Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

verkouden

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 04 apr 2011 23:02

Inderdaad, mijn trainer zij laatst: Griep duurt een weekje de verkoudheid kan wel weken aan houden.
Een poosje geleden had ik een hele tijd vast zittend slijm, ik irriteerde iedereen toen ik hoestte. Na 3 à 4 weken naar de dokter gegaan en toen antibiotica gekregen en toen werd het direct minder, had er nog wel een beetje last van.
Jammer genoeg begint nu de hooikoorts al weer een beetje op te zetten.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

torro
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 21 apr 2008 10:54

torro 06 apr 2011 23:26

Gelukkig is er wat verbetering opgetreden, vanmiddag een half uurtje binnen op de fiets en morgen maar weer even buiten kijken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27589
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 apr 2011 23:35

Nederlandse doktoren schrijven steeds minder vaak antibiotica voor, trouwens.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 07 apr 2011 07:34

Klopt wat je zegt. Bij teveel antibiotica, kun je blijkbaar resistent worden en werkt het goedje niet meer. Zelf net 2 kuren van verschillende antibiotica gehad, omdat mijn kaakholte- en voorhoofdsholteontsteking niet wegging. Voordat ik een 2e kuur kreeg, moest ik foto's van de holtes laten maken in het ziekenhuis, om zeker de juiste diagnose te kunnen stellen. Aangezien ik me erg beroerd voelde, had ik die diagnose zelf al gesteld ;). Met de 2e kuur ging het na de 2e dag al erg goed en vraag ik me af of ik niet zonder kuur ook al aan het herstellen was. Niettemin, ik was er blij mee!

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 07 apr 2011 11:45

[quote="havana"]Nederlandse doktoren schrijven steeds minder vaak antibiotica voor, trouwens.[/quote]

Gewoon wat kip eten!

Momenteel ook verkouden, dus wat extensiever trainen. Maar het is niet zo'n heftige gelukkige. Ben wel benieuwd naar hoe mijn wedstrijd zaterdag zal gaan.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 apr 2011 16:37

[quote="sjezer"]Klopt wat je zegt. Bij teveel antibiotica, kun je blijkbaar resistent worden en werkt het goedje niet meer. [/quote]

Je bent zelf al resistent tegen antibiotica, daarom werkt het zo goed. Het probleem is dat de bacterieen resistent kunnen worden. Als een bacterie eenmaal resistent is tegen een antibioticum heb je een nieuw middel nodig.
Zodoende hebben we constant nieuwe antibiotica nodig om het resistent worden van bacterieen bij te houden.

Op zich kan het vaak voorschrijven van antibiotica geen kwaad, het enige probleem is dat mensen hun kuur heel vaak niet afmaken, waardoor de bacterieen een te lage dosis krijgen en zodoende de kans krijgen om resistent te worden. Als je de kuur afmaakt krijgen de bacerieen die kans niet, omdat ze een te grote dosis antibioticum krijgen.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 07 apr 2011 22:44

Even een beetje haaks op de discussie. Wat is er waar van het gezegde dat antibioticum je conditie aantast? Volgens mij is het meer dat een "ziek" lichaam niet of slecht te trainen is en ligt dat minder aan de medicijnen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 08 apr 2011 15:11

[quote="sjezer"]Even een beetje haaks op de discussie. Wat is er waar van het gezegde dat antibioticum je conditie aantast? Volgens mij is het meer dat een "ziek" lichaam niet of slecht te trainen is en ligt dat minder aan de medicijnen.[/quote]

Ik denk dat een rondrazende infectie slechter voor je conditie is dan een antibioticumkuurtje.
Verder heeft antibioticum misschien een effectje op je lever en nieren omdat die het uit je bloed moeten klaren, maar of dat je conditie verslechterd durf ik niet te zeggen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 08 apr 2011 16:10

Antibiotica hebben geen rechtstreeks effect op de fysieke conditie. Wanneer men zich minder goed voelt, dan is dat een gevolg van de infectie en niet van de antibiotica.
Antibiotica kunnen wel nevenwerkingen hebben (verminderde eetlust, braken, maagpijn, diarree, duizeligheid, enz.) die de conditie negatief beïnvloeden.
Lever en nieren hebben niks met een antibiotakuur te maken.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 08 apr 2011 20:11

Antibiotica hebben wel degelijk ook een effect op je lijf/conditie: ze doden ook de 'goede bacteriën in je darmflora en dat heeft effect op je weerstand/gezondheid in het algemeen en die van je darmen (spijsvertering) in het bijzonder. Dat hoeft niet per se een enorme effect op je conditie te geven, maar het is wel iets om mee te wegen (net als de resistentie, ja).

Louise

Bronnen:
http://www.darmgezondheid.nl/consumente ... flora.html
http://www.maagdarmlever.nl/content/dar ... mflora.asp
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie