Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 apr 2017 16:45

ZvanScapin schreef:Waarom wordt er altijd zo heftig gereageerd op renners zonder helm? Zolang er geen helmplicht bestaat moet iedereen dat gewoon zelf uitmaken.
Akkoord, maar dan niet bij mij in het wiel/in de groepje. Zelfde argument als Havana in geval van een ongeluk. Zou nog vervelender zijn als iemand door mijn toedoen (uiteraard niet express) met zijn kop op het asfalt beland. De kans is klein dat het gebeurd, maar als het gebeurd, is het kut.

Eigenlijk vind ik ook dat iemand die zonder helm valt, verkeerd terecht komt en daarmee hogere medische kosten krijgt vergeleken met dezelfde val met helm, die extra kosten zelf mag dragen.. want het was ook zijn keuze om het extra risico te nemen. Maar a) je kunt nooit achterhalen wat er in zo'n geval voor resultaat was geweest met helm. En b) we zijn erg solidair in Nederland, vwb ons zorgstelsel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 10 apr 2017 16:58

Ik weet uit eigen ervaring dat je niet alleen hard fietsend een rotsmak kunt maken.
Waarna je dolblij bent dat je wél een helm op had.

Ik erger mij niet aan mensen die zonder helm fietsen, maar verbaas mij er wel steevast over.
Dat komt door mijn eigen naïviteit denk ik. Zo verbaas ik mij ook altijd over mensen die roken.
Ik snap niet dat je met de informatie die er nu is rookt.
Courir c'est mourir un peu

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 apr 2017 17:02

Wat dacht je van een eigen risico van 50000 € voor lui die na een ongeval op de racefiets gewond raken.
Dat risico ga je toch zelf aan, nergens voor nodig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 10 apr 2017 17:06

MarkVeenstra schreef:
Eigenlijk vind ik ook dat iemand die zonder helm valt, verkeerd terecht komt en daarmee hogere medische kosten krijgt vergeleken met dezelfde val met helm, die extra kosten zelf mag dragen.. want het was ook zijn keuze om het extra risico te nemen.
Dan hoop ik ook dat je bereid bent in het vervolg zelf de kosten te dragen van medische hulp en vervoer terug als je zo nodig op de wintersport je been wilt breken. Of tijdens het duiken in een sidderaal terecht komt, in een tropisch buitenland een of andere koliek oploopt of van een berg pleurt. Allemaal risico's waar je zelf voor kiest.
Jij was toch ook zo'n bovenmodaler die allemaal van dat soort verre en riskante reizen maakt? Het is je gegunt hoor maar doe nou niet net of jij nooit eens een risico loopt waarvan de kosten als het mis gaat min of meer op conto van de samenleving komen.
Het grootste risico lopen mensen bovendien door iedere ochtend opnieuw in een automobiel te stappen en volgens mij rijdt helemaal niemand daarom ook maar een meter minder op zijn 4 wielen.
Veni. Vidi. Fietsie.

ZvanScapin
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 jul 2015 09:01

ZvanScapin 10 apr 2017 17:12

Het ligt (althans bij mij) wel wat genuanceerder, ik rijd regelmatig een rustig rondje door de polder, alleen, zonder helm, weinig verkeer, overzichtelijk. Zonder superioriteitsgevoel of haantjes gedrag. Als ik op mijn stadsfiets door de stad rij is dat vele malen riskanter, daar hoor je niemand over.
Maar als ik hard wil fietsen, bereid ben bij groepjes aan te haken, wat risico´s wil nemen, dan met helm. Dat is zoiets als conformeren aan de groep, vind ik vanzelfsprekend, en - uiteraard - veiliger.
Wat betreft de zorgkosten, dat is toch meer een zaak voor de fietsenbond en de politiek. Als daar geen significante cijfers over zijn (zijn die er?), lijkt me dat wel mee te vallen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5585
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 10 apr 2017 17:17

synapse schreef:Ik weet uit eigen ervaring dat je niet alleen hard fietsend een rotsmak kunt maken.
Sterker de meeste fietsongevallen met hoofdletsel gebeuren vanuit stilstand of bijna stilstand.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3406
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 10 apr 2017 17:20

Zonder helm: eenieders eigen beslissing, geen scheef oog of vermanend vingertje, maar niet in mijn achterwiel ajb.
Laatst gewijzigd door raven14 op 10 apr 2017 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8385
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 apr 2017 17:20

colnagofreak schreef:
synapse schreef:Ik weet uit eigen ervaring dat je niet alleen hard fietsend een rotsmak kunt maken.
Sterker de meeste fietsongevallen met hoofdletsel gebeuren vanuit stilstand of bijna stilstand.
Nou, daar zou ik ook wel eens cijfers over willen zien. Ik geloof het eigenlijk niet.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16268
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 apr 2017 17:23

Ik zag vandaag in een winkel allemaal mensen zonder helm over een pas gedweilde vloer lopen, stelletje aso's :( .
Campagnolo Ultra Dork

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 10 apr 2017 17:25

colnagofreak schreef:
synapse schreef:Ik weet uit eigen ervaring dat je niet alleen hard fietsend een rotsmak kunt maken.
Sterker de meeste fietsongevallen met hoofdletsel gebeuren vanuit stilstand of bijna stilstand.


Precies! Zo kwam ik er zelf ook achter. En ik denk dat hier het pijnpunt ligt, veel mensen hebben geen idee waar het gevaar zit.

25 jaar geleden heel veel gemountainbiked, de gekste dingen uitgehaald, allemaal zonder helm. Dat was toen normaal, want niemand had een helm destijds. Vorig jaar begonnen, en meteen een helm gehaald. Gewoon omdat het hoort en ik ken de horrorongelukken, toch nog steeds met het idee "dat overkomt mij toch niet".

Totdat ik een keer verkeerd uitklikte, bijna stilstond, en zo op de zijkant viel. Het was een soort van comedy capers valletje. Nou... dat gaat keihard!!! Echt.... schrok er van. En ineens wist ik waarom ik altijd maar dan ook altijd als ik op een race fiets stap een helm op zal hebben. Dat deed ik al, maar de reden was me toen meteen duidelijk.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5585
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 10 apr 2017 17:29

Jans schreef:
colnagofreak schreef:
synapse schreef:Ik weet uit eigen ervaring dat je niet alleen hard fietsend een rotsmak kunt maken.
Sterker de meeste fietsongevallen met hoofdletsel gebeuren vanuit stilstand of bijna stilstand.
Nou, daar zou ik ook wel eens cijfers over willen zien. Ik geloof het eigenlijk niet.
Cijfers heb ik niet, maar ik heb het weleens ergens gelezen.
Kan me er wel iets bij voorstellen gezien het feit de hoeveelheid mensen die vallen omdat ze niet tijdig loskomen uit hun pedalen bij een plotselinge stop of gewone stop. Vaak maak je dan een echt zijdelingse klapper.

Een fietshelm is vooral effectief bij valpartijen en botsingen met vaste voorwerpen, als de botssnelheid gering is (maximaal 20-25 km/uur). Bij hoge snelheid is een helm weinig effectief meer overigens Bij aanrijdingen met hoge snelheid, bijvoorbeeld met een rijdende auto die 50 km/uur rijdt, biedt ook een fietshelm onvoldoende bescherming. Juist deze ongevallen zijn de oorzaak van de meeste doden en zwaargewonden onder fietsers.
Laatst gewijzigd door colnagofreak op 10 apr 2017 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27587
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2017 17:31

Beide komt veel voor, is de ervaring van Mevrouw havana die per week toch zeker 5 wielrenners ziet en 5 ruiters op de SEH.

Wie niet gelooft in een helm moet maar eens met haar gaan praten, dan ben je snel genezen.

Plaats reactie