Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Kan JIJ iemand helpen die zwaar gevallen is?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 jun 2017 13:12

EmPeHa schreef: 09 jun 2017 12:20 Waar ik wel benieuwd naar ben of mensen ook EHBO- spulletjes meenemen op de fiets.
Als ik in Kroatie/Spanje ga mtben zeker! Gewoon op de weg vind ik het niet nodig. Enige wat ik mij kan voorstellen is een zware bloeding en die krijg ik met een shirt en een binnenband ook wel dicht.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 09 jun 2017 13:23

Ja, dat kan ik. Op de O.K. gewerkt, Eerste Hulp aan het Front gedaan (KLu), en BHV en EHBO.
Maar als er al hulp gegeven wordt, en dat gaat goed (even triage plegen), fiets ik rustig verder. Ik hoef mij niet te profileren, maar zal altijd hulp verlenen indien nodig!

en toch fiets ik meestal zonder helm....

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4370
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 jun 2017 13:45

Nee ik kan dat niet, en ga daar ook niet in investeren. Klinkt heel lullig maar zo eerlijk ben ik om dat te zeggen.
Neemt niet weg dat ik wel zal helpen als dat benodigd is, maar ik zal daar niet speciaal voor stoppen. Als er iemand een ongeval heeft gehad en er zijn al meerdere personen bij die kunnen helpen rijd ik door. Nog nooit gehad dat er niemand bij was, maar dan zal ik zeker zorgen dat er professionele hulp bij komt en helpen zover mijn mogelijkheden daar zijn. Ook iemand met pech die hulp behoefd zal ik wel proberen te helpen, maar ook dan alleen als die persoon daarom vraagt. Ik ga ook dan niet bij iedereen die maar langs de kant staat stoppen om mijn hulp aan te bieden. En dit verwacht ik andersom ook niet overigens. Mocht ik een ongeval krijgen, dan hoop ik dat er zo snel mogelijk iemand een professional inschakelt en mij tot die er is niet dood laat gaan. Maar niet meer dan dat.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 09 jun 2017 13:59

Even voor mijn begrip, bij EHBO mag je toch juist niets? Alleen zorgen dat het slachtoffer niet nogmaals wat overkomt (overreden wordt bijvoorbeeld) of acuut overlijdt?
Ik heb 40 jaar gelden mijn EHBO gehaald in militaire dienst en mij viel toen op dat we niets mochten. wat wel mocht /moest hadden we een soort van afkorting voor die ik inmiddels vergeten ben.
Bij een ongeluk zal ik mijn hulp dan ook beperken tot het veiligstellen van het slachtoffer een 112 bellen.

(Ik was hospik en heb toen ook mijn Eerste Hulp Aan het Front gehaald. Dat was totaal andere koek. Dan moest je zowat alles doen wat er mogelijk was. Alleen iemand dood verklaren, dat mocht pas als het hoofd van de romp gescheiden was!)
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jun 2017 14:10

Alleen het feit dat er al mensen omheen staan wil niet zeggen dat er ook adequate hulp geboden wordt. Misschien staan er wel 6 mensen omheen te filmen om leuk te doen met een gewonde wielrenner.

Ook kan een grote groep mensen om het slachtoffer heen juist wel een reden zijn om te gaan helpen. Meer dan drie mensen heb je eigenlijk niet nodig en van twintig verdwaasde koppen die naar je staren gaat een slachtoffer zich meestal niet beter voelen. Dan is het prettig als iemand met gezond verstand even wat mensen op afstand probeert te houden en daar heb je geen BHV voor nodig. Even kort informeren kan dus nooit kwaad maar onnodig blijven hangen heeft inderdaad geen nut.

Ik ervaar het als prettig als iemand mij hulp aanbied als ik met pech sta ook al kan ik alles zelf verhelpen. Ik vraag dus ook meestal of iemand hulp nodig heeft. Meestal is het "nee dank je"maar ik heb ook wel eens iemand zijn buitenband erop gelegd omdat het hem zelf niet lukte.

Zelf ben ik BHVer en ben ik fietsenmaker geweest. Meestal kan ik dus wel helpen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 jun 2017 14:30

synapse schreef: 09 jun 2017 13:59moest hadden we een soort van afkorting voor die ik inmiddels vergeten ben.
ZHKH

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 09 jun 2017 15:06

Nee, die niet. dat was Zelf Hulp Kameraden Hulp (ook wel zelfmoord kameraden moord genoemd). Het was een afkorting die aangaf dat je eerst moest veiligstellen, immobiliseren bloedingen stelpen en nog iets. Maar het precieze weet ik dus niet meer. Zal wel achterhaald zijn inmiddels
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3110
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 jun 2017 15:46

Daar was volgens mij een instructiekaartje voor, maar ik weet hem zo ook niet meer. Zit misschien nog in mijn militaire paspoort :-)

edit: was dat PAMAN?
P = Persoonlijke Veiligheid.
A = Andermans veiligheid.
M = Markeren.
A = Alarmeren.
N = Noodzakelijke hulp bieden.

edit2: @afrit: die ja.
Laatst gewijzigd door EmPeHa op 09 jun 2017 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 09 jun 2017 15:49

Afbeelding

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 09 jun 2017 16:47

PAMAN-ABS! inderdaad!
Courir c'est mourir un peu

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 09 jun 2017 17:23

Ik heb nog nooit meegmaakt dat iemand onwel werd, of gevallen, en ik erbij was. Heb vroeger ehbo gehad en met fysio weet ik het een en ander.

Maar dan nog, ik kan alleen maar hopen dat ik iemand goed kan helpen als het er echt om gaat. Met alleen je papieren kom je er niet hoor als er paniek is, bloed, hart is gestopt en of andere vreselijke zaken.

Moet er niet aan denken, maar.... zal uiteraard mijn stinkende best doen mocht het ooit zover zijn.

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 09 jun 2017 17:56

havana schreef: 08 jun 2017 20:02
Ik vind overigens wel dat je reëel moet zijn over de meerwaarde van EHBO. Zo is de kans dat een reanimatie slaagt zeer klein. En als deze succesvol is kun je je in veel gevallen afvragen of t wel zo'n goed idee was. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen reden om t dan maar niet te doen. Maar je moet de meerwaarde vooral niet overschatten.
Ik ben beroepsmatig onderdeel van een ALS team voor reanimaties in het ziekenhuis, danwel voor mensen die vanuit de thuissituatie worden binnengebracht tijdens/na reanimatie. Ik weet dan ook goed de effecten en uitkomsten. Reanimaties lopen vaak genoeg niet goed af, vaak ook wel. Juist de categorie waar snel adequate (burger) hulp is verleend heeft vaak een goede uitkomst. Ik begrijp je reactie zeer goed, maar wil hierbij de getallen van Corny ook even aanhalen:
Corny121 schreef: 09 jun 2017 11:47 overlevingskans na reanimatie: 23% van de patiënten die pre-hospitaal (dus buiten het ziekenhuis) reanimatie behoeftig worden overleefd. 96% van deze groep heeft een goede neurologische uitkomst.
Het kan dus zijn dat je reanimeerd maar de uitkomst uitblijft, maar je kunt er ook iemands leven mee redden. Ik was er in ieder geval blij mee dat ik wist wat ik doen moest, toen er enkele jaren geleden vlak voor mij een renner bovenop de Wanne in elkaar zakte. Tezamen met enkele andere renners hebben we er voor gezorgd dat deze man na een week ziekenhuis weer thuis bij zijn gezin kon zitten!
Ik kan het iedereen aanraden, doe zo'n cursus/opleiding! Het is niet eng en je kunt er anderen zeer goed mee helpen!

(bij vragen stuur gerust een PB)

Plaats reactie