Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 okt 2020 08:24

thestudent schreef: 28 okt 2020 07:14 Waaronder de Psychologen zelf. De druk op de Psychologie neemt ook toe.
Ik vond dit wel een herkenbaar stuk (zowel voor wat betreft mijn eigen opvattingen als voor wat ik van mijn eega-die-huisarts-is meekrijg)

(Ja, ik volg, ook, de blog van Maurice de Hond. Ben ik nu ook een viruswappie?)

@Belgische regels: als die Belgen nou gewoon Corona verbieden ipv alleen jongeren boven de 12, dan zijn ze toch ineens van het probleem af?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 okt 2020 08:33

daniel1975 schreef: 27 okt 2020 21:17
mao schreef: 27 okt 2020 20:18 , en er word gekeken om helmplicht voor op de snorbrommer in te voeren...
Lang leven de rubberen tegel maatschappij.
Ach, ik heb een Stromer er die loopt 45.5km/u op de GPS (48 op de teller). Toch wordt ik vaker ingehaald door een snorfiets dan dat ik er een inhaal. Dus die plicht kan ik ergens nog wel begrijpen.
In deze redenering volg ik je echt niet.
Je moet de 25km/u handhaven ipv iedereen te bestraffen omdat er enkelen......
Wat nu bij de Coronamaatregelen dus ook aan de hand is.
Niet iedereen houdt zich aan de huidige beperkingen, dan maken we er maar nieuwe bij.
I know myself like no one else
Nothing to defend

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 28 okt 2020 08:50

53x11 schreef: 28 okt 2020 08:24 Ik vond dit wel een herkenbaar stuk (zowel voor wat betreft mijn eigen opvattingen als voor wat ik van mijn eega-die-huisarts-is meekrijg)
Ik kan me prima vinden in het verhaal over het uitkleden van de zorg en de neveneffecten van de maatregelen. Maar de nadruk op de beperkte mortaliteit (niet het probleem met dit virus) en het ontkennen van de vol lopende ziekenhuizen (het werkelijke probleem) ondergraven het verhaal totaal.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 okt 2020 09:39

Ik zit daar ook een beetje mee ja. Het hele verhaal is in mijn optiek helemaal waar en uit het hart gegrepen en vooral heel menselijk benaderd, dus niet uit verontwaardiging en egoïsme

Alleen heb ik ookwat moeite met de redenatie dat de ic’s helemaal niet vol liggen. En de mortaliteit veel lager is dan verwacht op basis van slechts een enkel artikel.

Moeilijk hoor...
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 okt 2020 09:45

ach, gisteren het verhaal van iemand uit Nunspeet die overleden is na een hartinfarct. Hij kon pas in het 4e ziekenhuis terecht, in een ziekenauto. (Eén van de ziekenhuizen had geen IC.) Daarmee niet gezegd dat hij niet overleden zou zijn als hij in het eerste ziekenhuis wel opgenomen was.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 28 okt 2020 10:07

m.b.t. brief-van-een-boze-en-verdrietige-huisarts

Ik kan me ook wel vinden in de brief van deze huisarts.

Ik vind het 'jammer' dat hij meermaals de namen Rutte, Schippers en VVD noemt. Ik lees het als zijnde onze huidige overheid en verantwoordelijken, echter om het zo nadrukkelijk te benoemen doe je net alsof dit degene zijn die verantwoordelijk zijn ipv democratisch gekozen kabinet die moeten dealen met van alles en nog wat. Het doet mijns inziens wat af van de inhoud en ik kan me voorstellen dat er ook lezers zijn die denken 'weer iemand die gaat polariseren' en gemiste kans voor het werkelijke probleem. We hebben allemaal een probleem met dit virus, niet alleen degene die in den haag zitten, die in het ziekenhuis liggen of die alles ontkennen... Jong, oud, links, rechts, rijk, arm, gezond en ziek.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 okt 2020 10:15

Ik snap het stuk zeer goed. Alles is Corona en een Coronapatient lijkt nu belangrijker dan welke andere patient dan ook. Dat is natuurlijk ook niet fair. Want door uitgestelde zorg neemt verborgen onnodige mortaliteit toe. Maar deze zal zeer lastig in harde cijfers uit te drukken zijn en kan niet direct worden gemeten.

Zelfs met een zeer laag mortaliteitscijfer zijn de totale Corona aantallen gigantisch en dat is niet meer dan logisch. En reken daarbij nog alle personen die wel in het ziekenhuis komen en beter worden. Minstens 5x t aantal doden. Stort de zorg in dan neemt de mortaliteit natuurlijk verder toe.

Waar je aan de ene kant levensjaren red door coronazorg. Verlies je levensjaren aan de andere kant door uitgestelde maar noodzakelijke zorg.

Er is eigenlijk geen eenduidige oplossing voor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 okt 2020 10:16

@Hopjes: eens dat de verbitterde toon afbreuk doet aan de brief. Maar de bitterheid is wel invoelbaar
@enzzo: die genoemde lage mortaliteit is echt niet alleen op basis van 1 artikel. Lees je eens in zou ik zeggen

Dat de IC's niet vol liggen is een vaststaand feit (er wordt vrij transparant, daar wel, gecommuniceerd hoeveel bedden er zijn, hoeveel er bezet zijn, en hoeveel van die bezettingen Corona gerelateerd zijn). Dat Corona om allerlei redenen een buitenproportionele druk op de zorg geeft is ook geen punt van discussie.

Om begrijpelijke redenen is er een bovengrens aan wat aan influx aan Corona patiënten geaccepteerd wordt. Om veel minder begrijpelijke redenen (voor mij althans) lijkt er geen bovengrens te zijn aan wat er als maatschappelijke schade als gevolg van maatregelen geaccepteerd wordt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

i-mac

i-mac 28 okt 2020 10:24

RVV schreef: 28 okt 2020 07:43 Zo triest dit..... de jeugd gewoon gecriminaliseerd word...
Gisteren voor mezelf bij de huisarts moeten aankloppen. 's Nachts badend in het zweet wakker geworden (38,4° koorts, keelpijn). In de vroege morgen eerste een (verplichte) Covid test laten uitvoeren op mijn werk. En dus gisterenavond naar de huisarts gegaan. Ik heb een virale infectie te pakken. Volgens de huisarts is dat deels te verklaren door oververmoeid. Zelf heb ik dat gevoel niet, maar ik ondervind wel wat stress door de situatie op spoed.

De huisarts wist me te vertellen dat jongeren onbewust het virus in grote getale doorgeven aan hou ouders/grootouders. Aangezien de man er midden in staat, betwijfel ik niet wat hij vertelt. Of we het nu graag hebben of niet, alleen drastische maatregelen zullen het Covid virus terugdringen.

En wat de discussie betreft over helmdracht bij brommers. In België is dat al een hele tijd zo (zelfs als je maar 25km/u kan) en sinds die verplichting zien we toch merkbaar minder ernstige hoofdletsels. Ik weet ook dat het leuk is om met de wind door de haren te brommen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 okt 2020 11:03

Jongeren elkaar verbieden te zien gaat natuurlijk niet werken zolang ze elkaar ook op school zien en ontmoeten. Jongeren die elkaar willen ontmoeten worden nu gewoon als criminelen beschouwd (in België). De schuld word grotendeels bij hun neer gelegd... dit is niet fair.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 28 okt 2020 11:03

53x11 schreef: 28 okt 2020 10:16 Dat de IC's niet vol liggen is een vaststaand feit (er wordt vrij transparant, daar wel, gecommuniceerd hoeveel bedden er zijn, hoeveel er bezet zijn, en hoeveel van die bezettingen Corona gerelateerd zijn). Dat Corona om allerlei redenen een buitenproportionele druk op de zorg geeft is ook geen punt van discussie.
Dat laatste betwijfel ik. In een eerdere versie van de brief stond letterlijk de volgende zin: "Het beeld wat de kranten schetsen klopt echter niet. De zorg wordt niet overspoeld met Covid19 patiënten. De IC’s liggen niet vol." Inmiddels lijkt die zin (begrijpelijkerwijs) verwijderd te zijn, maar de teneur is nog duidelijk in het stuk te lezen. De suggestie die daarmee gewekt wordt is dat er een keuze is. Dat er een set aan maatregelen is die minder ingrijpend is. Nou kun je van alles aanmerken op het beleid, maar telkens suggereren dat het ook minder ingrijpend kan, zonder met daadwerkelijke oplossingen te komen, ondermijnt het draagvlak voor de maatregelen.

Ik kan me de frustratie die achter de brief zit goed voorstellen, maar het ontkennen van een deel van het probleem brengt ons niet dichter bij een oplossing.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 okt 2020 11:41

53x11 schreef: 28 okt 2020 10:16
Om begrijpelijke redenen is er een bovengrens aan wat aan influx aan Corona patiënten geaccepteerd wordt. Om veel minder begrijpelijke redenen (voor mij althans) lijkt er geen bovengrens te zijn aan wat er als maatschappelijke schade als gevolg van maatregelen geaccepteerd wordt.
De reden is IMO , dat maatschappelijke schade niet simpel te kwantificeren is.
Je kan er, al naar gelang je insteek, alle kanten mee op.

@klaastuin: helemaal mee eens hoor, de stroom berichten over dichtlopende ziekenhuizen, nakende sluitingen van EH units zwelt gestaag aan.
Zo ongeveer het enige dat nog niet onder druk staat is de IC capaciteit....
Laatst gewijzigd door Keezx op 28 okt 2020 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gesloten