Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Last van schouders; wennen aan nieuwe houding of verkeerde afstelling?

CarbonCopy
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2021 11:56

CarbonCopy 29 mar 2021 12:15

Het is geen racefiets of MTB, dus laat ik het in dit deel van het forum eens proberen. :-) Na heel lang een normale stadsfiets in de 'rechtop-houding' te hebben gereden wil ik meer de sportievere kant op. Vriendin heeft een racefiets, misschien bereik ik dat punt ook nog wel eens. Eerst maar eens een wat sportievere zit. :lol:

Met mijn 1.98m heb ik een 65cm-frame aangemeten gekregen van de Gazelle Ultimate city hybride. Bij het fietsen merk ik alleen spanning in mijn bovenarmen en schouders. Wellicht dat één van jullie fietskenners nog tips heeft? Wellicht wil ik nog teveel recht op zitten en moet ik aan mijn houding gaan werken. Direct bij aanschaf had ik al wel gevraagd om het stuur tot het maximum op te krikken.

Afbeelding

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 29 mar 2021 18:17

Je zit inderdaad heel rechtop. Is op een foto wel vaak lastig te zien. Ik zou het stuur weer in een normale positie (laten) zetten. Je armen komen dan in een wat natuurlijkere houding, waarschijnlijk iets licht gebogen. Dat rijdt fijner dan de korte en wat starre houding die je nu hebt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 mar 2021 19:51

Hel lange mensen zitten meestal niet echt goed op fietsen omdat ze simpelweg eigenlijk te groot zijn voor die fietsen.

Begin eens met de stuurpen van de Ebike modus (recht omhoog) af te halen en het stuur lager en naar voren te zetten.
Geen mens kan goed, efficient fietsen in de houding op de foto....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2021 20:09

CarbonCopy schreef: 29 mar 2021 12:15 ........; Direct bij aanschaf had ik al wel gevraagd om het stuur tot het maximum op te krikken...........
Het is niet zozeer dat je stuur te hoog/laag zou staan maar het staat wel veel te dicht.
I know myself like no one else
Nothing to defend

CarbonCopy
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2021 11:56

CarbonCopy 30 mar 2021 00:06

Dank allemaal voor de reactie. Ook al is het inderdaad lastig te zien op een foto met statische houding. Ik ga morgen eens sleutelen om het stuur wat lager te zetten. Mijn gedachte bij aanschaf was: ik ben lang en voor mijn rug moet het stuur in standje ‘raket’ omhoog om de afstand kort te houden. Toch niet zo verstandig wellicht.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 mar 2021 17:59

Veel mensen fietsen zoals jij. Stuurpen in de stand raket en het zadel laag. Zoals Kees zegt: zo kun je nooit lekker fietsen. Als je je stuurpen wat meer zet zoals het bedoeld is, dus wat meer naar voren, dan gaan je rompspieren ook vanzelf meedoen bij de beweging en wordt het een stuk makkelijker. Voordeel is dat er wat meer gewicht op je voorwiel komt, wat het weggedrag van je fiets ten goede komt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 mar 2021 22:27

Pijn in schouderpartij: te weinig gewicht op de handen. Dus stuurpen naar voren buigen. Kost wat tijd om te wennen. Als je rechtop zit, dan zijn de banden en pezen van je hamstrings (achterkant dijen) niet aangespannen (bevestigd aan bekken en ruggegraat), waardoor die spieren geen of heel weinig arbeid kunnen leveren: zeer zonde van je inspanning.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mar 2021 10:44

En als het stuur dan op een goede plek staat, kan je je remgrepen en shifters misschien nog wat draaien. Idealiter wil je ze zo hebben staan dat je je polsen recht hebt en niet in een knik. Zoals de foto nu laat zien, zou ik de boel wat naar voren draaien. Dan krijg je meer 1 lijn vanuit je arm, pols en hand.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

CarbonCopy
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2021 11:56

CarbonCopy 15 apr 2021 21:56

klimmer schreef: 30 mar 2021 22:27 Pijn in schouderpartij: te weinig gewicht op de handen. Dus stuurpen naar voren buigen. Kost wat tijd om te wennen. Als je rechtop zit, dan zijn de banden en pezen van je hamstrings (achterkant dijen) niet aangespannen (bevestigd aan bekken en ruggegraat), waardoor die spieren geen of heel weinig arbeid kunnen leveren: zeer zonde van je inspanning.
Dank allemaal voor de reacties wederom. Het stuur heb ik uit standje raket gehaald en wat meer naar voren gezet. Schouders gaan daardoor een stuk beter. Voel daarbij al wel snel een redelijke druk op de handen onderweg, maar lees ook hier en daar dat dit ook gewenning is en ik meer met rompoefeningen het bovenlichaam sterker moet krijgen om mij op die manier omhoog te houden in plaats van steunen op de handen.

Plaats reactie