Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 08 apr 2020 15:04

Ik kan me niet voorstellen dat er een “grens” wordt ingesteld, maar dat handhaving op plekken midden in het heuvelland gaat controleren/handhaven als daar de situatie uit de hand gaat lopen.
Ben je er dan “illegaal” ben je denk ik het haasje.

Er zijn zoveel kleine en minderbekende toegangswegen tot het heuvelland dat het ondoenlijk is daar van 9-18u een handhaver te plaatsen

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 08 apr 2020 15:45

i-mac schreef: 08 apr 2020 14:47
Roelants schreef: 08 apr 2020 14:31
i-mac schreef: 08 apr 2020 14:24 In België zijn parken en de bijhorende parkings al een tijdje dicht. In Nederland nu pas?
Parken in België zijn niet dicht, wel zijn parkings vlakbij gesloten.
In West-Vlaanderen zijn ze in ieder geval allemaal dicht.
Dat vind ik nergens terug (ook niet in W-Vl), wel dat de parkings en speelpleinen gesloten zijn. In principe gaat het er volgens mij om dat je op wandel- of fietsafstand van het park moet wonen.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 apr 2020 15:56

martinbo schreef: 08 apr 2020 14:58 Ik woon zo'n 8 km van de noordgrens van het Heuvelland zoals aangegeven op L1.

Niet geheel onvoorstelbaar fiets ik vaak - en meestal alleen of met mijn partner - in het Heuvelland.

Ik kan me niet voorstellen dat ze mij als eenzame fietser zullen tegenhouden. Bovendien gaat de sluiting pas om 9:00 in, dus als ik 8:59 de 'grens' passeer kan ik theoretisch de gehele dag me in het Heuvelland ophouden.
En zo zoekt een ieder voor zich toch maar weer een reden om zicht niet aan de richtlijnen/ voorschriften te houden.

Alles onder het mom van individuele vrijheden???
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 08 apr 2020 16:21

Quninvitedguest: kun je me uitleggen wat het verschil is als ik alleenrijdende fietser 10 km noordelijk of zuidelijk van dat ijzeren gordijn fiets?

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 08 apr 2020 16:24

martinbo schreef: 08 apr 2020 14:58 Ik woon zo'n 8 km van de noordgrens van het Heuvelland zoals aangegeven op L1.

Niet geheel onvoorstelbaar fiets ik vaak - en meestal alleen of met mijn partner - in het Heuvelland.

Ik kan me niet voorstellen dat ze mij als eenzame fietser zullen tegenhouden. Bovendien gaat de sluiting pas om 9:00 in, dus als ik 8:59 de 'grens' passeer kan ik theoretisch de gehele dag me in het Heuvelland ophouden.
Ik woon als Nederlander in België tegen Maastricht aan, en zonder jou te willen aanvallen, is precies dat gedrag, volgens mij, niet wat ze bedoelen met je gezond verstand gebruiken. Dat is gewoon heel rationeel kijken waar voor jou de regels te omzeilen zijn. In een fietsapp, ook iemand die even de heuvels naar België was overgestoken, want: Haha, de grens was geblokkeerd er er stond: Verboden bij gladheid. Precies dit soort gedrag, maakt de toch al niet populaire wielrenner niet geliefder. Imho hadden ze in NL eerder en strikter duidelijkheid moeten verschaffen...de altijd polderende Hollanders :-) ja, maar :-)

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 apr 2020 16:29

martinbo schreef: 08 apr 2020 16:21 Quninvitedguest: kun je me uitleggen wat het verschil is als ik alleenrijdende fietser 10 km noordelijk of zuidelijk van dat ijzeren gordijn fiets?
Als jij me uit kunt leggen waarom jij, ondanks de voor de gehele bevolking geldende voorschriften, meent dat voor jou de wereld stopt met draaien wanneer jij een weekend niet binnen het aangegeven gebied kan gaan fietsen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 08 apr 2020 16:34

martinbo schreef: 08 apr 2020 16:21 Quninvitedguest: kun je me uitleggen wat het verschil is als ik alleenrijdende fietser 10 km noordelijk of zuidelijk van dat ijzeren gordijn fiets?
Als je de enige zou zijn dan maakt het niet inderdaad niet zo veel uit, maar je bent niet de enige alleenrijdende fietser in Nederland of persoon die graag in het heuvelland met pasen gaat fietsen.
Vanuit individueel perspectief bekeken is het geen probleem maar vanuit de maatschappij als geheel is het niet wenselijk als iedereen zijn eigen regels opstelt of de regels op eigen wijze gaat interpreteren. Mijn advies zou zijn zoek eventuele problemen niet op.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 08 apr 2020 17:08

Ik heb zojuist een mooie rit(kleine 3 uur)gemaakt door zuid west friesland. Overal op het platteland houden ze rekening met elkaar en kan je elkaar ruim passeren met het fietsen.
Wel ligt de hele rekreatie-sector(botenverhuur/terrassen/watersportdorpen) op zijn gat.
Jammer is dat. Want die kleine watersportplaatsen zijn compleet afhankelijk van de rekreatie.

Veel bruggen en rekreatiepontjes blijven gewoon gesloten. En wordt het winter rooster gedraaid. Ook maar om tegen te gaan dat mensen met boten ,zich overal begeven.

Maar kom ik de stad in ....waar ik woon en ja hoor.Gelijk gaat het in 300m 2x mis wat de afstand tot een ander betreft.(en vooral rekening houden met elkaar).

Je houdt altijd mensen die zich nergens wat van aantrekken en je rechts(ja ongeduldige racefietser) en tegenliggers op de fiets....die ondanks dat er voor hun ,mensen 2 aan 2 fietsen, toch maar gaan inhalen(was te weinig ruimte met mij als tegenligger) en mij van heel dichtbij passeren.

Het is gewoon niet te doen in stedelijke gebieden en drukke smalle fietspaden om iedereen "veilig"te passeren. Er zijn nu eenmaal mensen die menen dat het allemaal onzin is en bepalen zelf wel wat ze doen.

Ik begrijp daarom ook goed dat de regering/gemeente/provincie ...besluit om dan maar delen van nederland af te sluiten.Als je daar heel veel mensen bij elkaar kunt verwachten.Het zijn niet de plaatselijke bewoners , maar juist mensen die daar heen gaan om te fietsen en/of buiten te zijn...die de grote aantallen vormen en zo niet "veilige"plekken veroorzaken.

We moeten ons gezonde verstand gebruiken.
En bij voorkeur, in onze eigen regio ophouden.

en laten we hopen dat de jeugd op deze aardbol, beter met (consumptie)dieren omgaat dan de oudere generaties.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37850
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2020 18:35

uninvitedguest schreef: 08 apr 2020 16:29
martinbo schreef: 08 apr 2020 16:21 Quninvitedguest: kun je me uitleggen wat het verschil is als ik alleenrijdende fietser 10 km noordelijk of zuidelijk van dat ijzeren gordijn fiets?
Als jij me uit kunt leggen waarom jij, ondanks de voor de gehele bevolking geldende voorschriften, meent dat voor jou de wereld stopt met draaien wanneer jij een weekend niet binnen het aangegeven gebied kan gaan fietsen.
Ik snap dit soort discussies (quote als voorbeeld), maar voor mij ligt ie iets anders.
Waar ik enorm veel moeite mee heb is dat wandelaars de weg op worden gejaagd en vervolgens ruim baan krijgen.
Wat die buitendiscussie nog extra interessant maakt zijn wat zaken uit de gesprekken in Den Haag vandaag. “Hele grote kans dat je veel minder ziek wordt van een paar virusdeeltjes op een winkelwagen dan 2 uur in een warme kerk”.
Hoe ziek kun je dan worden van een paar ronddwarrelende virusdeeltjes in de open lucht........?
En nogmaals, ik snap de huidige maatregelen prima hoor. Maar ik heb het gevoel dat er niet consequent mee om wordt gegaan.
Less is bore

i-mac

i-mac 08 apr 2020 18:39

Roelants schreef: 08 apr 2020 15:45
i-mac schreef: 08 apr 2020 14:47
Roelants schreef: 08 apr 2020 14:31
Parken in België zijn niet dicht, wel zijn parkings vlakbij gesloten.
In West-Vlaanderen zijn ze in ieder geval allemaal dicht.
Dat vind ik nergens terug (ook niet in W-Vl), wel dat de parkings en speelpleinen gesloten zijn. In principe gaat het er volgens mij om dat je op wandel- of fietsafstand van het park moet wonen.
is intussen al wat aangepast : https://www.west-vlaanderen.be/artikel/ ... rtbewoners

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2165
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 apr 2020 18:43

martinbo schreef: 08 apr 2020 16:21 Quninvitedguest: kun je me uitleggen wat het verschil is als ik alleenrijdende fietser 10 km noordelijk of zuidelijk van dat ijzeren gordijn fiets?
Zou je de enige zijn, was er geen enkel probleem. Zelfs een flink aantal eenlingen zou geen enkel probleem zijn. Maar het einde is zoek als men geen regels instelt. Ik heb afgelopen weekend met afgrijzen gezien hoe veel motorrijders zich gedragen. Camerig/Loorberg etc was gewoon een racecircuit. Ik kom vaak in dat gebied maar nog nooit zo'n bende meegemaakt als vorig weekend. En bewoners van het heuvelland klagen al jaren dat de druk van toerisme toeneemt en de pan uit rijst.
Ben het ook niet eens met een totale sluiting, had liever regulering gezien. Max aantal toeristen invoeren, dat was een regel geweest die ook na corona nog zijn waarde had gehad.

Maar laten we vooral doorgaan met de drukte opzoeken, Limburg is de enige provincie waar de aantallen patiënten juist toenemen ipv afnemen zoals de rest van het land. Met carnaval heeft dat niks meer te maken, dus als het niet betert dan komt die totale lockdown er wel.
Dogma F

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 08 apr 2020 18:56

Ramon73 schreef: 08 apr 2020 18:43 .....,Limburg is de enige provincie waar de aantallen patiënten juist toenemen ipv afnemen zoals de rest van het land. Met carnaval heeft dat niks meer te maken, dus als het niet betert dan komt die totale lockdown er wel.
Limburg, en ook met name zuid-Limburg is al jaren aan het vergrijzen/krimpregio.
Om nu te beweren dat het gedrag van motorrijders /fietsers zorgt voor een afwijkende trend met de rest van Nederland gaat wat ver.
In Limburg, samen met Brabant stak het eerder de kop op, en zijn de effecten van de maatregelen waarschijnlijk later zichtbaar, samen met de oudere bevolkingsgroep.

Maar ben het los daarvan eens, het a-sociale gedrag van motorrijders en overigens ook fietsgroepen neemt ieder jaar toe.

Gesloten