Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fietsenberging

zilliax
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2016 10:55

zilliax 04 jul 2017 09:20

Binnenkort beginnen we met de renovatie van onze woning.
Onze architect is reeds begonnen met de plannen.

Het is de bedoeling dat de fietsenberging(garage) als aanbouw gebouwd zal worden.

We hebben ondertussen de plannen ontvangen, de aanbouw zou een 2.50m op 3.50m worden, ik vrees echter dat het te klein is

Welke grote zou ik minimum moeten voorzien voor:

- 4 fietsen
- douche
- kleine werkbank
- 2 deuren (één buitendeur en één binnendeur)

Heeft iemand op dit forum iets in deze aard ontworpen?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 jul 2017 09:34

Ik zou een andere architect in gaan huren.

Er zijn gewoon lijstjes per onderdeel wat het vraagt aan oppervlakte.
Is online vast wel een tool voor te vinden.

Edit
Misschien is dit iets
Floorplanner

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jul 2017 09:46

Douche? Mag je van je vrouw niet met vieze kleren door het huis heen lopen? ;) Energetisch is het wel een dure grap, door die douche zal je namelijk de hele ruimte op temperatuur moeten houden.

Douche cabine is op z'n minst 90 bij 90 (kleiner kan wel maar is niet meer van deze tijd), ik zou maar rekenen met 1 bij 1 meter. Een deur is 93 cm breed. Douchecel in 1 hoek, deur er tegen over en 1/3 van je ruimte is al weg. Ongeacht welke kant de deur open gaat, het stuk voor de de deur kan je niet gebruiken en is verkeersruimte. Met 2 deuren en de douchecel ben je dus al pak 'm beet 3 m2 kwijt.

Een fiets is 2 meter lang en als je deze gewoon neer zet (en nog fatsoenlijk wilt kunnen pakken) 75 tot 100 cm breed. Verticaal aan de muur hangen is qua ruimte wel efficiënter, maar eigenlijk enkel voor sportieve fietsen een optie.

Het zal met de huidige afmetingen wel erg krap worden. Een half metertje meer alle kanten op is geen overdreven luxe.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jul 2017 09:56

Ik zou zelf gaan bedenken hoe je zo'n ruimte zou willen inrichten... 4 fietsen (blijft het daarbij? of is er risico dat het er ooit 5 of 6 gaan worden). Hoe hoog zal de ruimte worden? Is het een optie om de fietsen verticaal aan de muur te stallen? Beetje om en om qua hoogte, dan nemen 4 fietsen samen circa 1.25m. muur in? (50cm per fiets, half overlappend, omdat je de ene laag en de volgende hoog ophangt).
Ze komen dan een meter de ruimte in? (ruim geschat, wat zijn de zadelhoogtes?).
Ik snap de douche niet zo goed, maar als je die wilt (en dan ook een wasbak? voor het handen wassen na het klussen oid?), dan neem je dat mee.
Nog een stellingkast voor je gereedschap en wat fietsspullen? --> check even ikea/gamma/hornbach voor voordelige stellingkasten en hun afmetingen. Of overweeg een plankensysteem met van die muurrails. Dan kan je zelf de diepte/hoogte en breedte bepalen.
Dan zie je ook hoe/hoeveel plek je over zou houden om te lopen en voor een werkbank.

je kan de blokjes op schaal tekenen, knippen en gaan schuiven en puzzelen. Maar je kan ook google sketchup of die floorplanner gebruiken om digitaal een indruk te krijgen.

Afhankelijk van waar de deuren zouden moeten komen, denk ik dat je een aardig eind kunt komen op 2,50 bij 3,50. Maar zul je vooral weinig bewegingsruimte over houden. Terwijl je dat denk ik wel wilt als je aan een fiets wilt klussen. Misschien zorgen dat de werkbank opklapbaar is. Zodat je die wel hebt om te kunnen klussen, maar kunt opklappen als je aan een fiets (op een reparatiestandaard, of aan plafondhaken), wilt sleutelen met wat werkruimte om de fiets heen.

Even hardop, stel je hebt 3,50m lange wand. verticaal aan de muur je fietsen. zeg 1,50m (even wat ruimer genomen), vanaf de ene hoek. Dan heb je nog een 2m over. daar past dan een douchecabine (zeg andere hoek), en daartussenin een ondiepe stellingkast, wasbak, of evt al je kleine werkbank.
De boel komt een meter de ruimte in. Dus heb je nog 1,50m over om te lopen en waar je deuren ook uitkomen. Misschien links of rechts ook nog wel wat ruimte voor een serie wandplanken.

Maar, beetje meer ruimte, zul je zeker gelukkiger van worden. Evt. Zou ik ook kijken of je makkelijk je connectie naar buiten kunt maken. Bijv. je werkbank om de hoek binnen hebben zitten. Maar bij enigszins goed weer, je bikestand om aan de fiets te sleutelen buiten de berging (onder een afdakje oid?), kunnen zetten en daar relaxed de ruimte om je fiets heen hebben voor het sleutelwerk.
Heb je nog plek nodig in de berging voor een fietsendrager? (vaak ook groot en lomp, dus zou ik bij ontwerp meenemen), en andere grote items (dakkoffer bijv.)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 jul 2017 08:59

Als je nieuw gaat bouwen ga je toch niet zo krap zitten? Of er moet eigenlijk geen plek zijn. Je wilt toch ook wel eens even "iets" kwijt in je berging, al is het maar even een grote doos van bijv. de nieuwe TV.

zilliax
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2016 10:55

zilliax 05 jul 2017 09:35

Alvast bedankt voor de reacties, ik zie zelf in dat het te klein is.

Om even de verschillende vragen te beantwoorden:

- Een aparte douche is voor het gemak, dan kan ik meteen douchen na het lopen of fietsen en moet ik niet de hele woning doorkruisen. Vrienden kunnen zich vervolgens ook opfrissen na een tourrit.
- We zitten wel vast met de breedte van 3m50 maar in de lengte kunnen we nog spelen.
- Misschien een heel belangrijke info, de douchte staat buiten de 3.50m en 2.50m
- De hoogte is een gewoon plafondhoogte +/- 2m40
- De fietsenberging zal enkel voor de fietsen gebruikt worden. We hebben een andere berging op de gelijks en eerste verdieping. (ruimte genoeg) ;)


-------
- Fietsen omhoog hangen aan het voorwiel/achterwiel, is dit wel ok?
- Ik zou meer naar een ruimte van 3.50m op 4.50 willen gaan (2 meter erbij nemen) genoeg?

Niemand die een eigen ingerichte berging heeft? met foto's eventueel?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jul 2017 09:48

Fietsen kunnen prima aan voor of achterwiel hangen. (ik zou voorwiel doen, dat is makkelijker ophangen).
mijn berging is geen goed voorbeeld (te klein, te laag, staat motor bij, mamafiets, kinderkar, heel veel meuk.. niet practisch).

Maar zoek even op pinteres bike storage, of bike garage of bike storage garage oid. om wat ideeen op te doen voor werkplaats/fietsopberg mogelijkheden. Dan heb je een klein beetje beeld bij hoe het eruit zou kunnen zien.

In mijn opinie, als je de mogelijkheid hebt om er 3.50 bij 4.50 van te maken.,. en de douche zit daar buiten. Dan zou ik dit zeker doen en ga je wel echt voldoende ruimte hebben. Gaat het daarna nog vooral om een mooie en efficiente inrichting.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

zilliax
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2016 10:55

zilliax 05 jul 2017 13:34

Top, aan pinterest had ik nog niet gedacht.

Ik had altijd gedacht dat je fiets ophangen aan het voorwiel een stress gaf aan je voorvork.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 05 jul 2017 18:53

3.5 x 2.5 is kleiner dan mijn studentenkamertje destijds en daar zou ik geen vier fietsen in willen hebben staan...

Ik zou persoonlijk formaatje garagebox nastreven (edit: of zo ongeveer de maten van dhr. Veenstra) , beetje kunnen ruimte om wat te manoeuvreren is ook wel lekker

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jul 2017 21:03

Ik heb een Garage van 14m2, een schuurtje 6m2 en een loods van 50m2 en toch altijd ruimte tekort...

Ik zou het schuurtje dus altijd ze groot mogelijk maken. Er zit straks een douche bij. Komt er ook een toilet bij?
In ieder geval zou ik met te plaatsing van het raam/de ramen er rekening mee houden dat het vertrek ook goed bruikbaar is als extra slaapkamer met eigen sanitair. Dat verkoopt wat makkelijker als een dedicated fietsenhok XL.
Campagnolo Ultra Dork

zilliax
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2016 10:55

zilliax 06 jul 2017 13:17

Garagebox formaat zou wel ideaal zijn, we moeten wel opletten dat het mooi blijft en het karakter van onze woning niet afbreekt ;)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 06 jul 2017 13:30

zilliax schreef: 05 jul 2017 09:35 Een aparte douche is voor het gemak, dan kan ik meteen douchen na het lopen of fietsen en moet ik niet de hele woning doorkruisen. Vrienden kunnen zich vervolgens ook opfrissen na een tourrit.

Met de oppervlakte etc ga ik me even niet bemoeien, maar dit vind ik wel een interessante. Namelijk... wij hadden dit ook en hebben de douche er onlangs weer uit gesloopt ;)

In de praktijk bleek het toch minder praktisch en de frequentie van gebruik viel tegen. Daarnaast is het wel weer een extra schoonmaakklusje.

Waarom viel het gebruik tegen? Als je het goed wil doen moet je op 2 plaatsen in huis je douchespul (shampoo etc) hebben staan en ook daar schone handdoeken. In de praktijk komt dat er vaak niet van. Of je bent daar onder de douche geweest en realiseert je dan dat daar geen schone boxer ligt... je vieze spullen wel uit maar niets schoons bij de hand. En je gaat weer extra slepen met de was, naast de wasmand in de badkamer ook weer losse bultjes was bij deze 2de douche.

De losse/aparte wasbak hebben we wel daar gehouden, die gebruiken we vaak, ook gewoon even handen wassen bij klussen/tuinwerkzaamheden.

Plaats reactie