Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Echte kramp!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mei 2009 21:45

Begin van het seizoen heb ik het ook wat vaker. Het heeft veel te maken met de juiste balans in je training en de aansturing van je spieren.

Je kunt vaak door net iestje minder te doen net zo hard rijden en dat scheelt net die kramp.

Als extra voedingssupplement zou ik zeker elke dag een tabletje magnesium nemen bv van het kruitvat. Wel elke dag eentje nemen. (als je een keer per week fietst natuurlijk niet zinvol).

Veel wielrenners zie ik vaak te simpel trainen, alleen maar in een groep rijden op rij 3 tm 5 en dan lekker 30/33 gemiddeld, nooit meespinten, nooit staan, dan kom je in limburg en dan moet je zelf gaan fietsen.

Je hoort hier ook vaak trainigsadviezen en daar zitten goede bij, maar die werken niet voor iedereen. Ga eens zoeken wat de profs doen. Daar zie je er veel van terugkomen om lang rustig te fietsen er zijn er steeds meer die korter en intensiever gaan trainen.

Lange duurtraning is leuk en dan doordeweeks hard, maar waarom niet een keer een duurtraining van 4 a 5 uur en dan twee uur D2, dan een uur lekker voluit en dan nog een uurtje uitrijden. Of het laatste uur voluit, of het eerste ook wel eens leuk.

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 09 mei 2009 22:05

Heb je ook onechte kramp dan!!??
kiekeboe

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 sep 2009 14:19

Raar maar waar: tot voor kort dronk ik geen melk en had ik kramp in mijn kuiten (soms al bij 12 km).
Sinds ik iedere dag een beker melk drink heb ik geen kramp meer (ook na een tochtje van 70km).
Blijkbaar kwam ik toch iets te kort qua voeding.

Voor mij was de oplossing dus even simpel als doeltreffend.

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 24 sep 2009 16:40

@Bakboord1, zit jij in de melkindustrie ofzo?
Ik weet dat jullie het zwaar hebben, maar of dit dan de juiste oplossing is...


tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 24 sep 2009 20:41

LOL :) @ Rufio

@ Bakboord1

Kan het zijn dat je spieren altijd wat vermoeid waren en dat je eigenlijk te weinig eiwitten binnen kreeg voor herstel? Waardoor je de volgende keer weer kramp in je kuiten had?

Anders heb ik namelijk geen idee en lijkt de verklaring van Rufio ook heel plausibel ;)
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 sep 2009 15:35

Ik heb het bericht twee keer gepost omdat je deze info anders nooit meer bovenwater krijgt anders dan via de zoekfunctie.

Ik ben niet werkzaam in deze industrie, heb er geen aandelen in maar het was voor mij de oplossing. (ben werkzaam in vastgoedbeleggingen)

Keer op keer kreeg ik kramp. Als het fietsen wordt vergald door kramp en je er moedeloos van wordt is het fijn als zo iets simpels wel werkt. Voor mij was dit safer om te proberen dan extra mineralentabletten die bij overdosis schadelijk zijn.

Als een ander de zoekfunctie gebruikt bij kramp en dit ook voor hem/haar werkt is dat toch mooi meegenomen. Ik ben nu een blije fietser.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 sep 2009 15:43

Klopt, ik rijd altijd met wat siroop en een halve schep zout in mijn bidon.
Zout zorgt voor een betere opname van het vocht dat je inneemt.
Ik heb een tijd lang 3l per dag gedronken (excl. wat ik nog dronk bij het fietsen) en dan nog had ik kramp.
Ik denk dus dat ik zoals Tarzander schrijft een bouwstof tekort kwam.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 25 sep 2009 15:48

[quote="Bakboord1"]Klopt, ik rijd altijd met wat siroop en een halve schep zout in mijn bidon. [/quote]
Ik weet niet over wat voor schep we het hebben, maar het klinkt niet heel gezond hoor... (een mespuntje is meer gebruikelijk geloof ik).
Anyway, probeer es isostar (kruidvat), daar zitten wat meer stofjes in in de juiste hoeveelheden (natrium, kalium, magnesium, vitamine B1).

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 25 sep 2009 15:59

Heel makkelijk: ORS, een zout/mineralenmengsel dat je oplost in een aangegeven hoeveelheid water. Koop je gewoon bij de drogist in zakjes of tabletten.
Zorgt ervoor dat je mineralen op peil blijven bij flink zweten en je zoveel mogelijk vocht daadwerkelijk aanvult.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

hansmol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:04

hansmol 26 okt 2009 20:30

kan het ook komen door zadel dat te hoog staat?

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 27 okt 2009 12:09

Dan kun je misschien wel een afknelling van een ader krijgen, waardoor er, volgens mij, minder bloed (dus zuurstof) in je spieren komt, waardoor ze eerder verkrampen.

Maar dat kan dus ook door een verkeerd afgesteld zadel of een verkeerd zadel dat niet bij jouw lichaamsbouw past komen.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

gianni1985
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 aug 2009 15:43

gianni1985 27 okt 2009 13:17

Wat ook kan helpen is het volgen van een magnesium-kuur. Kramp is niet altijd vochttekort maar kan ook leiden vanuit een tekort aan magnesium.

Ik zelf drink na het fietsen altijd een glas wat met een bruistablet magnesium. Magnecaps forte. Te bestellen op newpharma.be

Helpt zeer goed en nooit meer last van kramp.

Plaats reactie