Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8388
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jun 2020 17:28

Ik krijg van een speklapje echt geen obesitas hoor. Van veel speklapjes wel. En dat is met heel veel producten zo.

senior
Forum-lid
Berichten: 2218
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 27 jun 2020 19:07

daniel1975 schreef: 27 jun 2020 15:55
senior schreef: 27 jun 2020 12:35 het zou me niet eens verbazen. Tenslotte laat de Nederlandse overheid duidelijk zien hoever de waardering gaat: applaus, een vaatje haring en een fooi.
Sorry, wil je niet beledigen, maar dit is niveau Geert en Thierry.....

Wie gaat het betalen? Nu roept “iedereen” dat de zorg centjes erbij moet krijgen, maar waar moeten die vandaan komen?
Elke bedrijfstak heeft zo ongeveer wel een tik gehad van de crisis, werkloosheid zal gaan stijgen: wie gaan we dan laten vallen?
Ik vind dat ik met 52% in de hoogste schaal al mijn best doe qua belastingen, waarom zou ik nog meer moeten doen?
Mag ik dan ook even sorry zeggen? Want dit is wat mij betreft een lulverhaal. En ja, ik zie jouw vergelijking wel degelijk als een belediging en ik denk dat je dat bewust doet.
Laatst gewijzigd door senior op 27 jun 2020 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 27 jun 2020 19:38

daniel1975 schreef: 27 jun 2020 15:55
senior schreef: 27 jun 2020 12:35 het zou me niet eens verbazen. Tenslotte laat de Nederlandse overheid duidelijk zien hoever de waardering gaat: applaus, een vaatje haring en een fooi.
Sorry, wil je niet beledigen, maar dit is niveau Geert en Thierry.....

Wie gaat het betalen? Nu roept “iedereen” dat de zorg centjes erbij moet krijgen, maar waar moeten die vandaan komen?
Elke bedrijfstak heeft zo ongeveer wel een tik gehad van de crisis, werkloosheid zal gaan stijgen: wie gaan we dan laten vallen?
Ik vind dat ik met 52% in de hoogste schaal al mijn best doe qua belastingen, waarom zou ik nog meer moeten doen?
Het gaat er niet om dat ze een tik hebben gehad van de crisis, het gaat erom dat er veel te weinig verpleegkundigen zijn. De belangrijkste reden bijv waarom je niet zo gemakkelijk je IC-capaciteit opschroeft. En er zijn te weinig omdat het blijkbaar geen erg aantrekkelijk beroep is: hard werken voor een matig salaris. Wmb genoeg reden om de salarissen structureel te verhogen en het werk aantrekkelijker te maken. GastheerG gaf hierboven al een voorzetje mbt bureaucratie in de zorg.

En meer salaris voor verpleegkundigen betekent niet per definitie meer belasting betalen. Je kunt ook ergens anders snijden, dat zijn politieke keuzes, wat vind je belangrijk als land.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37825
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jun 2020 19:42

Gezond voedsel is niet te duur, goedkoop voedsel is veel te goedkoop.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8388
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jun 2020 20:12

Ik heb geen "super healthy food" nodig om gezond te leven. Veel is niet meer dan marketing. Gewoon groente van het seizoen eten, dan ben je al een heel eind. Vaak zijn het de vaste lasten die veel te hoog zijn.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 27 jun 2020 21:19

Ik ga trouwens volgend weekend twee dagen fietsen rond Stavelot, in de Ardennen, en vroeg me af hoe t in België zit met horeca en reserveren. Kan ik onderweg spontaan een kop koffie oid op een terras drinken of moet ik dat van te voren reserveren? En hoe zit t met s avonds ergens wat eten? In NL is reserveren momenteel namelijk verplicht in restaurants. Ik lees alleen dat t wordt aangeraden in België.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 27 jun 2020 21:34

Volzet betekent dat t vol is?

Dank voor de info, ik zal iig reserveren om s avonds wat te gaan eten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37825
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jun 2020 21:36

SqueeZer schreef: 27 jun 2020 19:45
daniel1975 schreef: 27 jun 2020 19:42 Gezond voedsel is niet te duur, goedkoop voedsel is veel te goedkoop.
Hangt dan toch van je inkomen af .. als ik overal bio dit en bio dat en super healthy food moet kopen ben ik het dubbele kwijt van normale doch wat ongezonde voeding.

Edit: meerdere studie onderzoeken bevestigen ook dat ongezonde voeding tot 3 x goedkoper is dan gezonde voeding .. dus dan is gezonde voeding toch mogelijk wel te duur?

Kippenwit, mager vlees en vis is bvb. ook meestal twee keer zo duur als vlees producten die van ongezonder varkensvlees gemaakt worden en al dan niet geprepareerd werden, en je kan zo nog wel een hoop voorbeelden gaan zoeken maar geen zin in ... je lost meer op door gezonde voeding goedkoper te maken dan producten plots duurder te maken ... veel gezinnen kopen die ongezonde voeding met een reden (te weinig inkomsten ondanks dat men werkt?).
Te duur is het als er enorme marges op zitten. Dat is hier niet het geval imho.
Boeren krijgen maar amper een eerlijke prijs voor hun producten. Veel veehouders zouden best extensiever willen boeren, maar is economisch niet rendabel. Paprikas worden geïmporteerd uit Spanje terwijl NL bij alle paprikas exporteert.
Wat Jans zegt: groente uit het seizoen eten scheelt heel veel euros.
Wat is er ongezond aan in Nederland verbouwde groente? Je kunt echt voor een paar euro p.p.p.d. gezond eten. MITS je daar wat moeite en aandacht aan wilt besteden.
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3238
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 jun 2020 21:59

daniel1975 schreef: 27 jun 2020 21:36 Te duur is het als er enorme marges op zitten. Dat is hier niet het geval imho.
Boeren krijgen maar amper een eerlijke prijs voor hun producten. Veel veehouders zouden best extensiever willen boeren, maar is economisch niet rendabel.
pbl thunnel.jpg
Dit is het beeld dat het Planbureau voor de Leefomgeving schets.
Links 65.000 producten, rechts 17 miljoen consumenten.
In het midden zijn er enkele verkooporganisaties die de prijs bepalen. (Oligopsonie)
Die verkooporganisaties, dat zijn de partijen achter de grote supermarktketens.

De laatste tijd zijn de korte ketens op komst waarbij de producten weer gewoon van boer met hooguit 1 a 2 tussenschakels bij de consument op het bord beland. Liefst lokaal.
Kijk bijvoorbeeld naar Boerschappen, Boeren & Buren, De Buurtwinkel, Appeltje Eitje enz

Als we die lokale economische motor draaiende krijgen hebben boeren genoeg marge om de landbouwtransitie te kunnen betalen. Die is dringend nodig vanwege NOX en CO2 en nog heel veel andere dingen. Aandeelhouders van Ahold, Jumbo staan dan even sip te kijken maar mensen alleen maar rijker laten worden zonder dat ze iets bijdragen aan de samenleving, die mensen heb je niets aan want die stagneren juist de waardecirculatie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37825
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jun 2020 22:11

SqueeZer schreef: 27 jun 2020 21:51 Daniel .. ik koop altijd lokale producten rechtstreeks van het land bij de boer hun hoevewinkel (ik woon op de boerenbuiten en koop liever verse producten).. dit houd in zuivel, aardappelen, groenten en fruit ... wij eten op bananen en kiwi's na ... enkel op vlaamse bodem geteelde groenten en fruit en seizoensgebonden.

Dan nog is het gewoon een feit dat ongezonde voeding goedkoper is dan gezonde voeding ... zie puntje mager vlees en vis of eet jij enkel konijneneten en nooit vlees of andere producten?

Enne de discussie was niet ... of ik er aandacht aan besteed maar algemeen beschouwd is voeding hoe dan ook duurder als je het gezond en gevarieerd wilt houden. Goedkoopste vlees producten zijn niet voor niks vette worst of makkelijke hamburgers?

En een pak spaghetti met wat pastasaus kost ook een scheet in vergelijking met uw supergezonde groenten en mager vlees .. hoe je het ook draait of keert een gezond en gevarieerd dieet aanhouden kost in Vlaanderen meer dan als je echt op kostprijs van voeding let waarbij voorverpakte troep nog altijd goedkoper is, dat was eigenlijk mijn punt ...wel grappig trouwens dat ik weer eens iets algemeens post en meteen aannames zie van zowel u als Jans dat ik niet gezond of seizoensgebonden van bij de boer koop :roll: :mrgreen:

@SiO2 Volzet betekent idd. Vol .. geen plaats meer, pech gehad :)
Jij schiet veel te snel onnodig in de slachtofferrol. Ik stel NERGENS dat jij ongezond eet.
Wij zijn het beiden eens dat gezond eten meer kost dan goedkope shit. Ik ben het er alleen niet mee eens dat goed voedsel TE duur is. Alleen door die dure tussenhandel er uit te halen is dat te verlagen, de producenten zijn echt geen gouddelvers.
Goedkope zooi is echter wel te goedkoop. Vleesafval, veel vul- en bindmiddel: troep.
Less is bore

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 27 jun 2020 22:23

NicoNB schreef: 27 jun 2020 21:59 Aandeelhouders van Ahold, Jumbo staan dan even sip te kijken maar mensen alleen maar rijker laten worden zonder dat ze iets bijdragen aan de samenleving, die mensen heb je niets aan want die stagneren juist de waardecirculatie.
Bedoel je nu dat de aandeelhouders niks bijdragen? Die nemen met hun investeringen toch een stuk van het ondernemersrisico op zich? ;)

verder wel volledig met je verhaal eens :like:
(Ik geef mijn euro's sowieso liever lokaal uit)

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 27 jun 2020 23:58

SqueeZer schreef: 27 jun 2020 21:51 Daniel .. ik koop altijd lokale producten rechtstreeks van het land bij de boer hun hoevewinkel (ik woon op de boerenbuiten en koop liever verse producten).. dit houd in zuivel, aardappelen, groenten en fruit ... wij eten op bananen en kiwi's na ... enkel op vlaamse bodem geteelde groenten en fruit en seizoensgebonden.

Dan nog is het gewoon een feit dat ongezonde voeding goedkoper is dan gezonde voeding ... zie puntje mager vlees en vis of eet jij enkel konijneneten en nooit vlees of andere producten?

Enne de discussie was niet ... of ik er aandacht aan besteed maar algemeen beschouwd is voeding hoe dan ook duurder als je het gezond en gevarieerd wilt houden. Goedkoopste vlees producten zijn niet voor niks vette worst of makkelijke hamburgers?

En een pak spaghetti met wat pastasaus kost ook een scheet in vergelijking met uw supergezonde groenten en mager vlees .. hoe je het ook draait of keert een gezond en gevarieerd dieet aanhouden kost in Vlaanderen meer dan als je echt op kostprijs van voeding let waarbij voorverpakte troep nog altijd goedkoper is, dat was eigenlijk mijn punt ...wel grappig trouwens dat ik weer eens iets algemeens post en meteen aannames zie van zowel u als Jans dat ik niet gezond of seizoensgebonden van bij de boer koop :roll: :mrgreen:

@SiO2 Volzet betekent idd. Vol .. geen plaats meer, pech gehad :)
Vlees tartaar is niet duur en is mager vlees, magere gehakt ook niet al te duur.

Bio producten zijn niet altijd duurder, bio tros tomaten zijn even duur als niet bio tros tomaten bij de AH.

Gesloten