Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Trump out or not?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4548
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 14 nov 2020 16:33

Lcsmet schreef: 14 nov 2020 14:41
marcel1966 schreef: 14 nov 2020 10:48 ........... de gedachte dat de situatie in de jaren ' 30 van de vorige eeuw eenmalig, uniek en uitzonderlijk was lijkt me wat naïef.
Het is jammer genoeg niet enkel een gedachte, niet zo heel ver van hier is het Duitse jaren 30 scenario bijna één op één gekopieerd.
In Turkije is er iemand aan de macht die het niet zo begrepen heeft op de Europese democratieën
Een tekst van hem uit 1997 waar hij in 1999 nog even voor in de gevangenis heeft gezeten.
‘Democratie is slechts de trein die wij nemen totdat wij op onze bestemming zijn aangekomen. Minaretten zijn onze bajonetten, koepels onze helmen, moskeeën onze kazernes en gelovigen onze soldaten’.
En dan moet je weten dat die moskeeën door onze overheid niet enkel toegelaten maar ook nog eens gesubsidieerd worden.
En als Wilders dan zegt dat hij een eng en bedenkelijk figuur is , dan staat heel “correct links “ op zn achterste benen. Alleen al om het fijt dat Wilders het zegt.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4548
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 14 nov 2020 16:38

Enzzo schreef: 14 nov 2020 00:49
Mijn angst is dat er ooit een charismatische leider opstaat die al deze groepen tot één geheel weet te verenigen.
Daar zijn de Volkert’s dan weer voor...

bever
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 14 nov 2020 17:52

mao schreef: 14 nov 2020 16:33
En dan moet je weten dat die moskeeën door onze overheid niet enkel toegelaten maar ook nog eens gesubsidieerd worden.
net zoals omgekeerd ook gewoon gebeurt, maar dat terzijde....
Er is in mijn ogen niets mis met een moskee of een synagoge in Nederland, net zoals er ook niets mis is met een kerk in Jordanie of Iran

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3237
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 nov 2020 17:59

bever schreef: 14 nov 2020 17:52 Er is in mijn ogen niets mis met een moskee of een synagoge in Nederland, net zoals er ook niets mis is met een kerk in Jordanie of Iran
Nee, voor jou is het normaal dat er religieuze stromingen cq ideologieën met anti westerse waarden geen strobreed in de weg gelegd worden.
Ik ben benieuwd, als ze morgen een slecht beveiligde kerncentrale naast je deur neerzetten of je dan vind dat er ook niks mis is.

bever
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 14 nov 2020 18:05

NicoNB schreef: 14 nov 2020 17:59
bever schreef: 14 nov 2020 17:52 Er is in mijn ogen niets mis met een moskee of een synagoge in Nederland, net zoals er ook niets mis is met een kerk in Jordanie of Iran
Nee, voor jou is het normaal dat er religieuze stromingen cq ideologieën met anti westerse waarden geen strobreed in de weg gelegd worden.
Ik ben benieuwd, als ze morgen een slecht beveiligde kerncentrale naast je deur neerzetten of je dan vind dat er ook niks mis is.
Dat verzin je nu zelf dat ik dat normaal vind, maar goed, welke stromingen of antiwesterse waarden bedoel je dan ?
De vergelijking met de kerncentrale begrijp ik ook niet helemaal ?

M.a.w. iets meer uitleg aub :)

marcel1966
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 21:35

marcel1966 14 nov 2020 18:24

@NicoNB extrapoleert de uitspraken van anderen nogal enthousiast, zodanig dat je jezelf er niet meer in herkent.
Marcel

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 14 nov 2020 19:07

Ik weet wel dat bij iedere scheet die op internet wordt gelaten, binnen geen tijd het woord moskee, islam of terrorist in de commentaren verschijnt.

Eerlijk gezegd heb ik daar momenteel meer hinder van dan van welke islamitische stadsgenoot dan ook.

Daarbij wil ik wel aantekenen dat ik zelf weinig snap van de neiging om in een bovennatuurlijke macht te geloven.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37809
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 nov 2020 19:29

robbebopper schreef: 14 nov 2020 19:07 Ik weet wel dat bij iedere scheet die op internet wordt gelaten, binnen geen tijd het woord moskee, islam of terrorist in de commentaren verschijnt.

Eerlijk gezegd heb ik daar momenteel meer hinder van dan van welke islamitische stadsgenoot dan ook.

Daarbij wil ik wel aantekenen dat ik zelf weinig snap van de neiging om in een bovennatuurlijke macht te geloven.
+1
Al lijkt in de westerse wereld momenteel de extremistische islam nu wel de meest gewelddadige helaas.
Less is bore

bever
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 14 nov 2020 19:51

daniel1975 schreef: 14 nov 2020 19:29
robbebopper schreef: 14 nov 2020 19:07 Ik weet wel dat bij iedere scheet die op internet wordt gelaten, binnen geen tijd het woord moskee, islam of terrorist in de commentaren verschijnt.

Eerlijk gezegd heb ik daar momenteel meer hinder van dan van welke islamitische stadsgenoot dan ook.

Daarbij wil ik wel aantekenen dat ik zelf weinig snap van de neiging om in een bovennatuurlijke macht te geloven.
+1
Al lijkt in de westerse wereld momenteel de extremistische islam nu wel de meest gewelddadige helaas.
De jihadistische tak van het salafisme inderdaad. Gelukkig maar een zeer kleine, maar ook een hele gevaarlijke...

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 14 nov 2020 22:03

En het woord “momenteel” is inderdaad wel van belang.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 nov 2020 22:51

daniel1975 schreef: 14 nov 2020 09:14
Het is dus aan het beleid om meer te luisteren naar 'de gewone' man, en die zijn mening meer te laten doordringen in het beleid om zo'n situatie te voorkomen
Wie is “de gewone man”?
Het is niet sluitend te definiëren, maar vroeger gingen politiekers aankloppen bij de mensen en discussiëren. Toen was er nog meer contact met de burger. De gewone burger: hij woont niet in een paleis maar is ook niet dakloos, hij is geen professor in de astrofysica maar zit ook niet in de beschutte werkplaats, Hij renteniert niet maar hij is ook geen kluizenaar, etc
De gewone burger zijn de mensen rondom je heen, de leerkracht, de brandweerman, de ambtenaar op het gemeentehuis, diegene die je wagen herstelt, de politieagent, de verpleger, de caissière, etc.
Het onderscheid is het makkelijkst te maken door het veelvoud waarin ze voorkomen.

Ik ken deze mensen niet meer rechten toe dan andere mensen, laat dat duidelijk zijn. Maar het is mijn inziens wel de groep mensen (die alleen al door hun grote aantal) waarnaar geluisterd moet worden om onvrede te voorkomen die kan leiden tot polarisatie en verder.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 nov 2020 23:11

marcel1966 schreef: 14 nov 2020 10:48

En ik wil het niet dramatiseren maar de gedachte dat de situatie in de jaren ' 30 van de vorige eeuw eenmalig, uniek en uitzonderlijk was lijkt me wat naïef.
Er zijn naast een aantal gelijkenissen vooral veel verschillen met de situatie in die periode. Er zijn vooral zeer veel factoren die een rol gespeeld hebben.
Uiteraard het verdrag van Versailles, de economische crisis en reuzeinflatie, maar ook de foute oplossingen die voortgekomen zijn uit de Frans-Pruisische oorlog van 1870 waren nog niet weggewerkt. De negatie van de voorstellen van Woodrow Wilson onder druk van (vooral) Clemanceau (die dan weer gepusht werd door oa Foch). De daaruit volgende grondgebiedsherverdelingen en gebiedsafstanden zijn altijd een ernstige bron geweest van frustratie bij de bevolking (nu nog trouwens). De herstelbetalingen enz...
De opkomst en propagatie van een nieuwe ideologie, namelijk het in expansie zijnde communisme. De spannende situatie in de Balkan, etc....
De situatie die vooraf ging aan WO II is echt niet zomaar ontstaan en die situatie is maar in heel kleine mate vergelijkbaar met de huidige situatie.

Plaats reactie