Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Invloed schaatstraining op fietsconditie

arnos
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 mei 2007 15:20

arnos 23 dec 2008 11:21

De afgelopen jaren schaatste ik redelijk veel in de winter. Door de omstandigheden (dweilen na een uur, in groepje rijden, technische training) waren deze trainingen voor 60-70% behoorlijk intensief en kort. Ik had het gevoel dat ik wel sterk, maar met een slecht duurvermogen de winter uitkwam. Dit kwam ook tot uiting in inspanningstesten, al bij een redelijk lage hartslag werd mijn vermogen volledig door verbranding van suikers geleverd. Bij een goed duurvermogen ben je in staat nog tot op een hoog vermogen een deel van je energie uit vetverbranding te halen. Dat kan bij mij dus beter. Vorig jaar heb ik al veel meer gefietst in de winter, maar dit jaar schaats ik echt veel minder en fiets ik meer, vooral lange, rustige duurtrainingen. Zo hoop ik het duurvermogen weer te verbeteren.
Zijn er andere forumleden met vergelijkbare 'problemen'. Tips? Ervaringen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 dec 2008 11:34

Ik heb zelf de afgelopen maanden 2 keer per week een goed uur geschaatst. Gewoon lekker bezig zijn en nog dezelfde spieren als met fietsen gebruiken, daarnaast is het er altijd lekker droog enzo ;). Maar naast het schaatsen zorg ik wel dat ik veel duurtrainingen doe, met het schaatsen hou je je explosiviteit wel bij, maar het duurvermogen niet echt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 dec 2008 11:52

Sporten zijn inderdaad behoorlijk complementair; niet voor niets zitten schaatstoppers veel op de fiets, zelfs tijdens het schaatsseizoen.

Ik heb vorige week zondag ook weer eens 1,5 uur gereden op de Jaap Eden. Ik vind het leuk maar krijg toch veel te snel last van mijn rug helaas.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 23 dec 2008 12:11

Het lijkt me wel een goede trainingsprikkel. Het lijkt me niet verkeerd om het winterseizoen wat meer interval te doen.
Als je het echt goed wil doen kan je beter in de winter veel duur doen en in de zomer wat meer interval. Ik schaats zelf ook en mij gaat het er vooral om dat ik lol heb :) (zowel op de fiets als met het schaatsen).

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 23 dec 2008 13:56

ik heb schaatsen als hoofdsport, en gebruik het fietsen om m'n duurvermogen op peil te houden en om wat interval te doen.(in de winter zo'n 6 uur, zomers zeker 10 uur per week)
Schaatsen is toch een vrij statische belasting, dus niet erg geschikt om het lang achter elkaar te doen (of veel uren op een dag). Wel heel goed voor je piekvermogen overigens!

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 23 dec 2008 14:30

Ik ben inmiddels, na 20 jaar actief schaatsen, gestopt.

Met schaatsen krijg je veel statische kracht. Ik verloor ook altijd mijn conditie (ondanks dat ik vaak 6 x per week schaatste). Om de conditie in orde te houden fietste ik er nog wat bij.

Na het schaatsseizoen merkte ik met fietsen de toegenomen kracht. Ik moest dan wel altijd weer werken aan de souplesse.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 02 jan 2009 18:30

Schaatsen is een meer statisch belastende sport.
De eerste fase van de trapbeweging, dus loodrecht op de trapper en dan naar beneden wordt wel getraind, de andere fasen niet.

Wat bij wielrennen bijzonder is, wat bij veel andere duursporten, als hardlopen en schaatsen niet het geval is, dat er ook een trekkende beweging plaats vindt. Namelijk wanneer de trapper van beneden naar boven gaat.

Veel wielrenners besteden dan ook ruim aandacht aan de statische belasting van de bovenbeenspieren, maar deze zijn van nature al sterk.
Belangrijker is de fase wanneer de trapper van beneden naar boven gaat te trainen, maar nog belangrijker zijn de dode punten. Bij deze bewegingen worden vooral de knie-, en kuitspieren gebruikt.
Met name het dode punt wanneer de trapper in zo goed als verticale positie staat is erg aantrekkelijk om bij te trainen.

De kunst is een optimale trapbeweging te vormen, dat doe je bij schaatsen niet. Alleen cardio vasculair en een klein gedeelte van de spieren die nodig zijn bij de trapbeweging worden getraind.
Kortom conditioneel ga je vooruit, maar qua bruikbare spierkracht niet direct
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 02 jan 2009 18:53

[quote="coulthard"]Wat bij wielrennen bijzonder is, wat bij veel andere duursporten, als hardlopen en schaatsen niet het geval is, dat er ook een trekkende beweging plaats vindt. Namelijk wanneer de trapper van beneden naar boven gaat.[/quote]
Ik dacht dat de heersende gedachte was, dat het trekken aan de pedalen relatief weinig bijdracht aan het fietsvermogen. En dan bedoel ik dat voor het fietsen met een min of meer constante snelheid, dus niet bij een explosieve versnelling.

Een jaar of nog langer geleden had ik een interessant artikel gelezen waarin stond dat de beperking van het gebruik van 'trekkende' spieren gelegen ligt in de aansturing. Onze hersenen kunnen bij de gangbare trapfrequenties slecht die spieren ook nog eens aansturen. Het is dan beter om te concentreren op het naar beneden trappen van de pedalen en deze langs het dode punt te krijgen. Dit is blijkbaar al complex genoeg.

Ik weet niet of ik het goed onthouden heb, maar dit was zo'n beetje de conclusie volgens mij. Het engelstalige artikel heb ik helaas niet meer bij de hand.

Gebruikersavatar
Coulthard1984
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2014 13:56

Gebruikersavatar Coulthard1984 03 jan 2014 14:18

Goh, dat is toch bijzonder....
Inmiddels zijn we 5 jaar en de meningen zijn veranderd (dus ook die van mij).
Voor de duidelijkheid: Ik was en ben coulthard, maar kan niet meer bij mij oude account, vandaar een nieuwe naam.

Het blijkt dus zo te zijn dat het been vooral neergaande kracht (dus duwen) kan leveren en geen trekkracht.
De spieren kunnen in het bereik (klokswijs gezien) tussen 14:00 en 17:00 de meeste kracht leveren.

Zo heb ik mezelf van 5 jaar geleden weer gecorigeerd :-)

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 03 jan 2014 16:28

Coulthard! Back in town!

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 03 jan 2014 16:36

Ja dat viel mij ook al op al heel lang niks van Coulthardt gelezen.
cornelli racing cycles Uden

Plaats reactie