Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 16 jul 2018 08:42

Gisteren een dame en heer (van ik schat begin 50) voor me op racefiets. Op fietspad 2 baans. Ik erachter, netjes bellen, vrouwtje rolt naar rechts, dus ik wil erlangs, komt ze helemaal naar links, gelukkig was het gras droog dus ik wijk uit om haar heen en daarna begon ze te schelden dat ik moest bellen. Blijkbaar had ze me niet gehoord. Ben maar door gefietst, want had weinig zin om er een scene van te maken. Moest nog 4 km om de 200km vol te maken en het was al 30+. Haar man hoorde bel trouwens wel en zal haar dat hopelijk wel ingefluisterd hebben.
Ik ga er maar vanuit dat het een schrik reactie was en dat ze als ze even terugdenkt zelf ook wel snapt, dat ze ten eerste niets te zoeken had op de "linkerbaan" en een vreemde stuuractie maakte....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jul 2018 08:55

Bellen is trouwens helemaal niet verplicht om ruimte te vragen om in te halen.
Verplicht is zodanig te rijden dat men in kan halen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jul 2018 08:58

Sieper schreef: 15 jul 2018 22:59

Persoonlijk vind ik dat al die uitzonderingsautos (voor mensen zonder rijbewijs) van de weg moeten.
Vehikels hebben geen eigen wil, bestuurders meestal wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 16 jul 2018 09:01

Keezx schreef: 16 jul 2018 08:55 Bellen is trouwens helemaal niet verplicht om ruimte te vragen om in te halen.
Verplicht is zodanig te rijden dat men in kan halen.
Dat geloof ik best. Maar ik vind het zelf ook wel zo prettig als er op afstand even gebeld wordt. Niet dat ze mij ooit inhalen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 16 jul 2018 10:14

Keezx schreef: 16 jul 2018 08:58
Sieper schreef: 15 jul 2018 22:59

Persoonlijk vind ik dat al die uitzonderingsautos (voor mensen zonder rijbewijs) van de weg moeten.
Vehikels hebben geen eigen wil, bestuurders meestal wel.
En bestuurders mét een rijbewijs zijn over het algemeen wat beter in staat deze te beheersen dan mensen die of nog niet in aanmerking komen voor een rijbewijs, er nooit een hebben gehad of waarvan deze is ingenomen. Mijn opa heeft destijds ook nog een paar ritten gemaakt in zo'n brommerauto (gelukkig maar een handvol). Een ongelovelijk gevaar op de weg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 jul 2018 10:29

Sieper schreef: 16 jul 2018 10:14
Keezx schreef: 16 jul 2018 08:58
Sieper schreef: 15 jul 2018 22:59

Persoonlijk vind ik dat al die uitzonderingsautos (voor mensen zonder rijbewijs) van de weg moeten.
Vehikels hebben geen eigen wil, bestuurders meestal wel.
En bestuurders mét een rijbewijs zijn over het algemeen wat beter in staat deze te beheersen dan mensen die of nog niet in aanmerking komen voor een rijbewijs, er nooit een hebben gehad of waarvan deze is ingenomen....
zie dit voorbeeld:
https://nos.nl/artikel/2241615-jonge-vr ... e-kop.html
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jul 2018 10:44

Ik vind het irritant dat bellen op de fiets, dat doe je maar als je stilstaat :-)

wouterkaas
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:40

wouterkaas 16 jul 2018 10:50

Wat ik ook vaak zie gebeuren is dat je belt en dat de fietser voor je (die je wilt inhalen) dan naar links zwenkt om over zijn of haar rechterschouder te kijken wat eraan komt. Dan is er iets mis met je overlevingsinstinct :P

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 jul 2018 11:09

Als ik fietsende middelbare/oudere stellen inhaal, dan twijfel ik vaak of ik wel of niet zal bellen. Als je twee keer belt, is de standaard opmerking dat ze niet doof zijn (kon ik niet weten, dus alvast bedankt voor de update).

En om de een of andere reden moet de linker van de twee steevast omkijken. (ja het is echt waar: het geluid komt van achteren en er zit een fiets met een fietser aan het belgeluid vast). Dat omkijken is geen probleem, maar de menselijke coördinatie is zo afgesteld dat je beweging altijd je ogen volgt. Dus linksachterom kijken, betekent standaard naar links uitwijken en naar links sturen.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 16 jul 2018 12:26

Bellen was geloof ik ook al een topic voor, het blijft een dilemma, want als je niet belt en ze schrikken is het ook niet best. Gisteren, bijna thuis, redelijk breed fietspad, oudere dame van in de 70, ik bel niet (maar rem af tot zo'n 24km/h) en haal haar in, schrikt ze en raakt in onbalans en stuurt naar me toe) het ging net goed, maar als de dame valt ben ik weer de hond van een wielrennert die dat op zijn geweten heeft.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jul 2018 14:00

Stoppen met trappen, bellen en even wachten hoe er gereageerd wordt. Het hoeft niet allemaal in één vloeiende beweging zonder tijdsverlies.
Het kost je een paar seconden extra en dat is alles.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jul 2018 16:26

In deze tijd maken we het natuurlijk heel veel mee dat een ouder paar op de e bike een heel fietspad of minimaal 2/3e in beslag neemt. Ik erger mij er niet aan. Ik nader van achteren en wacht gewoon even tot ze mij hebben opgemerkt. Bellen of roepen doe ik eigenlijk nooit. Dat is al snel een basis van ergenis. (Heb je weer zo’n klotewielrenner) maar ook als je even wacht is er eigenlijk altijd een schrikreactie. Ik roep dan (vriendelijk) doe maar rustig aan ik wacht wel even ik heb geen haast. Dit werkt altijd prima. Mensen zijn blij dat je ze niet opjaagt en ik krijg toch ook best vaak een compliment dat ik rekening met ze hou. Ikzelf fiets daarna zelf ook met een prettig gevoel verder. Want het alternatief is jezelf doodergeren en dat gaat gewoon ten koste van je eigen fietsplezier.

Plaats reactie