Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Lid van wielerclub en waarom wel/niet?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2068
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 25 sep 2019 22:29

aloisvonesterhazy schreef: 25 sep 2019 22:03 Ik ben lid van een club met outfits zonder reclame (en niet verplicht). In principe ben ik een alleenrijder, ik hou ook niet van geschreeuw tijdens het rijden en vind het fijn mijn eigen tocht te fietsen, maar zo af en toe een randonneursbrevet rijden is ook leuk omdat je volkomen vrij bent om ofwel alleen te rijden of met de mensen die je toevallig tegen komt en die even hard als jij fietsen. En dan zijn de stops natuurlijk ook gezelliger.
Bijkomen voordeel: zo ben ik ook NTFU-lid.
Frappant, hier sta ik ook tussen ;).
is overigens een club met een groeiend aantal vrijwilligers + organisatoren.

WillemMTB
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2017 10:53
Locatie: Brussel
Contact

WillemMTB 23 jan 2020 19:03

Ik fiets ondertussen al 26 jaar het ganse jaar door meerdere malen per week, pas ermee begonnen op mjn 27ste. In 2018 dacht ik bij een club te gaan. Ik ben niet zo'n club/verenigings -mens van nature, maar wou het toch eens ervaren.

De club waar ik bij ben fietst zoals de meeste enkel van maart tot begin oktober. Maar
in Vlaanderen zijn er in die periode elk weekend wel 2 of 3 georganiseerde wegritten voor wielertoeristen, en dat is toch stukken plezanter dan in gesloten groep te fietsen , als ware het begeleide mentaal gehandicapten, met allerlei strikt te volgen afspraken (gezamelijke of soms geen plaspauze, tussen de wegkapiteins blijven, de groep nooit verlaten, niet van het parcours af wijken, afgelasting van de rit bij wat regen, gelijkmatig tempo etc...

Daarenboven heb ik er een hekel aan om te fietsen in volle zon/warmte, wat in de lente/zomer vaak het geval is vanaf zowat 10:30, waardoor ik vaak niet meerijd (enkel zowat 15 van de 35 jaarlijkse ritten) Dan vertrek ik meestal om 5 uur 's ochtends om
tot een uur of 10 een 120 km te rijden (zelfs indien wat te fris, met een lichtgewicht windstopper met lange mouwen aan zit je snel in het zweet, en vanaf een uur of acht mag die in de achterzak).

Dus de dagen dat het niet te warm en eerder bewolkt is doe ik dan toch liever een vrij parcours buiten de club om. Je stopt, eet en plast wanneer je wil, als het parcours (kasseistroken bv.) niet bevalt rijdt je rond, en er zijn altijd wel groepjes waar je eens kan achter jagen, of samen mee rijden, of kan proberen weg van te rijden. Veel leuker dan die kudderitten met een club.

Bovendien heeft het clubbestuur beslist om vanaf volgend jaar dubbel lidgeld te vragen van degenen die te weinig of geen kaarten verkopen voor het jaarlijks tweedaags eetfestijn, een eetfestijn dat vooral dient om horeca-onkosten te drukken van andere activiteiten dan de - voor de club zo goed als kosten vrije - zondagochtendritten .

Andere "activiteiten":
- een wat mij betreft compleet overbodige receptie (op kosten van de club) aansluitend bij de algemene ledenvergadering
- een ledenfeest ( per lid een korting van zowat 40 euro, maar ik hou niet van lang tafelen. Enkel komen na het diner voor de fuif met DJ achteraf is niet toegestaan, ("alles of niets", zegt het bestuur en dus is het niets).
- korting op hotel - en restaurantkosten tijdens de drie daagse. Omdat ik huisdieren heb en alleen woon zou ik eventueel enkel 1 of 2 ritten kunnen meerijden (mag niet, "alles of niets", en dus is het niets)

Daarom denk ik dat dit wellicht mijn laatste jaar bij een club zal worden,
90 euro lidgeld voor misschien nog een zomerse ochtendrit of tien is nogal veel.
En voor de herfst/winter ken ik twee groepen zonder club verplichtingen waar ik op zondag (gratis) mee kan rijden.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 23 jan 2020 20:28

WillemMTB schreef: 23 jan 2020 19:03 ...als ware het begeleide mentaal gehandicapten, met allerlei strikt te volgen afspraken (gezamelijke of soms geen plaspauze, tussen de wegkapiteins blijven, de groep nooit verlaten, niet van het parcours af wijken, afgelasting van de rit bij wat regen, gelijkmatig tempo etc...

...Veel leuker dan die kudderitten met een club....
Door je frustratie ploegend lijkt het me inderdaad best dat je alleen verder fietst. Zeker als je bewoordingen als 'mentaal gehandicapten' moet gebruiken voor wat mij normale regels lijken (behalve dan mss de plaspauze) voor fietsen in groep. Die regels zijn er ook voor een reden, want er is wetgeving rond fietsen in groep. Overigens als je wil jagen kan je misschien beter een koerslicentie vragen.

90 Eur is best normaal voor een club, dat komt op minder dan 3 Eur per rit. Je lijkt me ook te vergeten dat je club van die 90 Eur je aansluiting moet betalen bij een wielerbond voor je verzekering en mogelijks pechbijstand, en dat jij via je ziekenfonds een deel kan terugkrijgen. En clubkledij zal je ook wel hebben?

Verder is er niks mis mee dat jij liever niet aan groepsactiviteiten deelneemt, maar daarom hoeft die hele club zich ook niet aan te passen aan jou.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16025
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2020 20:29

WillemMTB schreef: 23 jan 2020 19:03 .............Daarom denk ik dat dit wellicht mijn laatste jaar bij een club zal worden, ..............
Als ik het zo lees zit jij voor jezelf gewoon bij de verkeerde club.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 23 jan 2020 20:42

Lcsmet schreef: 23 jan 2020 20:29
WillemMTB schreef: 23 jan 2020 19:03 .............Daarom denk ik dat dit wellicht mijn laatste jaar bij een club zal worden, ..............
Als ik het zo lees zit jij voor jezelf gewoon bij de verkeerde club.
Volgens mij bestaat er geen club voor hem..

Dat zijn toch dingen die je wist voor je je gaat aansluiten bij een club? En ook gewoon normale dingen imo..

Welke club gaat nu om 5u smorgens fietsen, iedere keer stoppen als er iemand wil plassen (bij ons plas je wanneer je wil en houden we dan wel even in zodat je weer in kan halen), omrijden omdat er 1 iemand geen kasseien wil doen?

De wegkapiteins zijn er voor de veiligheid van iedereen.

Fiets dan gewoon alleen maar hen mentaal gehandicapt noemen omdat er regels zijn is vrij fout..

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jan 2020 22:24

@WillemMTB, zo'n club met mentaal gehandicapten lijkt me inderdaad niets voor jou!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 jan 2020 09:12

Elke club heeft een kledingverplichting. Vervolgens trekt niemand zich daar wat van aan. Een paar keer zeggen dat je helaas krap bij kas zit, of desnoods 1 shirtje kopen. En dat 1 keer aantrekken.
Bodemlijn: doe er niet te moeilijk over

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 jan 2020 13:19

Nee_Nee schreef: 24 jan 2020 09:12 Elke club heeft een kledingverplichting. Vervolgens trekt niemand zich daar wat van aan. Een paar keer zeggen dat je helaas krap bij kas zit, of desnoods 1 shirtje kopen. En dat 1 keer aantrekken.
Bodemlijn: doe er niet te moeilijk over
Typisch voorbeeld van non-conformistisch individualisme. Als dat je insteek is, blijf dan weg bij een vereniging (waar het uitgangspunt gezamenlijkheid is). Ik maak er bij onze club wel degelijk een punt van. Wil je meefietsen, draag je clubkleding. Wil je dat niet dan fiets je dus ook niet mee. En smoesjes van "krap bij kas" of "kleding in de was" worden niet geaccepteerd. En daar trekt men zich wel degelijk iets van aan.

Wij hebben kledingsponsoren die jaarlijks een paar duizend euro op tafel leggen en op die manier alle activiteiten die we doen (mede) financieren. Tegenprestatie die men vraagt is dat we de clubkleding met sponsornamen dragen.

Niet de "lasten", dan ook niet de lusten.

P.S. ik krijg ook verzoeken van niet-leden of ze de kleding ergens kunnen aanschaffen zonder lid te worden...

WillemMTB
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2017 10:53
Locatie: Brussel
Contact

WillemMTB 24 jan 2020 13:52

Blijkbaar wat op ,lange tenen getrapt in mijn relaas,

1. "Het is frustratie" Wel nee, want gelukkig, in tegenstelling tot (als ware het) begeleide schapen, scholieren, (al dan niet demente) bejaarden, gevangenen etc... ben je nog altijd vrij om je eigen weg te gaan. Misschien dat er leden zijn die zich om bepaalde voordelen te bekomen bepaalde zaken wat knarsentandend laten welgevallen maar ik zeker niet.

2. "Je rijdt beter alleen dan in groep" Het is nogal (club)pretentieus om te stellen dat men beter alleen rijd als men niet graag in begeleid clubverband fietst. Alsof dat het enige alternatief is. Zoals er staat te lezen rijd ik ook in groep
tijdens de herfst/winter, zonder enige clubverplichting of kosten, en in de lente/zomer met willekeurige groepen, groepjes, op vrije parcoursen buiten de club, gewoon de verkeerscode en sociale conventies respecterend. Daar zijn geen kapiteins voor nodig.
Wegkapiteins zijn overigens in België enkel verplicht bij groepen van meer dan 50,

Mijn club, in tegenstelling tot vele andere, doet daar niet aan mee, ze rijden enkel de eigen (zondags)ritten, wat ik niet wist op moment van aansluiten. Overigens, sommige clubs laten, mits bewijs van deelname, ook toe dat men individueel een parcours elders gaat rijden, dus met punten/klassement voor de club.

3. "Die 90 euro als lidgeld is niet veel" Indien men aan alle clubactiviteiten en aanbiedingen , dus ook die buiten het louter meefietsen, volop deelneemt niet nee, Het is overigens dubbel lidgeld, boete omdat men niet voldoende heeft meegewerkt aan het eetfestijn , wat natuurlijk geen "verplichting " mag genoemd worden.
Er zijn immers geen verplichtingen (dat durven besturen toch te beweren)
Omdat ik weinig zin heb om mij in te laten met (commerciële) horeca activiteiten om horeca voordelen van anderen te bekostigen is dat mij toch wat veel voor de weinige ritten die ik nog zou wensen mee te rijden, (tussen haakjes, de verzekering kost de club maar 15 euro per lid, en ik was al goed verzekerd alvorens bij de club te gaan dus ik denk dat ik dubbel verzekerd ben via de club, zou ik eens kunnen nagaan. De kosten basiskledij wordt volledig gedekt door sponsoring , Er is zelfs geen volgauto, behalve bij de drie daagse, maar daar doe ik dus niet aan mee.

4. "Om vijf uur 's ochtends vertrekken" die 5 uur is natuurlijk om wille van de afstand, om tegen 10:30 binnen te zijn. Ik heb ooit eens een 400km
BRM brevet gereden, en dat was om 4 uur vertrekken. Maar inderdaad, het is wat vroeg voor fietsclubs. Er zijn nochtans in de lente/zomer organisaties - en deelnemers- die reeds vanaf 7 of 7:30 eraan beginnen, en een 70 tal km kan dan gerust nog voor 10:30, zelfs aan 25/km per uur. De 80km "corsa campagnola" ritten, een 15tal dacht ik, beginnen spijtig genoeg pas om 8 uur, Dus ook wat dit betreft, er valt nergens af te leiden uit wat ik schreef dat ik zou willen dat de club om 5 uur 's ochtends zou vertrekken. Maar 7:30 of 8:00 op warme dagen zeker wel.

5. "omrijden omdat je geen kasseien wil doen Ik kan perfect zonder iemand ten laste te zijn die stroken omrijden en de groep daarna vervoegen of opwachten. Maar dat mag dus niet, je hebt het parcours verlaten en rit telt niet mee als clubdeelname.
Heeft niets te zien met veiligheid of de wegcode, en zo zijn er nog wel clubregels. En die clubdeelname is wel belangrijk om recht te hebben op voordelen, zoals gratis kledij, er zijn punten te verdienen bij elke "activiteit", niet alleen de ritten.

1 iemand Opnieuw, waar staat dit te lezen, dat ik de enige ben? Er zijn verschillende leden die zelfs niet komen opdagen als er lange kasseistroken in het parcours zitten of zoals ik dan maar met de mountainbike komen zodat je ook in of op de berm kan rijden.

6.Beter koersbrevet halen om te jagen[/b] Tja proberen anderen bij te halen onderweg, of voor te blijven of aan te klampen is nu eenmaal voor mij leuker dan
gewoon een gehele rit in groep tempo rijdend af te werken tussen twee begeleiders, Kan je evengoed op de home trainer/rollen doen
Laatst gewijzigd door WillemMTB op 24 jan 2020 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16275
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jan 2020 13:54

Joseba schreef: 24 jan 2020 13:19
Nee_Nee schreef: 24 jan 2020 09:12 Elke club heeft een kledingverplichting. Vervolgens trekt niemand zich daar wat van aan. Een paar keer zeggen dat je helaas krap bij kas zit, of desnoods 1 shirtje kopen. En dat 1 keer aantrekken.
Bodemlijn: doe er niet te moeilijk over
Typisch voorbeeld van non-conformistisch individualisme. Als dat je insteek is, blijf dan weg bij een vereniging (waar het uitgangspunt gezamenlijkheid is). Ik maak er bij onze club wel degelijk een punt van. Wil je meefietsen, draag je clubkleding. Wil je dat niet dan fiets je dus ook niet mee. En smoesjes van "krap bij kas" of "kleding in de was" worden niet geaccepteerd. En daar trekt men zich wel degelijk iets van aan.

Wij hebben kledingsponsoren die jaarlijks een paar duizend euro op tafel leggen en op die manier alle activiteiten die we doen (mede) financieren. Tegenprestatie die men vraagt is dat we de clubkleding met sponsornamen dragen.

Niet de "lasten", dan ook niet de lusten.

P.S. ik krijg ook verzoeken van niet-leden of ze de kleding ergens kunnen aanschaffen zonder lid te worden...
+1 de Nederlandse sportwereld draait voor een groot gedeelte op de lokale middenstand. Je zou die kleding met trots moeten dragen. Voor lul rijdt je er allerminst mee, ook al is het niet volgens de laatste mode.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16025
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jan 2020 14:14

WillemMTB schreef: 24 jan 2020 13:52 Blijkbaar wat op ,lange tenen getrapt in mijn relaas,
...............
Niet echt hoor.
Maar als ik lees hoe je schrijft over "mensen die fietsen in clubverband" ben ik blij dat je niet in onze club meerijdt. :mrgreen:

Het leest als een afrekening omdat de club waar jij vrijwillig bent bij aangesloten niet aan jouw verwachtingspatroon voldoet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

WillemMTB
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2017 10:53
Locatie: Brussel
Contact

WillemMTB 24 jan 2020 21:32

Krijg mijn bericht niet in orde om te versturen, het zal voor morgen zijn

Plaats reactie