Het grote domme vragen topic
Vraagje (waarschijnlijk een domme): net de cassette (en ketting) vervangen van 11-28 naar 14-32 (50/34 voor, ultegra 6800, lange kooi). Op het kleine blad schakelt het goed, van het allerkleinste tot het allergrootste kransje, maar op het grote blad is de 50x14 een probleem; hij springt niet naar het kleinste tandwiel. Limietschroeven en indexering zijn goed (want anders zou dat ook op de 34 een probleem moeten zijn)? De kettinglengte zou ook geen probleem moeten zijn (zowel 34x14 en 50x34 trekt de derailleur wel)? Blijft over de b-schroef? Wat gaat er hier mis?
De b-screw zou je eens een beetje uit kunnen draaien. Tegen de klok in, dus. Dan lijkt de stand van de kooi meer op de situatie met ketting op binnenblad.
Aanvulling: de GS derailleur is niet ontworpen voor een eerste kransje van 14t. Max is 12t.
Aanvulling: de GS derailleur is niet ontworpen voor een eerste kransje van 14t. Max is 12t.
Bedankt. Ik moet zeggen dat het wel erg krap is als de ketting op de 14 ligt (echt maar een mm tussen de ketting en het frame.)
Maar dat ligt aan het frame. Bekend verschijnsel.
Ja, maar wel één van de dingen die mij deed vermoeden dat weinig mensen met een 14 als kleinste kransje rijden.
Wellicht een andere domme vraag: Hoe doen al die jeugdwedstrijdrijders dat dan? Daar zijn die cassettes met 14 als kleinste kransje toch voor bedoeld?
B-schroef kan het oplossen. Maar alleen maar als het probleem is dat derailleurwieltjes te dicht bij de cassette komen.
Ooit op een lappiere frame moest ik een langere b-schroef steken om een 14t te kunnen schakelen op een sram groep (of was het toen zelfs een 18t?).
Wat wordt eigenlijk bedoelt met bv Ultegra 10 speed shifter Met waslijnen uitvoering.
Heeft dat misschien te maken met dat de Shifter-stalendraadlijnen, buiten het frame om lopen.
of zijn het de shifterkabels die vanuit de shifter zelf direct naar buiten steken/lopen, zoals dat vroeger altijd gebruikelijk was?
Heeft dat misschien te maken met dat de Shifter-stalendraadlijnen, buiten het frame om lopen.
of zijn het de shifterkabels die vanuit de shifter zelf direct naar buiten steken/lopen, zoals dat vroeger altijd gebruikelijk was?
Waslijnen wil zeggen dat de kabels voor de derailleurs NIET onder het stuurlint lopen maar voor het stuur langs.