Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verschil tussen fietstrainer en ergotrainer?

sniperi
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2008 22:41

sniperi 13 aug 2008 22:53

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes.

Wat is het verschil tussen een ergotrainer en een fietstrainer (b.v. van Tacx Satori, Flow of andere merken zoals: cycleops etc...).
En welke van de 2 is het meest geschikt om te gebruiken als triatleet, voor serieuze trainingen (i.c.m. buiten fietsen natuurlijk) en niet alleen om je op te warmen voor een wedstijd?

Alvast bedankt voor de antwoorden.


c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 15 aug 2008 02:47

Een fietstrainer heeft volgens mij alleen weerstand die handmatig kan worden ingesteld, or die zichaanpast aan de snelheid van het acherwiel (Cycleops bv gebruikt een vloeistof).
Alsd je sneller 'fietst', krijg je meer weerstand.
Een ergo trainer heeft een electromagnetische weerstand die zich automatisch aanpast aan het achterwiel, maar dan omgekeerd: als je sneller fiets, wordt de weerstand lichter zodat het vermogen hetzelfde blijft. Als je 'm instelt op 200W, zul je altijd 200W leveren.
Dat maakt mijns inziens een ergometer een veel betere koop dan een simpele trainer. Je kunt er testen mee doen (bv elke 2 minuten 50W erbij en dan je hartslag later uitlezen om te zien waar je omslagpunt ligt, etc). En, 200W op 100 rpm is een andere training dan 200W op 50 rpm.


kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 15 aug 2008 11:08

Ik gebruik zelf de Tacx Cosmos, ergotrainer dus. Deze biedt zeer veel mogelijkheden. Trainen op vermogen, cadans, helling, hartslag is allemaal mogelijk en je ziet de info op een schermpje. Je kan dus zeer gerichte trainigsprogramma's maken, en vervolgens je progressie bepalen dmv van een test.
De cosmos heeft overigens wel stroom nodig, minder geslaagd in combinatie met warmdraaien.(ook niet goedkoop overigens)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 15 aug 2008 13:38

Het grootste deel van de triathlon wereldtop traint op een Computrainer.

Ik rij er zelf al een jaar of acht op. (doe echter niet aan triathlon). Absoluut een topapparaat. Zit wel in de hogere prijsklasse.

Je kan zowel op vermogen trainen als willekeurig met downloadable parcoursen of random parcoursen waarbij je bijvoorbeeld het maximale stijgingspercentage opgeeft.

Ook voor het verbeteren van je techniek (pedaalomwenteling) is dit voor zover ik weet het enige apparaat die dit goed faciliteert (spinscan)

mbrandon
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 apr 2008 00:28

mbrandon 09 sep 2008 18:30

Ik zit ook te denken aan het aanschaffen van een Tacxs cosmos.
Zou je mij kunnen vertellen hoeveel geluid zo'n training maakt?

Hou ik hiermee de hele buurt wakker of valt dat mee? :-)

Hardloser X

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 09 sep 2008 18:33

Ligt een beetje aan de vloer. Vloer van beton geen probleem. Houten vloer geeft veel resonantie en contact geluiden door. Tacx op zich maakt niet zoveel geluid.
Oplossingen voor vloer geluid zijn isolatie platen (te koop bij Praxis/Gamma).
What makes the boat go faster?

Plaats reactie