Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Puck Moonen

Bas de Vries
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:41

Bas de Vries 06 aug 2017 00:16

TumTumTum schreef: 05 aug 2017 18:31
Keezx schreef: 05 aug 2017 18:04 Dat is je idee, maar het is niet op feiten gebaseerd.
Het komt meer op talent aan dan op jarenlang trainen IMO.
Het is meer dat de veteranen die het talent hebben ook nog zin hebben om met 50+ nog een koerske te rijden dat het niveau zo hoog is dat de minder getalenteerden daar moeilijk tussen komen.
Iemand met aanleg die laat begint , zeg 40+ kan best 90-95% van het niveau bereiken dat hij bereikt/houdt als hij vroeg begint.
Dat is niet mijn idee, dat is gewoon zoals het is. :)
Ga voor de grap maar eens aan die talentvolle veteranen die prima mee kunnen komen vragen wat hun sportachtergrond is. Dan zeggen ze pas te zijn begonnen met koersen maar wel hun hele leven fanatiek marathons te hebben gelopen of EK kampioen triathlon te zijn geweest, of ex-wedstrijdschaatsers....heb ik al vaak zat mee gemaakt. Het zijn nooit echte beginners...mensen die vanaf de bank een fiets op zijn gedoken en als laatste "sport" op hun 21ste in het Tiki-bad hebben rondgedreven...:)

Oudere veteranen die vroeger fanatiek gesport hebben hebben een lichaam dat veel meer "afstraffing" gewend is, dat moet je juist van jongs af aan opbouwen en daarna onderhouden, Desnoods in een andere sport, als je dat soort belasting maar gewend bent.
Maar ook oudere sporters die vroeger heel fanatiek geweest zijn en er daarna een tijd tussenuit geweest zijn pakken toch relatief makkelijk weer een redelijk niveau op. Het lijf heeft een geheugen voor dat soort dingen.
Als late beginner moet je echt super getalenteerd zijn om dat niveau te nog kunnen bereiken. Die mensen bestaan wel maar ik ben dat niet. :)
Niet iedereen is even trainbaar en niet iedereen haalt met bepaalde arbeid hetzelfde niveau. Als dat wel zo was hoefde je ook geen wedstrijden meer te houden maar kon je netzogoed met een dobbelsteen gooien om te kijken wie er wint.

Jans schreef: 05 aug 2017 18:07 Sorry Puck en Puck-liefhebbers, dat het nu even over iets anders gaat.
Ja de offtopic polizei zal wel weer komen mekkeren....;)
Ook al is het off-topic, ik ben het met jou eens. Zelf ben ik een late beginner van 36 jaar oud en vind fietsen pas sinds 3 jaar leuk. Daarvoor was ik een kettingroker en vond ik sporten leuk tot ik 12 jaar oud was en was OV of brommer een betere optie voor verplaatsen.

Toch denk ik ook dat het woord talent te vaak fout gebruikt wordt. Meestal betekent dit binnen sporten rijke ouders of een vroeg ontdekte hobby. Of inderdaad gewoon iemand die erg fit is door andere sporten.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 06 aug 2017 00:54

Sorry Bas, ik begrijp wat je bedoeld te zeggen, maar we zijn niet allemaal equal.

Puck heeft minder talent dan Foxy Marianne, of toch niet....:-D

Wel een hele interessante discussie trouwens, wat talent nu inhoud, of goed zijn, worden, wat is dit nu en waar komt dat bij elke persoon door.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1798
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 06 aug 2017 07:19

Sieper schreef: 06 aug 2017 00:54
Wel een hele interessante discussie trouwens, wat talent nu inhoud, of goed zijn, worden, wat is dit nu en waar komt dat bij elke persoon door.
Misschien een eigen topic van maken: Wat is talent.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 aug 2017 09:26

Ik ben wel voor een apart topic, wat is (sportief) talent. Talent kan ook tegen je werken. Ik was vroeger erg goed in leren met als gevolg dat ik nauwelijks iets deed op school en dat ook niet goed kon. Je kan er op een bepaalde manier ook lui door worden.
Bas de Vries schreef: 06 aug 2017 00:16 Toch denk ik ook dat het woord talent te vaak fout gebruikt wordt. Meestal betekent dit binnen sporten rijke ouders of een vroeg ontdekte hobby. Of inderdaad gewoon iemand die erg fit is door andere sporten.
Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Ouders die geld hebben voor een racefiets helpt zeker mee (de mijne dus niet);) maar je lichaam kan ook uitzonderlijk geschikt zijn voor een bepaalde sport. Kijk bijvoorbeeld naar Usain Bolt. Natuurlijk moet je er dan ook nog voor werken, maar met het ene lijf levert dat een stuk meer op dan met het andere.
Iemand die erg fit is door andere sporten heeft wel gewoon daaraan gewerkt, dat is geen talent, dat is arbeid.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 aug 2017 09:32

Hahaha, +1
En toen moest ik in 6vwo ineens wel aan de bak en toen lukte dat niet. 'Ik doe het wel even' :lol:
Die wakeup kwam mooi op tijd, want 1e jr hbo ging gelukkig beter.
Less is bore

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 aug 2017 09:40

Btw, de schoonheid van Puck is een mooi voorbeeld van talent trouwens. Als je mooi zijn en mannen aantrekken ziet als iets waar je een talent voor kunt hebben. Puck heeft op dat gebied veel meer meegekregen van Moeder Natuur dan de gemiddelde vrouw, hoeveel make up die ook op hun gezicht smeren, Puck zal altijd meer aandacht trekken. Dat is dus een "talent", iets wat je al mee krijgt en bij de start al voor ligt op anderen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 aug 2017 09:52

Ach tis ook niet alles. Ik denk ook wel eens; was ik maar rijk en iets minder knap ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 aug 2017 09:53

Als je ieder jaar een nieuwe Pinarello kunt kopen ben je rijk. :)
Over knap zullen we het maar niet hebben...;)
Veni. Vidi. Fietsie.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 aug 2017 10:29

puffdaddy schreef: 06 aug 2017 07:19 Misschien een eigen topic van maken: Wat is talent.
Talent is het hebben van een beter genen pakket. Of en onder welke omstandigheden je er wat mee doet is nurture. Leuke reeks artikelen:

http://sportsscientists.com/category/sp ... -training/
http://sportsscientists.com/category/sp ... -training/
What makes the boat go faster?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 aug 2017 11:28

TumTumTum schreef: 06 aug 2017 09:40 Btw, de schoonheid van Puck is een mooi voorbeeld van talent trouwens. Als je mooi zijn en mannen aantrekken ziet als iets waar je een talent voor kunt hebben. Puck heeft op dat gebied veel meer meegekregen van Moeder Natuur dan de gemiddelde vrouw, hoeveel make up die ook op hun gezicht smeren, Puck zal altijd meer aandacht trekken. Dat is dus een "talent", iets wat je al mee krijgt en bij de start al voor ligt op anderen.
Klopt, dat heet erotisch kapitaal (Adam Green), een uitbreiding van de theorie van Pierre Bourdieu (sociaal en cultureel kapitaal). Sociaal onderzoek wijst uit dat dit o.a. commercieel rendeert. Zo zou op het einde van de rit die beperkte wielrenster wel heel wat meer op haar bankrekening kunnen staan hebben dan sommige topwielrensters. De appreciatie hiervan gebeurt naar persoonlijk inzicht.

Wat betreft die foto van Vos, waar je volgens sommige niet mee mag lachen (poco's hebben het zelfs hier moeilijk met vrije meningsuiting); dat ze niet de looks van Puck heeft is duidelijk, dat hoeft ook niet, maar ik vraag me af of je wel moet opkijken naar mensen die (bijna?) anorectisch worden om te presteren, ook snor -en baardhaar hebben in haar geval in de media al tot kritische vragen geleid.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 aug 2017 11:52

TumTumTum schreef: 06 aug 2017 09:53 Als je ieder jaar een nieuwe Pinarello kunt kopen ben je rijk. :)
Over knap zullen we het maar niet hebben...;)
Lol, ding is van 2011 ;-)
Hoog tijd voor een nieuwe, dat dan weer wel :lol:
Less is bore

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 aug 2017 21:21

daniel1975 schreef: 06 aug 2017 11:52
TumTumTum schreef: 06 aug 2017 09:53 Als je ieder jaar een nieuwe Pinarello kunt kopen ben je rijk. :)
Over knap zullen we het maar niet hebben...;)
Lol, ding is van 2011 ;-)
Hoog tijd voor een nieuwe, dat dan weer wel :lol:
Welke malloot koopt er nou ieder jaar een Pinarello uit 2011 :geek:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gesloten