Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2068
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 jul 2017 19:20

Het wordt tijd de Franse wetgeving rond het inhalen van fietsers (door automobilisten) ook in Nederland in te voeren. Dat zet tenminste zoden aan de dijk.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 20 jul 2017 19:38

Wetgeving is zinloos zonder handhaving. En handhaven op gedrag, niet alleen op gevolgen van dat gedrag.
Vorsprung durch Pedantik

senior
Forum-lid
Berichten: 2216
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 20 jul 2017 20:01

RKN schreef: 20 jul 2017 18:01 Dat is dan niet altijd zo geweest, ben er vrij zeker van dat het in het verleden idd iets was van alleen 2 naast elkaar als de situatie het toelaat of iets in die trant
Klopt, vroeger was het zo dat bestuurders (en daar vielen ook fietsers onder) niet naast elkaar mochten rijden. Voor fietsers werd het gedoogd mits het overige verkeer daardoor niet gehinderd werd. Helaas kunnen veel mensen niet verder tellen dan tot twee en rijden ze tegenwoordig met drie en soms zelfs met vier naast elkaar (want zo gezellig). Ik heb daar een paar jaar geleden nog eens op gezocht maar dat is inmiddels voor fietsers veranderd (waarschijnlijk omdat dat gemakkelijker was dan handhaven)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5584
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 20 jul 2017 20:16

Nee_Nee schreef: 20 jul 2017 19:13 Je hebt voetbalsupporters en hooligans. Je kwam een hooligan tegen. En later nog éen. Niet alle voetbalsupporters zijn hooligans. Het worden er wel steeds meer. Dat ben ik met je eens. Vraag is wat je er aan gaat doen? Hunnie verander je niet. In jouw geval zou ik proberen ze vriendelijke toe te lachen en proberen om mijn dag niet door een paar hooligans te laten verpesten.
Krijg meer het idee dat "wielrenners" zo zie ik me zelf echter niet door een groot deel van de van de weggebruikers als hooligans gezien worden.
Hoeveel ik op mijn werk en in kennissen kring de vraag al gekregen heb "Ben jij ook zo'n aso-wielrenner? :?

De laatste twee jaar hebben de meeste mensen door alle negatieve publiciteit een vreemde kijk gekregen op iemand die regelmatig op de racefiets zit is mijn ervaring, met gevolg tot aan agressief gedrag toe, met het idee daar gaat er weer zo'n aso.



Nee_Nee schreef: 20 jul 2017 19:13 ik proberen ze vriendelijke toe te lachen en proberen om mijn dag niet door een paar hooligans te laten verpesten.
Als mijn veiligheid in het gedrang komt door afsnijden, valt er voor mij weinig te lachen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jul 2017 20:24

Ergens in de jaren zestig deed ik verkeersexamen op de Lagere School:
"Drie naast elkaar, éen de sigaar"

Twee mocht, maar alleen als het kon. Je mag nog steeds twee breed naast elkaar fietsen en als het even niet kan moet je ritsen en achter elkaar.

Imho (ik zeg imho) heeft het soms zin om juist met z'n tweeën naast elkaar te blijven fietsen. Je voorkomt ermee dat chauffeurs de vouwen uit je broek rijden, omdat je kans zien zo strak mogelijk tussen jou en een tegenligger door te wurmen. Dan heb ik liever dat je erachter blijft en even boos bent. Dat heb ik dan liever dan dat ik gemangeld word.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 20 jul 2017 20:37

colnagofreak schreef: 20 jul 2017 20:16 De laatste twee jaar hebben de meeste mensen door alle negatieve publiciteit een vreemde kijk gekregen op iemand die regelmatig op de racefiets zit is mijn ervaring, met gevolg tot aan agressief gedrag toe, met het idee daar gaat er weer zo'n aso.
Daar hebben "we" ( =een groot aantallen racefietsers) natuurlijk wel zelf voor gezorgd. Voor mij blijft de enige oplossing voor het probleem dat mensen op een racefiets zich uitzonderlijk correct gedragen in het verkeer. Het alleen maar aandragen van voorbeelden van hooligangedrag van andere weggebruikers t.o.v. "ons" draagt daar niets aan bij.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 jul 2017 21:52

colnagofreak schreef: 20 jul 2017 20:16Krijg meer het idee dat "wielrenners" zo zie ik me zelf echter niet door een groot deel van de van de weggebruikers als hooligans gezien worden.
Hoeveel ik op mijn werk en in kennissen kring de vraag al gekregen heb "Ben jij ook zo'n aso-wielrenner? :?
Off topic: Elke weggebruiker maakt fouten, of je nou automobilist, wielrenner of voetganger bent Het is alleen veel makkelijker om een ander op een fout te betrappen of naar een bepaalde groep te wijzen.

Dat je jezelf niet zo ziet is begrijpelijk, maar niet waar natuurlijk. Je bent vast wel eens als niemand kijkt door rood gereden, hebt de binnenbocht op een rotonde of vluchtheuvel gepakt, een medefietser ingehaald via de verkeerde kant van een paaltje, met 40 door de bebouwde kom gereden of een auto die uit het niets vanuit een onoverzichtelijke afslag van rechts kwam voorbij gereden. Mocht dat allemaal nog nooit gebeurd zijn, dan is het inderdaad de vraag of je wel een wielrenner bent.

Feit is dat het 99 van de 100 keer goed gaat, niemand het ziet, het per ongeluk ging of simpelweg veiliger was en dat het nooit gevaar opgeleverd heeft voor jou of medeweggebruikers. Je hebt alleen wel weer iemand de reden gegeven om de focus op een andere groep te leggen om eigen gebreken te verbergen (knipperlicht vergeten, iemand op zebrapad niet voorlaten, fietser afsnijden etc). Daar hoor je niemand over en het gevaar/aantal ongelukken is een veelvoud.

bever
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 20 jul 2017 22:20

ypuh schreef: 20 jul 2017 21:52
colnagofreak schreef: 20 jul 2017 20:16Krijg meer het idee dat "wielrenners" zo zie ik me zelf echter niet door een groot deel van de van de weggebruikers als hooligans gezien worden.
Hoeveel ik op mijn werk en in kennissen kring de vraag al gekregen heb "Ben jij ook zo'n aso-wielrenner? :?
Off topic: Elke weggebruiker maakt fouten, of je nou automobilist, wielrenner of voetganger bent Het is alleen veel makkelijker om een ander op een fout te betrappen of naar een bepaalde groep te wijzen.

Dat je jezelf niet zo ziet is begrijpelijk, maar niet waar natuurlijk. Je bent vast wel eens als niemand kijkt door rood gereden, hebt de binnenbocht op een rotonde of vluchtheuvel gepakt, een medefietser ingehaald via de verkeerde kant van een paaltje, met 40 door de bebouwde kom gereden of een auto die uit het niets vanuit een onoverzichtelijke afslag van rechts kwam voorbij gereden. Mocht dat allemaal nog nooit gebeurd zijn, dan is het inderdaad de vraag of je wel een wielrenner bent.

Feit is dat het 99 van de 100 keer goed gaat, niemand het ziet, het per ongeluk ging of simpelweg veiliger was en dat het nooit gevaar opgeleverd heeft voor jou of medeweggebruikers. Je hebt alleen wel weer iemand de reden gegeven om de focus op een andere groep te leggen om eigen gebreken te verbergen (knipperlicht vergeten, iemand op zebrapad niet voorlaten, fietser afsnijden etc). Daar hoor je niemand over en het gevaar/aantal ongelukken is een veelvoud.
+1

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8383
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jul 2017 23:17

ultra_ivo schreef: 20 jul 2017 19:20 Het wordt tijd de Franse wetgeving rond het inhalen van fietsers (door automobilisten) ook in Nederland in te voeren. Dat zet tenminste zoden aan de dijk.
Je bedoelt 1,5m ruimte? Jammer genoeg is het wel wet, maar houdt 98% zich er niet aan.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er alleen maar heel dicht langs je heen gereden wordt, maar die anderhalve meter zelden.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 21 jul 2017 07:34

Niet rot bedoeld maar eigenlijk zijn dit soort topics toch zinloos?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 jul 2017 09:57

RVV schreef: 21 jul 2017 07:34 Niet rot bedoeld maar eigenlijk zijn dit soort topics toch zinloos?
Maar dat geldt dan eigenlijk weer voor vrijwel ieder topic op ieder forum als je het over "zin" hebt in de vorm van zin-geving of zinnig.

Maar soms wil je gewoon iets kwijt en dan is dit nog niet zo'n verkeerd kanaal. Ik lees er doorheen en merk dat ik mijn mening toch wel eens wat nuanceer door de diverse reacties die ik dan lees. Ook wordt het soms wat duidelijker hoe de regels werkelijk zijn, ook als is dat maar soms.

Los van bovenstaand als het over regels gaat, gaat het vaak ook gewoon niet goed. Het ging hier eerder over het naast elkaar fietsen. Daarover is in de wet niets geregeld. In de huidige wet staat niets over meerdere weggebruikers op een rijbaan en daarmee is het in aanleg gewoon toegestaan. De regel van "vroeger"was ook geen wet, alleen een regel van veilig verkeer Nerderland en nog wat organisaties, maar geen wet.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 21 jul 2017 10:09

Toen ik een paar geleden begon met fietsen en hier en daar eens op internet keek ben ik me kapot geschrokken van de blinde haat die ik soms tegenkwam tegen sportieve fietsers. Ik weet wel dat er horken rondfietsen, en niet alleen op racefietsen, maar er lijken toch wel een paar mensen in auto's rond te rijden die als ze er mee weg zouden komen je zo dood rijden. Althans, als je hun eigen stoerdoenerij op allerlei sociale media mag geloven. Om de enkele reden dan jij ook op een racefiets zit.
Dat heeft met beeldvorming in de media te maken en ook het ophitsen van dat soort lieden onder elkaar op sites als Geenstijl. Oproepen tot geweld tegen Marokkanen of homo;s mag niet maar als het over racefietsers gaan dan blijft het gewoon staan en praat niemand er over. Totdat de eerste opzettelijke dode een keer valt en dan zit iedereen te jammeren bij Pauw of Jinek...

Ik vind het echt erg merkwaardig dat er hier mensen zijn die daar begrip voor hebben. Willen die dat aan mijn ouders uit gaan leggen als ik doodgereden word door zo'n malloot met "wielrenners"haat? Dat "we" het er zelf naar hebben gemaakt.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie