Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 jan 2021 00:17

Punt is ook dat men wil voorkomen dat er sprake is van “fat shaming” dat ligt toch al erg gevoelig vandaag de dag. Veel te dik zijn is bijna nooit eigen schuld. Dus kun je ook niet de schuld van corona dragen omdat je te dik bent. Is een beetje de algemene gedachtegang.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 02 jan 2021 00:42

RVV schreef: 02 jan 2021 00:17 Punt is ook dat men wil voorkomen dat er sprake is van “fat shaming” dat ligt toch al erg gevoelig vandaag de dag. Veel te dik zijn is bijna nooit eigen schuld. Dus kun je ook niet de schuld van corona dragen omdat je te dik bent. Is een beetje de algemene gedachtegang.
Jij hebt duidelijk een stuk minder moeite met fat shaming
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 jan 2021 01:26

timo2.0 schreef: 02 jan 2021 00:42
RVV schreef: 02 jan 2021 00:17 Punt is ook dat men wil voorkomen dat er sprake is van “fat shaming” dat ligt toch al erg gevoelig vandaag de dag. Veel te dik zijn is bijna nooit eigen schuld. Dus kun je ook niet de schuld van corona dragen omdat je te dik bent. Is een beetje de algemene gedachtegang.
Jij hebt duidelijk een stuk minder moeite met fat shaming
Owh dus als je iets feitelijk ziet en benoemd is het fat shaming?

Fat shaming is het direct beledigen van mensen die overgewicht hebben.,

En je kunt mij overal van beschuldigen behalve dan dat ik dikke mensen beledig. Ik schrijf hierboven notabene zelfs dat veel te dik zijn bijna nooit je eigen schuld is. Niemand word zo maar dik. Daar gaat een lang proces aan vooraf waar je als persoon maar weinig invloed op hebt.

De waarschuwing die er wel van uit mag gaan is dat als je veel te dik bent je extra (veel) risico loopt. Mensen kunnen er misschien dan niet zo veel aan doen dat ze veel te dik zijn geworden. Ze kunnen er wel wat aan doen om af te vallen en gezonder te gaan leven. Dat proces heb je wel in de hand.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2021 09:01

Een deel(tje?) van die groep kan er écht niks aan doen.
Maar ik kan niet geloven dat het grootste deel van de mensen met een fors te goog gewicht dit niet aan hun gedrag te danken hebben.
Less is bore

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 02 jan 2021 09:10

RVV schreef: 02 jan 2021 01:26Owh dus als je iets feitelijk ziet en benoemd is het fat shaming?
Fat shaming is het direct beledigen van mensen die overgewicht hebben., En je kunt mij overal van beschuldigen behalve dan dat ik dikke mensen beledig.
Je suggereert letterlijk dat te dikke mensen (ik citeer) "de schuld van corona dragen" maar dat dat niet gezegd mag worden.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jan 2021 10:02

@niconb als ik je epistel lees krijg ik het beeld dat je geen idee hebt hoe een ziekenhuis georganiseerd is. Je doet voorkomen alsof er talloze onzinnige management lagen zijn. Gemiddeld Nederlands streek ziekenhuis (lees niet academisch) heeft 2 of 3 bestuurders, daaronder laag cluster management: facilitair, snijdend, diagnostisch, enz. Kortom grote brokken, absoluut niet in onnodig kleine stukjes opgeknipt. Vervolgens kom je bij de laagste management laag uit die bijv aan het hoofd van de OK's, IC, of de schoonmaak staan. Daaronder vind je in sommige organisaties nog teamleiders, maar die zijn meewerkend.

RvB zit meestal op Balkende norm, de rest er onder in FWG schalen. Die krijgen niet meer salaris als er meer patiënten behandeld worden, sterker nog het zijn de verzekeraars die bepalen hoeveel ingrepen een ziekenhuis per jaar mag uitvoeren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 jan 2021 10:10

timo2.0 schreef: 02 jan 2021 09:10
RVV schreef: 02 jan 2021 01:26Owh dus als je iets feitelijk ziet en benoemd is het fat shaming?
Fat shaming is het direct beledigen van mensen die overgewicht hebben., En je kunt mij overal van beschuldigen behalve dan dat ik dikke mensen beledig.
Je suggereert letterlijk dat te dikke mensen (ik citeer) "de schuld van corona dragen" maar dat dat niet gezegd mag worden.
Ik denk dat jij mij verkeerd begrijp. Ik suggereer namelijk niks.

Ik heb zelf 20 jaar flink overgewicht gehad (35 kilo), vanuit mijn persoonlijke ervaring weet ik wel het een en ander van fat shaming af.

Bij mij ging de knop om toen ik realiseerde dat mijn toekomstige gezondheid in gevaar kwam. Eyeopener of wake up cal als je het zo wil noemen. Covid is al weer bijna een jaar onder ons. Zwaar overgewicht is extra kwetsbaar. Daar zou men vanuit de overheid veel meer op moeten inzetten. Want juist die mensen die veel te zwaar zijn belasten het zorgsysteem extra. En dit is wat ik bedoelde met dat je dat niet bespreekbaar kan maken omdat het dan al snel op de noemer fat shaming word gegooid.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jan 2021 10:16

Ik begrijp niet waar de overheid moet inzetten? Die moeten dan beslissen dat je 2 uur per dag moet wandelen? Of een pakket aan levensmiddelen waar je niet van af zou mogen wijken? En dat zegt iemand die het vooral heeft over "ben ik niet van plan?"

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 02 jan 2021 10:34

Ik stel een mondkapje met slotje voor, zodat er niet gegeten kan worden...

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 02 jan 2021 10:37

Verwijderd
Laatst gewijzigd door monique70 op 02 jan 2021 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 jan 2021 10:39

RVV schreef: 02 jan 2021 00:17 ................... Veel te dik zijn is bijna nooit eigen schuld. ...................
Er zijn wel wat ziektes die overgewicht tot gevolg hebben maar het is me niet duidelijk in welke mate deze doorwegen in de cijfers over overgewicht.
Als je de evolutie van obesitas in de vs bekijkt dan zie je dat die elk jaar toeneemt en er gewag wordt gemaakt van cijfers rondom de 50%.
Je kan die stijging moeilijk toeschrijven aan ziektes. Stijgende welvaart, cultuur en opleiding spelen duidelijk mee.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 jan 2021 10:47

Ik denk dat een grote groep te zware mensen zich niet zo goed realiseert dat ze extra kwetsbaar zijn. Want hier word ook weinig ruchtbaar aan gegeven.

Op dat vlak is nog veel winst te behalen door de overheid om in ieder geval de nijpende zorg op de IC’s en medium cares deels te ontlasten.

Gesloten