Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ochtendpols meten?

bundes
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 09 mei 2006 14:22

bundes 01 apr 2011 19:54

Iemand nog tips mbt meten van ochtendpols?
Ik vind slapen met een hartslagmeterband geen optie.
het zelf meten icm horloge vind ik 's ochtends ook erg lastig.

Nu dacht ik laatst in runners world gelezen te hebben dat er een hartslagmeterhorloge is dat zonder band een betrouwbare hartslag geeft.
Iemand hier ervaringen mee?

eelcoz

eelcoz 01 apr 2011 21:16

Zelf tellen? Gedurende 10 seconden tellen en dat met 6 vermenigvuldigen. Of 20 seconden, en dan met 3 vermenigvuldigen etc. Zo doet bijna iedereen het. Ik neem aan dat mensen niet met een borstband om slapen.

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 01 apr 2011 21:17

Met een borstband slapen vond ik ook geen optie.
Eerst telde ik gewoonweg bij ontwaken de pols, met zicht op de wekker.
Op dit moment heb ik een bloeddrukmeter met geintegreerde hartslagmeter, weliswaar van m'n broertje te leen, maar het functioneert zo goed dat ik er aan denk er ook een te kopen.
Je slaat twee vliegen in een klap, bloeddrukcontrole op ieder moment van de dag mogelijk en een betrouwbare hartslagmeting.
Er zijn vele apparaten op de markt, maar ook veel zooi volgens de huisarts, dus let er goed op dat je een betrouwbaar exemplaar koopt die goede recensies heeft van gebruikers en/of artsen.
Mocht je t willen weten, die ik gebruik is van Omron.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

jop
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 sep 2009 18:11

jop 01 apr 2011 21:19

's avonds borstband naast je bed leggen.
's ochtends omdoen.
even rustig blijven liggen totdat hartslag niet meer daalt.

en u heeft uw ochtendpols.
Koga Team Edition

eelcoz

eelcoz 01 apr 2011 21:21

[quote="jop"]'s avonds borstband naast je bed leggen.
's ochtends omdoen.
even rustig blijven liggen totdat hartslag niet meer daalt.

en u heeft uw ochtendpols.[/quote]

Dat is de vraag. Bij het omdoen van je borstband is je hartslag zodanig gestegen dat het maar de vraag is of ie vervolgens weer daalt naar het laagste niveau. Misschien blijft ie wel een paar slagen hoger hangen. Waarom niet gewoon tellen? Scheelt heel veel geklooi, is gewoon veel gemakkelijker.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 01 apr 2011 21:23

Ja, maar wat als je wekker elke dag om 7 uur gaat en je deze uit moet doen? Dan span je je toch ook in? ;)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 apr 2011 21:50

[Dat is de vraag. Bij het omdoen van je borstband is je hartslag zodanig gestegen dat het maar de vraag is of ie vervolgens weer daalt naar het laagste niveau. Misschien blijft ie wel een paar slagen hoger hangen. Waarom niet gewoon tellen? Scheelt heel veel geklooi, is gewoon veel gemakkelijker.


Bij mij werkt het wel zo, als je tenminste na het omdoen even de tijd neemt om een paar minuten rustig te blijven liggen. Hartslag daalt dan weer mooi.

's Ochtends "met de hand meten" vind ik erg lastig. Ik heb 's ochtends, ondanks een verpleegkundige achtergrond, moeite de hartslag goed te vinden. Dat geeft vervolgens gedoe + irritatie, dus wat hogere hartslag.
Daarnaast geeft een foute telling (was de laatste slag nu wel of niet binnen de 10 sec?) meteen een behoorlijke afwijking. Bij handmatig tellen neem ik een meting van een volle minuut. Dat geeft dan de minste afwijking.

paulvandeven
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 sep 2004 10:17

paulvandeven 01 apr 2011 22:20

[quote="eelcoz"][quote="jop"]'s avonds borstband naast je bed leggen.
's ochtends omdoen.
even rustig blijven liggen totdat hartslag niet meer daalt.

en u heeft uw ochtendpols.[/quote]

Dat is de vraag. Bij het omdoen van je borstband is je hartslag zodanig gestegen dat het maar de vraag is of ie vervolgens weer daalt naar het laagste niveau. Misschien blijft ie wel een paar slagen hoger hangen. Waarom niet gewoon tellen? Scheelt heel veel geklooi, is gewoon veel gemakkelijker. [/quote]

natuurlijk zakt je hartslag naar het laagste niveau probeer het maar eens uit. Bovendien maakt het niet uit hoe je doet als je het maar elke ochtend hetzelfde doet. Het is geen wedstrijd maar een relatieve meting t.o.v. je eigen normale ochtendpols.

bundes
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 09 mei 2006 14:22

bundes 01 apr 2011 23:37

Ik heb moeite om ´s ochtends hartslag te vinden, is dus niet ideaal, daarom hoopte ik dst iemand een tip kon geven voor hartslaghorloge.

Ik snap dat niet iedereen daar problemen mee heeft, maar daar ben ik dus niet benieuwd naar....

rik
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2006 17:54

rik 01 apr 2011 23:51

Ik ga 's ochtends altijd op mijn linker zij liggen en voel dan met mijn rechter hand op de linker kant van mijn borst. Dan voel ik mijn hart duidelijk kloppen. Dan tel ik gedurende 30 s mijn hartslag.
Ik heb hier alleen twee problemen mee.
1. Als de wekker gaat schrik ik wakker en gaat mijn hsg omhoog. Dus ik ga eerst even rustig liggen en probeer te ontspannen. Heel vaak val ik tijdens het tellen dan weer in slaap, of half in slaap, dan kom ik er na 40 seconden achter dat ik al te lang lig te tellen.
2. Als ik vroeg moet opstaan, een uur of twee eerder dan normaal is mijn hartslag altijd erg laag. Terwijl als ik lang uitslaap is mijn hsg juist veel hoger is als ik wakker wordt.

janvdsande
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:21

janvdsande 02 apr 2011 12:55

Ik gebruik een saturatiemeter, ofwel een Pulse-oxy meter. Deze stop je op een van je vingers en geeft keurig weer wat je polsslag is en het zuurfstof-gehalte in het bloed. Nu vindt ik dat laatste niet zo interessant. Het apparaatje is een perfect hulpmiddel om je ochtendpols te meten en kost vrijwel geen inspanning wat effect heeft op je polsslag.
Zie ook http://janvdsande.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer info en blog.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 02 apr 2011 13:24

HTC telefoons hebben hier een handige app voor, we vergeleken wat die app zei met wat de polar zei en het was hetzelfde, weet alleen de naam van die app niet meer :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie