Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 25 feb 2021 22:14

Mijn top 3 van uitdagende Limburgse klimmetjes die je als beginner de eerste paar maanden beter nog niet kan doen: Doodeman, Kersenpad en de Keutenberg. Maar ook bv de Cauberg voel ik elke keer wel in de benen vooral omdat je toch altijd aanzet om omhoog te trappen.
Toen ik begon met fietsen zag ik ook op tegen heuvels en bergen. Toch een keer met een groepje meegegaan en ontdekt dat de helling voor iedereen even steil is en voor iedereen op een bepaalde manier een uitdaging is. Er moet ook altijd iemand de minst snelle zijn. Je kan er ook wel op trainen, ook op het vlakke.
De voldoening van toch steeds weer boven komen, het dalen, de mooie omgeving en de mentale ontspanning maken het afzien van het klimmen, steeds weer waard.
Ik geef je mee toch eens te gaan en op zoek te gaan naar een route met een afwisseling van minder steile en steilere klimmen.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 25 feb 2021 22:21

Douglas schreef: 25 feb 2021 19:57 Dan kun je het beste voorzichtig beginnen. Keutenberg, Dodeman etc.
van boven naar beneden moeten die idd wel lukken :lol:


En ja ik zit pas in mei in Limburg (als die corona gekkigheid eens ophoudt), dus wellicht eens kijken of ik voor die tijd nog een keertje naar Utrecht kan.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 26 feb 2021 07:30

Je moet het gewoon gaan proberen. Zorg voor een fiets met ruime versnellingsopties dan kom je uiteindelijk overal boven. Het duurt alleen wat langer. En in het ergst geval moet je een stukje lopen. So what! De lastigste klimmetjes zorgen later wel voor de leukste verhalen!

Ben zelf ook niet zo’n klimmer. Ik was gewend dat ik niet erg veel werd ingehaald maar als er meer dan een vluchtheuvel in mijn route zat kwamen ze met groepen tegelijk voorbij. Gewoon niet op letten en lekker je eigen tempo pakken. Hoe vaker je het doet hoe beter het gaat.
o'7o

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2148
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 feb 2021 07:59

Swedish Chef schreef: 25 feb 2021 22:14 Mijn top 3 van uitdagende Limburgse klimmetjes die je als beginner de eerste paar maanden beter nog niet kan doen: Doodeman, Kersenpad en de Keutenberg. Maar ook bv de Cauberg voel ik elke keer wel in de benen vooral omdat je toch altijd aanzet om omhoog te trappen.
Ik vind ze juist leuk, allemaal. Liefst met een beetje volk zodat je wat mensen kunt inhalen. Goed voor het ego ;) of dat je e-bikers ziet lopen omdat ze niet boven komen met 20kg fiets.
Mooiste was laatst de doodeman die ik reed. Op driekwart boven staat een bankje en daar zaten twee gasten met racefietsen. Eentje helemaal kapot en de ander lukte het ook niet meer. Ik ga er voorbij, vraag of ze hulp nodig hebben (hartaanval, kunt nooit weten). Ze antwoordden "alles oké, respect dat je fietst".
Gewoon in Limburg wonen en kilometers maken, komt vanzelf.
Dogma F

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 26 feb 2021 08:02

Het helpt ook om je vooraf de hoogteprofielen van de klimmen na te kijken. Dan weet je een beetje wat je kan verwachten:
Dodeman: voortdurend steil
Keutenberg: eerste 300 m heel steil, direct je kleinste versnelling erop
Eyserbosweg: eerste deel goed te doen, vanaf begin bos steil, overhouden dus op het eerste deel.

De eerste klimmen die ik reed moest ik er ook regelmatig van af en dat kwam vaak door slecht doseren.
Abide.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 feb 2021 09:16

Ik doe nu ook al een aantal jaren (1 keer per jaar) de AGR lusjes, in het begin was dat doodgaan maar gaandeweg gaat dat steeds beter (ik rij ook wel veel meer dan jaren geleden)

Ik vond het wel altijd leuk ook al ging ik erg traag (de eerste keer was nog met een triple) maar nu word ik ook bergop niet zoveel meer ingehaald :D

Het wil niet zeggen dat wanneer je zwaar bent (de eerste keer in en rond Valkenburg zat ik nog ruim boven de 90kg) dat je niet kan genieten van bergop rijden. Gewoon zorgen voor een aangepast verzet en op eigen tempo elk bergje op rijden.
Afbeelding

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 01 mar 2021 18:50

Bedankt voor de tips 👍

Zal na de hemelvaart wel ff laten weten hoe het gegaan is

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 mar 2021 18:58

Persoonlijk vind ik de stijfheid veel bepalender dan de lengte in hoe je dood gaat. Tijdens Limburgs Mooiste zaten er enkele erg stijle klimmetjes tussen jaren geleden en verbaasde ik me over het gemak waarmee je de Cauberg opfietst zolang je maar in je eigen tempo kunt fietsen in een lekker verzet.

De Cauberg fiets je nog wel op als postbode met fietstassen. ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 mar 2021 19:14

U bedoelde steilte of steilheid in plaats van stijfheid neem ik aan, waarmee u wel erg ver afdwaalde van de gewenste term.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 mar 2021 19:59

Keezx schreef: 01 mar 2021 19:14 U bedoelde steilte of steilheid in plaats van stijfheid neem ik aan, waarmee u wel erg ver afdwaalde van de gewenste term.
Ik vermoed dat de autocorrect in de war raakte van mijn dyslexie..

Ik bedoel inderdaad steilheid.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 01 mar 2021 20:19

Waarom rijden met name oudere racefietsers met een aero helm met geintegreerd vizier? (met 25 km/u)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 mar 2021 20:27

Inkoppertje: dan zien ze er, hoopt men, sneller uit....en misschien is er een leesbril geintegreerd in het vizier....
Zelfde geldt voor hooghe felgen met in koeienletters de naam erop.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie