Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ongezonde balans?

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 21 jul 2009 00:15

Vandaag heb ik ca. 1600kcal binnen gekregen en 1350 weggefietst, met een dagelijkse behoefte van ca. 2500kcal met mijn beroep, en met als doel een 20kg af te vallen plus basisconditie op te bouwen.

Ik kan me niet onttrekken aan het gevoel hier enigzins roofbouw te plegen op mijn eigen lichaam (als ik deze trent voort zou zetten).

Wat denken jullie, ongezonde balans of goed bezig, of wellicht is deze vraag niet 1-2-3 te beantwoorden zonder de kcal te specificeren?

Bedankt alvast!
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 21 jul 2009 00:22

Dus als ik het goed begrijp ben je deze dag doorgekomen op basis van 250kcal????
Als dat zo is, dan zou ik snel wat verandering hierin brengen want dat is niet goed.

20kg afvallen doe je niet door jezelf uit te hongeren. Juist niet!

Tot een max. van 700kcal mag je minder innemen dan je verbruikt.
Klein rekensommetje:

2500+1350= 3850 -700 = 3150kcal.
Zoveel mag je dus opnemen vandaag. Dit is wel heel erg kort door de bocht hoe ik het hier neer zet, maar hier komt het wel op neer.

robbies
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 jun 2009 19:47

robbies 21 jul 2009 00:27

Je vergeet dat gedurende de tijd dat je er 1350 wegfietst, je er met op de bank liggen ook 800 had opgemaakt. De meeste calorien gaan namelijk op aan het warmhouden van het lichaam.

Eind vorig jaar heeft hier een ingezonden vraag over in het magazine gestaan. Misschien moet je die oude stapel nog eens doorakkeren (als je lid bent natuurlijk).

Verder goed naar je lichaam luisteren, gevarieerd trainen, en af en toe eens een weekje rusten. Dat afvallen komt dan vanzelf.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 21 jul 2009 00:30

Die 800 op de bank liggen zit al bij die 2500 in.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 21 jul 2009 00:31

Als je op deze manier probeert af te vallen, gaat je lichaam op een gegeven moment 'je eigen spieren opeten'. Als je geen koolhydraten meer als voorraad in je lichaam hebt, schakelt het over op vetverbranding èn eiwitverbranding. En waar haalt het die eiwitten vandaan? Uit je spieren.

Ik heb er niet voor gestudeerd, dus ik hoop dat ik het zo goed verwoord heb, maar het principe klopt wel, volgens mij. Uiteindelijk bereik je wel je doel (afvallen), maar je gaat je erg slap voelen en je raakt je spieren kwijt. Dat is niet de bedoeling, dus het is een verkeerde manier van afvallen.

Probeer inderdaad maximaal zo'n 750 kcal. per dag minder in te nemen dan je verbruikt. Bij een bewegingsloze dag dus rond de 1750 kcal. per dag gaan zitten.

BTW: hoe heeft het zover kunnen komen dat je nu 20 kg. wilt afvallen? Succes ermee in ieder geval.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 jul 2009 00:47

Als je wil vermageren EN niet teveel wil eten EN fietsen, kan dat als je maar genoeg energie in je lichaam overhoudt.

Energie overhouden kan door een combinatie van meer rust, GEZONDER eten EN luisteren naar jouw lichaam. Als je vermoeid geraakt, meer rusten dan trainen, en desnoods ook weer wat meer eten.

Het is een soort evenwicht wat bij ieder afzonderlijk anders ligt. Over vet verbranden is al wel wat geschreven in andere topics.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 21 jul 2009 09:39

Dank voor de reacties dusver.

Gisteren was overigens geen bewuste actie, maar meer een samenloop van omstandigheden. Pas toen ik eind vd dag de totalen ging optellen ging er een alarmbelletje rinkelen, mezelf uithongeren is nl. het laatste wat ik doen wil, juist omdat ik ook een basisconditie probeer op te bouwen en de insteek wel is gezonder uit de race uit te komen.

En wat het ooit zover heeft kunnen brengen, laten we het houden op een dal van demotivatie gecombineerd met een te chaotische baan en een gezin. Met een nieuwe baan en een hervonden balans zit ik nu weer op de pedalen en moet die ballast eraf :-)
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 21 jul 2009 09:44

Met veel lange duurtrainingen en een klein beetje minder eten dan je verbruikt (zoals aangegeven hierboven) en een paar maanden geduld is het er zo vanaf.

Geloof me, ik ben ervaringsdeskundige. Een aantal jaren geleden ben ik ook 18kg afgevallen door alleen maar bovenstaande uit te voeren. Duurde bij mij 4,5 maand.

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 21 jul 2009 09:47

18,5kg, netjes hoor!

Hoe zag jouw trainingsprogramma er toen uit?
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 21 jul 2009 10:00

3x in de week duurtraining (lees: D1)
1x in de week spinnen (heel soms 2)

Vooral dat laatste vond ik een welkome afwisseling omdat ik anders wel heel gaar werd van die duurtraingen. Maar dat laatste is o zo belangrijk. Daar heb ik heel veel profijt van gehad. Die basis is onvervangbaar en erg benodigd voor al het andere werk. Je verbrandingsmotor gaat er gewoon beter van lopen.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 21 jul 2009 13:02

Succes met het afvallen Laulau. Ik ben ooit ook een flink pak kilo's kwijt geraakt, een beetje op dezelfde manier als Moustache.

Afgelopen april heb ik de marathon van Rotterdam gelopen en daarna veel etentjes gehad waarbij ik at wat ik wilde (om het te vieren ;-) ). In korte tijd ben ik toen weer bijna 5 kilo aangekomen en dat moet ik nu ook weer zien kwijt te raken. Zal wel moeilijk worden met de vakantie in het vooruitzicht, maar ik wil mijn gewicht niet verder laten oplopen, want dan moet er straks nog meer vanaf.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 jul 2009 14:30

@Laulau: vergeet niet dat er in je vetten op dit moment enorm veel energie opgeslagen zit (in principe genoeg om een aantal weken!! op te leven). Die wil je juist aanspreken. Om dat te doen moet je dus zorgen dat je minder energie inneemt dan dat je verbruikt. Alleen de inname kant beperken gaat niet werken. Dan duurt het (1) onwijs lang voordat je de kilo's kwijt bent en (2) je lichaam gaat in de spaarstand (rustmetabolisme gaat omlaag) en dan duurt het dus NOG langer.
Dus zorgen dat je de verbruikerskant omhoog voert. M.a.w. Volgens mij ben je aardig bezig. Waar je wel op moet letten natuurlijk is dat je je beroep goed kunt blijven uitvoeren.

Ik heb voor mijn sport (lichtgewichtsklasse roeien) altijd veel moeten afvallen. Als stelregel hadden wij dat je per week ongeveer een halve kilo vet kwijt kunt raken. Dat deden we door heel goed op ons eten te letten (vetvrij!) en door extra duurtrainingen in te lassen. Dat lukte eigenlijk altijd wel. Met een hoger vetpercentage denk ik dat het aantal kg's vet eraf per week nog wel wat hoger kan zijn.

Mijn ervaring is dat de wat "voorzichtigere" afslankmethodes weinig (of heel langzaam) resultaat hebben. Als je af wilt vallen zul je een hongergevoel moeten hebben.

Tot slot: fietsen is zowat de meest ideale afslankmethode. Dit kun je lang volhouden op een relatief lage intensiteit (dat is precies de manier om vet te verbranden) en het risico op blessures is vrij laag (in vgl met hardlopen bijvoorbeeld)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie