Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 20 okt 2020 13:57

In mijn perceptie valt dit inderdaad niet onder de categorie "wetenschappelijk artikel" maar zo lijkt dat hele "Nature" opgezet te zijn. Ik dacht dat de bijdragen wel door peers gefilterd worden op bullshit. Ben benieuwd wat voor een soort peers er naar dit artikel hebben gekeken.
Het duurt vast niet lang voordat er ergens een onderzoeksgroep/leerstoel mondmaskerkunde uit de grond wordt getrokken en tot dan moeten we het doen met Lynne Peeples 8-).

Dat gezegd hebbend: dit lijkt me voorlopig wel het maximaal haalbare qua harde uitspraken.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 okt 2020 14:06

uninvitedguest schreef: 20 okt 2020 09:48
RVV schreef: 20 okt 2020 00:06 Mijn kapper is ook een vluchteling uit Syrië. Knipt nu 4 jaar in NL in Drachten (eigen salon) en is uitgeroepen tot de beste kapsalon van Drachten.
Is hij dan zo goed, of knipt de rest zo beroerd? :mrgreen:
Ik heb geen idee.. ik ben tevreden maar mijn kapsel is ook niet zo heel spannend. Er hangt een grote oorkonde in de kapsalon en hij is er erg trots op. Hij is was ook 10 jaar kapper in Syrië totdat het land en zijn leven werd verwoest..

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 okt 2020 14:26

Cijfers bericht gisteren:
https://nos.nl/artikel/2352966-8015-nie ... teren.html

Tendens, "minder besmettingen dan dag ervoor, maar dat was weekend, kan nog komen in de aantallen van later op maandag". We vergelijken vooral met dezelfde dag een week eerder, dat is zuiverder. ok ok. prima

Bericht vandaag:
https://nos.nl/artikel/2353065-8182-nie ... teren.html

Besmettingen weer omhoog (feitelijk het niveau van zondag toen het 8177 besmettingen waren).
Tendens in het bericht: vergelijk met gisteren.., vergelijk totalen van "afgelopen week" (niet afgelopen 7 dagen) met de totalen week ervoor. En een r getal van 3 weken terug (2 oktober) noemen.

Ik weet niet of dat R getal recenter beschikbaar is.
Maar los daarvan, onze overheid en de hoge mannen uit de zorg, spreken over exponentiële groei. Die zag ik al niet. Maar helemaal de laatste 4 dagen is het stagnerende. Fingers crossed dat het stagnerende ook de komende dagen zo blijft.
Het is dan zeer jammer dat dezelfde bron (NOS), met dezelfde dagelijkse berichtgeving, de framing van de aantallen dag bij dag aanpast aan de situatie.

De trend van ziekenhuisopnames en IC loopt uiteraard nog wat achter. En de bezetting is stevig, dus als nu het de toename van het aantal besmettingen stagneert, dan mag je dat met een week of wat ook in de ziekenhuizen terug gaan zien....toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 20 okt 2020 15:46

Het vergelijk is idd niet erg helder (en de getallen op Nu.nl zijn weer anders), maar om dit nou als framing te betitelen. Er staat in grote letters boven de grafiek: "Groei nieuwe besmettingen zet laatste dagen niet door." Exponentiële groei lijkt er momenteel dan ook niet te zijn, maar als je de grafieken bekijkt van september tot nu lijkt dat er toch wel te zijn (uitgezonderd de IC-opnamen).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 okt 2020 16:13

Van exponentiële groei is uiteraard sowieso geen sprake zolang de cijfers niet verdubbelen.....
Dat woord, dat begrip wordt in verschillende media totaal verkeerd gebruikt.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 20 okt 2020 16:39

Sluitend bewijs over de mondkapjes zal altijd lastig zijn. En je zal altijd kunnen blijven zeggen: "Maar dit was in Duitsland (bijvoorbeeld), dat is geen bewijs dat het ook in Nederland werkt"
maar in tijden als deze zal je het moeten doen met wat er is. Het is ook onverstandig bij meerdere signalen uit meerdere soorten onderzoek te blijven vasthouden aan dat je meer bewijs wilt. Ik vond het wel een mooi overzicht van wat we tot nog toe weten.

@enzzo exponentieel betekent niet per se verdubbeling, dat kan ook x10 of x 1,1 bijvoorbeeld zijn.

@markveenstra R0 kanje altijd pas met een vertraging berekenen, o.a. omdat de incubatietijd er per definitie tussen zit. Toegegeven, 3 weken terug lijkt lang.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 20 okt 2020 16:49

De effectieve R wordt volgens mij wekelijks (en dus niet dagelijks) bijgewerkt. Laatste keer was 16 oktober zo te zien dus daarom is de effectieve R gebaseerd op 2 oktober. https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... uctiegetal

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 okt 2020 17:06

klaastuin schreef: 20 okt 2020 16:49 De effectieve R wordt volgens mij wekelijks (en dus niet dagelijks) bijgewerkt. Laatste keer was 16 oktober zo te zien dus daarom is de effectieve R gebaseerd op 2 oktober. https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... uctiegetal
Duidelijk.
De R-waarde is heel interessant. Maar die heeft geen relatie met het verloop van het aantal besmettingen van de afgelopen dagen. Slechts met het aantal besmettingen van 2 (nu bijna 3) weken geleden.
Omgekeerd wel.., het feit dat we nu nog altijd meer besmettingen hebben dan 2 oktober, geeft aan dat we op 2 oktober een R hadden >1
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 okt 2020 17:41

Enzzo schreef: 20 okt 2020 16:13 Van exponentiële groei is uiteraard sowieso geen sprake zolang de cijfers niet verdubbelen.....
Dat woord, dat begrip wordt in verschillende media totaal verkeerd gebruikt.
Het grondtal kan ook iets anders dan "2" zijn hè? ;)

Maar van exponentiële groei in positieve uitslagen is al een week geen sprake meer. Hoogstens lineair, met een lage coefficient. Misschien kan gesjeesd wiskunde student Bert Slagter ons, het domme volk, even uitleggen hoe dit zit? :twisted:
Laatst gewijzigd door 53x11 op 20 okt 2020 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 okt 2020 19:04

Dochter weigert mondkapje op te doen in de klas. Directeur helemaal over de zeik.. dreigt met ik ga je ouders bellen en zo kunnen we je geen passend onderwijs bieden... hahaha...

Overigens beslist ze dit maar zelf..

Andere dochter loopt wel regelmatig met mondkapje op. Moet ze ook zelf weten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5887
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 okt 2020 19:28

De appel valt niet ver van de boom, zou ik zeggen.! :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 okt 2020 21:51

Afbeelding

Om alles in perspectief te blijven zien.

Bron;
https://www.rivm.nl/nieuws/minder-sterk ... en-COVID19

Gesloten