Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

fiets zakelijk kopen: autokosten nog steeds aftrekbaar?

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 25 jun 2018 16:57

c.zaballa schreef: 25 jun 2018 15:37 Hierbij een globale uitleg, voor specifiek advies zou ik een 'specialist' raadplegen.

Ik ga er vanuit dat het hier een zogenaamde ib-onderneming betreft. (Winst belast in de inkomstenbelasting, dus geen bv/NV/..). In dat geval geldt het volgende (in feite voor alle bedrijfsmiddelen):

1. Zakelijk gebruik minder dan 10%: het bedrijfsmiddel is privé. Ratio: het zakelijke gebruik is onvoldoende van betekenis.
2. Zakelijk gebruik 10 - 90 %: keuzevermogen. De ondernemer mag kiezen of hij het bedrijfsmiddel zakelijk of privé aanmerkt.
3. Meer dan 90%: verplicht ondernemingsvermogen.

Gevolgen:
1. Bedrijfsmiddel = privé: baten en lasten (oa aanschafkosten, maar ook verkoopresultaat) zijn privé en hebben geen invloed op de belastbare winst. Eventueel kan een vergoeding voor zakelijke gebruik van het privemiddel in mindering komen op de winst. Voor zakelijke gebruik van een auto die privévermogen vormt is dit genormeerd op 0,19 per km. Dit bedrag wordt geacht alle kosten te dekken. Voor een fiets gelden bij mijn weten geen normen, maar in redelijkheid zal dit in ieder geval lager zijn.
2. Bedrijfsmiddel = zakelijk: baten en lasten worden door de onderneming gedragen en beïnvloeden de belastbare winst. Voor privégebruik van het bedrijfsmiddel moet een vergoeding wegens privégebruik in aanmerking worden genomen. Voor auto's is dit middels 'bijtellingsregels' genormeerd. (Percentage van de waarde). Voor een fiets gelden bij mijn weten geen normen.

Resumé: er van uitgaande dat het zakelijke gebruik van de fiets tussen de 10 - 90 ligt, heb je de keuze. Ofwel fiets je privé en mag je voor je zakelijke ritjes een vergoeding rekenen. Of je fietst zakelijk en je moet privégebruik 'bijtellen'.

In beide gevallen geldt dat je een bewijslast hebt voor het zakelijke gebruik, oftewel zal je een kilometeradministratie moeten bijhouden.
Dank voor je uitleg.
Ik vermoed dat het aantal zakelijke kilometers relatief laag zal zijn, dus volledig op de zaak zetten lijkt dan het slimst. Prive zal ik er niet of nauwelijks mee rijden. Daar heb ik andere fietsen voor.

Wat me niet helemaal duidelijk is: kan ik voor langere ritten (waar ik dus de auto voor nodig heb) dan wel alsnog m'n 19 cent opvoeren? Die auto is privé, die ik dus ook zakelijk gebruik (volledig zakelijk rijden is voor mij niet interessant gezien m'n lage kilometrage en het ontbreken van de behoefte aan een nieuwe auto)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 25 jun 2018 17:05

JC80 schreef: 25 jun 2018 16:57 ...

Wat me niet helemaal duidelijk is: kan ik voor langere ritten (waar ik dus de auto voor nodig heb) dan wel alsnog m'n 19 cent opvoeren? Die auto is privé, die ik dus ook zakelijk gebruik (volledig zakelijk rijden is voor mij niet interessant gezien m'n lage kilometrage en het ontbreken van de behoefte aan een nieuwe auto)
Ja, dat kan. Zo kun je ook nog je bus- en trainkaartjes of de taxikosten als reiskosten opvoeren (als je daar zakelijk gebruik van maakt uiteraard). Het zijn gewoon 'vervoerskosten', niet meer en niet minder.
Ook daarbij maakt het de fiscus niet uit hoe vaak je de bus of de trein neemt. Voordeel is wel dat die kosten voor de volle 100% afrekbaar zijn :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 jun 2018 17:09

synapse schreef: 25 jun 2018 15:50
Douglas schreef: 25 jun 2018 12:27 Andere mogelijkheid is om de vrije ruimte van de werkkostenregeling hiervoor te gebruiken.
Werk Kosten Regeling (WKR) wordt berekend over de loonsom. Een ZZP (Zelfstandige ZONDER Personeel) heeft geen personeel en dus ook geen loonsom.
Dan moet je een BV oprichten. Dan gaat het prima.
o'7o

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 25 jun 2018 17:23

Mooi, ik weet even genoeg. Dank allen.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 25 jun 2018 18:23

JC80 schreef: 25 jun 2018 16:57
c.zaballa schreef: 25 jun 2018 15:37 Hierbij....
...bijhouden.
Dank voor je uitleg.
Ik vermoed dat het aantal zakelijke kilometers relatief laag zal zijn, dus volledig op de zaak zetten lijkt dan het slimst. Prive zal ik er niet of nauwelijks mee rijden. Daar heb ik andere fietsen voor.

Om de fiets als zakelijk aan te merken moet het gebruik van de fiets, los van eerder genoemde percentages, uiteraard wel van betekenis zijn. Als je de fiets aankoopt en eenmalige 5 kilometer (zakelijk) gebruikt, dan zou je kunnen stellen dat er sprake is van 100% zakelijk gebruikt. De fiets aanmerken als zakelijk ligt in dat geval echter niet 'binnen de redelijkheid der grenzen'. Lees: het dient niet de belangen van de onderneming.


Wat me niet helemaal duidelijk is: kan ik voor langere ritten (waar ik dus de auto voor nodig heb) dan wel alsnog m'n 19 cent opvoeren? Die auto is privé, die ik dus ook zakelijk gebruik (volledig zakelijk rijden is voor mij niet interessant gezien m'n lage kilometrage en het ontbreken van de behoefte aan een nieuwe auto)

De fiets en de auto staan in principe volledig los van elkaar. Voor elk moet afzonderlijk worden beoordeeld of deze als zakelijk of privé wordt aangemerkt.

Gelet op jouw reactie, begrijp ik dat de auto in ieder geval als privé is aangemerkt, en dat je voor het zakelijk gebruik van de privé-auto rekening houdt met € 0,19 per kilometer. Voor de fiets moet een afzonderlijke keuze/beoordeling worden gemaakt.

Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 25 jun 2018 20:21

Douglas schreef: 25 jun 2018 17:09
synapse schreef: 25 jun 2018 15:50
Douglas schreef: 25 jun 2018 12:27 Andere mogelijkheid is om de vrije ruimte van de werkkostenregeling hiervoor te gebruiken.
Werk Kosten Regeling (WKR) wordt berekend over de loonsom. Een ZZP (Zelfstandige ZONDER Personeel) heeft geen personeel en dus ook geen loonsom.
Dan moet je een BV oprichten. Dan gaat het prima.
Klopt, maar TS is een ZZP-er. Is geen fiscaal begrip, maar is in mijn praktijk (en voor zover ik weet altijd) altijd een IB ondernemer.
Courir c'est mourir un peu

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 25 jun 2018 21:13

c.zaballa schreef: 25 jun 2018 18:23
JC80 schreef: 25 jun 2018 16:57
c.zaballa schreef: 25 jun 2018 15:37 Hierbij....
...bijhouden.
Dank voor je uitleg.
Ik vermoed dat het aantal zakelijke kilometers relatief laag zal zijn, dus volledig op de zaak zetten lijkt dan het slimst. Prive zal ik er niet of nauwelijks mee rijden. Daar heb ik andere fietsen voor.

Om de fiets als zakelijk aan te merken moet het gebruik van de fiets, los van eerder genoemde percentages, uiteraard wel van betekenis zijn. Als je de fiets aankoopt en eenmalige 5 kilometer (zakelijk) gebruikt, dan zou je kunnen stellen dat er sprake is van 100% zakelijk gebruikt. De fiets aanmerken als zakelijk ligt in dat geval echter niet 'binnen de redelijkheid der grenzen'. Lees: het dient niet de belangen van de onderneming.


Wat me niet helemaal duidelijk is: kan ik voor langere ritten (waar ik dus de auto voor nodig heb) dan wel alsnog m'n 19 cent opvoeren? Die auto is privé, die ik dus ook zakelijk gebruik (volledig zakelijk rijden is voor mij niet interessant gezien m'n lage kilometrage en het ontbreken van de behoefte aan een nieuwe auto)

De fiets en de auto staan in principe volledig los van elkaar. Voor elk moet afzonderlijk worden beoordeeld of deze als zakelijk of privé wordt aangemerkt.

Gelet op jouw reactie, begrijp ik dat de auto in ieder geval als privé is aangemerkt, en dat je voor het zakelijk gebruik van de privé-auto rekening houdt met € 0,19 per kilometer. Voor de fiets moet een afzonderlijke keuze/beoordeling worden gemaakt.

Goed dat je het nog even zegt, maar een paar honderd kilometer per jaar kom ik al heel snel aan. Dat zal voor onze vrienden van de fiscus redelijk zijn, lijkt me.
Nu nog even een custom Rapha shirt laten maken met m'n logo er op (minimaal 15 x 15 cm dacht ik). Dan is de belasting over Fatmodul z'n vakantiegeld in ieder geval weer goed terecht gekomen....
Geintje hoor Fat. Ben een hele nette ondernemer die best veel mag aftikken... ;)

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 26 jun 2018 09:54

:D Ben geen Timo dus ga niet al te erg happen. Gelukkig voor je mag je veel aftikken: dan gaan de zaken goed!

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 11 jul 2018 12:48

Las zojuist berichtje voor ondernemers die een (electrische) fiets willen...

https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... spartanntp
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie