Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 26 okt 2020 10:43

Het gaat hier in Spanje niet om de indoor feestjes, maar om jongeren die samen komen op straat en dan gaan ziuipen (zonder masker, afstand, etc. uiteraard)

Ze hebben het voor Catalonie er al over om een weekend lockdown te doen naast de avondklok.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 10:44

Dus dan moet je door de week gaan fietsen en in het weekend werken? ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 26 okt 2020 10:46

Sulla schreef: 26 okt 2020 09:44 1: keelpijn, snot en besmetting binnen het hockey team van dochter
2: snot, vage hoofd/keelpijn. en besmetting binnen de klas van dochter (en voor werk moest ik bij heel kwetsbaar oud vrouwtje langs).
3: Keelpijn, longen uit de lijf hoesten etc.

Maar (gelukkig) 3x negatief.
Heel flauw zou ik kunnen zeggen dat jij je jouw omgeving zich dus niet aan de maatregelen houden, Maar ik denk dat we met zijn allen iets over het hoofd zien.

Onderhand krijg ik namelijk het vermoeden dat we (en dan met name RIVM) ergens een enorme blinde vlek hebben. En die blinde vlek zou wel eens de supermarkt kunnen zijn.
Dat is namelijk de enige plek waar we met zijn allen vrijwel dagelijks samenkomen.

Supermarkten worden slecht geventileerd, besmette lucht blijft dus gewoon hangen. Airco's en heaters zijn allemaal van het type recirculeren.
Volgens mij is de bouwbesluit gedachte dat de deuren steeds open en dicht gaan en voor voldoende verversing zorgen.
Daarnaast is het idee even even handen ontsmetten en een maskertje op leuk maar het is natuurlijk amateuristisch gedoe. Het virus zit inmiddels overal en dus smeer je het gewoon uit over alle oppervlakten in een supermarkt.
Zo houd je dus geen virus tegen.

De enige manier om besmetting te voorkomen is mensen boodschappenlijstjes in te laten leveren en dat vervolgens een groep vrijwilligers de boodschappen voor ze doet en die weer bij de buitendeur aflevert. Of natuurlijk gewoon online bestellen en afhalen cq laten bezorgen,
Lijkt mij de moeite van een klein experiment waard om te kijken of dat in een dorp het aantal besmetting af doet nemen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 10:50

Probeer maar eens een plekje te vinden bij Picknick; die kunnen het nu al amper aan, ook niet voor vaste klanten.
Less is bore

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 26 okt 2020 11:12

daniel1975 schreef: 26 okt 2020 10:44 Dus dan moet je door de week gaan fietsen en in het weekend werken? ;-)
Ik fiets normaal 3 x in de week van 6:00 tot 8:00 en in de weekenden af en toe (afhankelijk van de familie plannen)

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 26 okt 2020 11:14

NicoNB schreef: 26 okt 2020 10:46 De enige manier om besmetting te voorkomen is mensen boodschappenlijstjes in te laten leveren en dat vervolgens een groep vrijwilligers de boodschappen voor ze doet en die weer bij de buitendeur aflevert. Of natuurlijk gewoon online bestellen en afhalen cq laten bezorgen,
Lijkt mij de moeite van een klein experiment waard om te kijken of dat in een dorp het aantal besmetting af doet nemen.
Als de supermarkten inderdaad de grote besmettingshaard zijn kun je m.i. veel makkelijker kijken in hoeverre het personeel besmet is, dan jouw experiment uitvoeren. Ik heb volgens mij nog geen signalen gezien die dit vermoeden bevestigen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 okt 2020 11:19

Maar tijdens de lock-down in Frankrijk gingen we gewoon boodschappen doen en toch gingen de cijfers toen wel naar beneden. Dus betwijfel ik of er echt een grote brandhaard in supermarkten zit. Maar misschien wel erger dan ik vermoed.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 okt 2020 11:24

NicoNB schreef: 26 okt 2020 10:46
Sulla schreef: 26 okt 2020 09:44 1: keelpijn, snot en besmetting binnen het hockey team van dochter
2: snot, vage hoofd/keelpijn. en besmetting binnen de klas van dochter (en voor werk moest ik bij heel kwetsbaar oud vrouwtje langs).
3: Keelpijn, longen uit de lijf hoesten etc.

Maar (gelukkig) 3x negatief.
Heel flauw zou ik kunnen zeggen dat jij je jouw omgeving zich dus niet aan de maatregelen houden, Maar ik denk dat we met zijn allen iets over het hoofd zien.

Onderhand krijg ik namelijk het vermoeden dat we (en dan met name RIVM) ergens een enorme blinde vlek hebben. En die blinde vlek zou wel eens de supermarkt kunnen zijn.
Dat is namelijk de enige plek waar we met zijn allen vrijwel dagelijks samenkomen.

Supermarkten worden slecht geventileerd, besmette lucht blijft dus gewoon hangen. Airco's en heaters zijn allemaal van het type recirculeren.
Volgens mij is de bouwbesluit gedachte dat de deuren steeds open en dicht gaan en voor voldoende verversing zorgen.
Daarnaast is het idee even even handen ontsmetten en een maskertje op leuk maar het is natuurlijk amateuristisch gedoe. Het virus zit inmiddels overal en dus smeer je het gewoon uit over alle oppervlakten in een supermarkt.
Zo houd je dus geen virus tegen.

De enige manier om besmetting te voorkomen is mensen boodschappenlijstjes in te laten leveren en dat vervolgens een groep vrijwilligers de boodschappen voor ze doet en die weer bij de buitendeur aflevert. Of natuurlijk gewoon online bestellen en afhalen cq laten bezorgen,
Lijkt mij de moeite van een klein experiment waard om te kijken of dat in een dorp het aantal besmetting af doet nemen.
Grappig. Handen en karretje ontsmetten zie ik echt de helft van de mensen niet doen. Ik ontsmet mijn handen en karretje voor ik naar binnen ga. En als ik weer naar buiten ga, ontsmet ik mijn handen weer. Mensen kijken je echt aan of je compleet maf bent.

Maar als heel veel mensen geen handen ontsmetten en karretje ontsmetten, is de supermarkt inderdaad de plek om het virus mee naar huis te nemen. Dus ontsmet ik mijn handen juist als ik eruit kom nog een keer. Kost toch me 20 seconden (terwijl ik al naar huis loop), en zou zomaar eens veel op kunnen leveren. Maar het zou niet hoeven als iedereen gewoon zijn klauwen ontsmet als ze binnen komen (overigens zou ik het dan nog doen).

Wat me trouwens ook ergert in de supermarkt is dat mensen met zijn 2-en boodschappen doen, onnodig langs in die supermakrt blijven hangen. Zaterdag staat er iemand het hele kwartier dat ik daar was een whatapp gesprek op haar mobiel te doen), staat er iemand een of andere prive-gesprek uitgebreid te voeren, staan mensen uren te lullen met elkaar. Doe je boodschappen, en pleite. Kom op joh.
Laatst gewijzigd door rikkert op 26 okt 2020 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 okt 2020 11:26

daniel1975 schreef: 26 okt 2020 10:50 Probeer maar eens een plekje te vinden bij Picknick; die kunnen het nu al amper aan, ook niet voor vaste klanten.
Ha,
6 januari aangemeld voor picnic.., ruim voor corona nog. Met het idee dat we misschien toch maar eens wat tijd moeten besparen door veel "standaard" boodschappen te gaan laten bezorgen.

Plek op wachtrij bij aanmelden: 800
Ik sta nu op plek 237

Dát gaat nog wel even :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 okt 2020 11:29

Overigens de lokale biologische winkel is de winkelwagen verplicht (waar niet). Ook als je alleen je wekelijkse groentepakket op haalt, wat klaar staat in een papieren zak.
De klanditie is daar dusdanig dat er nooit meer dan 3 a 4 mensen in de hele winkel zijn.
Gevolg is dus, dat de 1e 3 a 4 winkelwagentjes, verplicht, door iedereen gebruikt worden.
Tja, het is de regel en je kunt hem ontsmetten en daarop vertrouwen. Maar volgens mij schiet het zijn doel voorbij in die winkel.
Dat verplichtte karretje is toch om afstand houden af te dwingen? Dat is in die winkel met die klanditie uberhaupt geen issue.

Maarja, we doen maar mee, want ook zij zetten de regels in met de beste bedoelingen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 okt 2020 11:34

MarkVeenstra schreef: 26 okt 2020 11:29 Overigens de lokale biologische winkel is de winkelwagen verplicht (waar niet). Ook als je alleen je wekelijkse groentepakket op haalt, wat klaar staat in een papieren zak.
De klanditie is daar dusdanig dat er nooit meer dan 3 a 4 mensen in de hele winkel zijn.
Gevolg is dus, dat de 1e 3 a 4 winkelwagentjes, verplicht, door iedereen gebruikt worden.
Tja, het is de regel en je kunt hem ontsmetten en daarop vertrouwen. Maar volgens mij schiet het zijn doel voorbij in die winkel.
Dat verplichtte karretje is toch om afstand houden af te dwingen? Dat is in die winkel met die klanditie uberhaupt geen issue.

Maarja, we doen maar mee, want ook zij zetten de regels in met de beste bedoelingen.
Als je dat in alle winkels doet, geeft het wel duidelijkheid. Soms idd niet nodig maar voorkomt wel discussie denk ik.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 26 okt 2020 11:46

@Rikkert
Wat je doet helpt al veel om te voorkomen dat je zelf besmet zou raken.
Echter, als ik door de supermarkt loop zie ik mensen van alles in hun handen hebben en weer terugleggen.
Mijn vraag, ontsmet je bij thuiskomst ook alle verpakkingen? Zo niet, dan is de kans aanwezig dat het virus zich verspreid in je eigen huis.

Zoals ik al schreef, er is ook nog de binnenlucht in de supermarkt. Iemand, klant of medewerker, kan ondanks mondkapje toch het virus verspreiden en die deeltjes dwarrelen in de lucht of komen neer op producten.

Dus ja, alleen personeel naar binnen waarvan vaststaat dat ze niet een virusje onder de leden hebben.
Klanten in de buitenlucht hun boodschappen op laten halen.

Ook in de keten tussen producent en verwerker moeten we denk ik extra alert zijn. Denk maar aan die brandhaarden bij diverse voedselverwerkers, tja, dat virus dwarrelt rond en kan zomaar neerslaan op het product zelf of op de verpakking. Houdbaar spul kun je makkelijk een paar dagen in quarantaine houden, zo lang zit het waarschijnlijk al in de keten. Versproducten is natuurlijk een ander verhaal.

Het zou mij echt niet verbazen als men erachter komt dat we alles goed doen alleen we deze achterdeur even niet in beeld hadden waardoor je het virus niet ingedamd krijgt,

@Jans De supermarkt is natuurlijk niet de enige plek waar mensen besmet kunnen raken, ik hoop dat je dat begrijpt.

Gesloten