 22:15

Dat is niet zo eenvoudig aangezien ik dan de cranks volledig moet wisselen. En daar komt wel het nodige bij kijken. 10s vs 11s en andere BB.

bve
Forum-lid
Berichten: 1143
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 29 aug 2021 08:37

Dat herken ik zeker. 320W op de wegfiets is geen probleem voor 20 minuten, toch ben ik blij als ik de 300W haal gedurende een tijdrit van een kwartier. Het is een afweging tussen aerodynamica en power. Mijn ervaring is dat 10% minder power makkelijk gecompenseerd wordt door de aerodynamica.

Het Britse timetrialforum heeft hier honderden posts over mocht je meer willen lezen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3003
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 aug 2021 08:44

Nee_Nee schreef:
28 aug 2021 21:52
Wat gebeurt er als je de powermeters omzet?
Een stages is een soort van random nummer generator in mijn mening :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6645
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 29 aug 2021 12:08

Een windtunneltest zal er niet inzitten. Maar een zelftest langs het lange, rechte kanaal misschien wel. Met je twee fietsen op één avond een stuk van 15km (Driemond-Breukelen) heen en weer rijden en dan tijden opnemen. Dan heb je een redelijk beeld van de voordelen en nadelen van houding versus aerodynamica
Vuoto

louise
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 29 aug 2021 12:44

Ja, zo'n 10 % minder vermogen is normaal en dat wordt idd gecompenseerd door de betere aerodynamica. Bovendien: als je meer op de tijdritfiets traint, kan het verschil in vermogen kleiner worden, door het wennen aan de houding.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 4996
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 aug 2021 14:23

thestudent schreef:
29 aug 2021 08:44
Nee_Nee schreef:
28 aug 2021 21:52
Wat gebeurt er als je de powermeters omzet?
Een stages is een soort van random nummer generator in mijn mening :lol:
Als je benen mooi in evenwicht zijn (50/50) dan is de Stages best nauwkeurig (ik merk geen verschil in ieder geval tussen de Stages en de P2M op wat vreemde pieken bij de Stages na wanneer de batterij bijna leeg is)
Afbeelding

walter-
Forum-lid
Berichten: 3964
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 aug 2021 14:34

Tijdritpositie is dikwijls een keuze; veel vermogen maar dan moeten de meesten de elleboogsteunen hoger zetten en is het minder aero. Of meer aero maar dan minder vermogen.
Of minder aero maar meer comfort (dus misschien voor een kortere tt lukt lager zitten wel).

Voor de gemiddelde rijder tipje : wil je meer vermogen zet je zadel voorbij de trapas. De gemiddelde renner kan zo meer vermogen langer leveren. Tenzij je volgens regels UCI moet rijden.

En vergeet je schouders niet 'juist' te zetten; levert snel 15-20W winst op.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers