Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 21 mar 2018 09:46

Nou @Jans,

Hij mag overal iets van vinden, net als iedereen. Hij zegt erbij dat hij het daarbij laat, dus niemand "lastig" valt met zijn mening. Dit in tegenstelling tot mensen die het nodig vinden om mensen aan te spreken op het niet dragen van een helm. Wat idd misschien niet al te slim is, maar niet bij wet verboden.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 21 mar 2018 10:12

Ik rij gewoon graag met helm, maar das persoonlijk. Er bestaat geen wetgeving over, dus er is geen goed of fout. Over de zogenaamde "hipster" cultuur....who cares? Volgens mij moet iedereen lekker doen waar ie zichzelf prettig bij voelt, ik vind het sowieso wel leuk om te zien die diversiteit....zegt iemand die zelf een ouwe krent is en voornamelijk kleding in de uitverkoop koopt ;)

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 21 mar 2018 10:38

Het rijden met een helm is niet verplicht dus @Tracing_NL heeft zeker wel een punt. Daarbij komt bovendien dat veel mensen die ik zonder helm zie fietsen ook niet direct een snelheid hebben waarbij dat moet. In die zin zijn het fietsers die "toevallig" op een racefiets zitten en niet op een gewone fiets. En bij "normale" fietsers erger je er toch ook niet aan?
Zelf rijd ik altijd met helm (op race en ATB), maar dat heeft ook voornamelijk met mijn eigen snelheden en rijstijl te maken. Het voelt naakt als ik zonder helm op deze fietsen stap. Dat heb ik niet op mijn normale fiets, terwijl ik daar ook harder dan gemiddeld op fiets. Dus in die zin ben ik net zo dom als al die andere helmloze fietsers. Gelukkig worden niet-racers sowieso niet gegroet door racers :lol:

Letter verwijderd (zie reactie op deze tekst)
Laatst gewijzigd door Wisselwerking op 21 mar 2018 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn Strava

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mar 2018 10:45

Zijn er echt nog gebieden in Nederland waar gegroet wordt? Het valt mij in Brabant ernstig tegen.
Hier in Frankrijk wordt er buiten het toeristen seizoen nagenoeg door iedereen gegroet. Maar misschien moet dat een ander topic worden.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 21 mar 2018 11:38

Jans schreef: 21 mar 2018 10:45 Zijn er echt nog gebieden in Nederland waar gegroet wordt? Het valt mij in Brabant ernstig tegen.
Friesland en Groningen op vrij grote schaal. Eerder uitzondering dan regel dat er niets gezegd wordt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mar 2018 11:41

Drenthe ook wel.

Hier op de Heuvelrug veel minder, maar daar is dan ook geen beginnen aan, zeker niet op mooie dagen.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 21 mar 2018 13:04

havana schreef: 21 mar 2018 11:41 Drenthe ook wel.

Hier op de Heuvelrug veel minder, maar daar is dan ook geen beginnen aan, zeker niet op mooie dagen.
Precies, daar zal het ook mee te maken hebben. In het Noorden kom je op sommige dagen geen hond tegen. Als ik in zuid-Limburg fiets, begin ik er ook niet aan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mar 2018 13:08

SiO2 schreef: 21 mar 2018 13:04
havana schreef: 21 mar 2018 11:41 Drenthe ook wel.

Hier op de Heuvelrug veel minder, maar daar is dan ook geen beginnen aan, zeker niet op mooie dagen.
Precies, daar zal het ook mee te maken hebben. In het Noorden kom je op sommige dagen geen hond tegen. Als ik in zuid-Limburg fiets, begin ik er ook niet aan.
Mij verbaasde het op rustige dagen ten zuiden van Eindhoven dat wel heel veel op de racefiets niet op of om kijken, en al helemaal niet groeten. Maar dat je in drukke fietsgebieden niet blijft groeten, is ook niet vreemd.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 21 mar 2018 13:28

herrick schreef: 21 mar 2018 10:38 Het rijden met een helm is niet verplicht dus @Tracing_NL heeft zeker wel een punt. Daarbij komt bovendien dat veel mensen die ik zonder helm zie fietsen ook niet direct een snelheid hebben waarbij dat moet. In die zin zijn het fietsers die "toevallig" op een racefiets zitten en niet op een gewone fiets. En bij "normale" fietsers erger je er toch ook niet aan?
Zelf rijd ik altijd met helm (op race en ATB), maar dat heeft ook voornamelijk met mijn eigen snelheden en rijstijl te maken. Het voelt naakt als ik zonder helm op deze fietsen stap. Dat heb ik niet op mijn normale fiets, terwijl ik daar ook harder dan gemiddeld op fiets. Dus in die zin ben ik niet zo dom als al die andere helmloze fietsers. Gelukkig worden niet-racers sowieso niet gegroet door racers :lol:
Ik neem aan dat "niet zo dom" in de voorlaatste zin "nèt zo dom" moet zijn ... :(
Maar je maakt precies mijn punt duidelijk. Soms ben ik fietser op een racefiets. Vind het heerlijk om lekker een stukje te toeren en genieten van de omgeving en het is dan fijner om zonder helm te rijden.

Ernie C. schreef: 21 mar 2018 08:14 Ik stel mij daarbij vooral de vraag of dat je niet het ongemak hebt van een helm met de verminderde veiligheid van geen helm.
Je moet ook weer niet te veel waarde hechten aan een helemaal goedgekeurde en gecertificeerde helm. Dat is voornamelijk een papieren en financiële kwestie.

In de basis is de helm niet meer dan en stuk piepschuim op je hoofd. Als ik het piepschuim uit de verpakking van mijn nieuwe tv op mijn hoofd bind zal dat ook de schade beperken als ik er op val.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 21 mar 2018 14:10

Jans schreef: 21 mar 2018 09:26 Sorry @Tracing, jouw leven en laten leven gaat ook niet erg ver. Je mening over Raphakleding gaat ook erg ver. Jij bent meer van die fijne zwarte kleding, die zo slecht te zien is? En je opmerkingen over die baard gaat toch ook nergens over? Ik zie maar heel weinig mensen met een baard en als er een beweging is die dat wel wil, waarom niet? Maar wel iets vinden van mensen die iets vinden van rijden zonder helm.
Sorry jans, je mist mijn punt. Mijn punt is JUIST dat ondanks mijn eigen voorkeuren, meningen en ergernissen ik mij niet geroepen voel om dit aan die ander op te dringen. Leven en laten leven dus.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mar 2018 14:29

Sorry, maar waarom moet je het dan allemaal zo expliciet benoemen, voor mij ben je dan bezig om je eigen punt te maken. Maar goed, zo bedoel je het dus niet.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 21 mar 2018 15:22

@ Jans,

Of ik schrijf het niet goed op, of je mist volledig mijn licht sarcastisch bedoelde ondertoon.

Ik benoem het niet expliciet. Het zijn voorbeelden. Zelfde voorbeelden als het niet dragen van helmen, niet scheren van benen, het dragen van oranje blauwe rabotenues enz, enz. Mijn punt wat ik wil maken en al twee keer heb geprobeerd te verduidelijken:

Waar je je ook aan ergert, irriteert of het er niet mee eens bent. Je hoeft dit niet persé aan de ander op te dringen. Wat mensen die je aanspreken op het al dan niet dragen van een helm dus wèl doen.

Zoals gezegd, als ik iemand zie fietsen in een rabo tenue denk ik er het mijne van en zal in mijzelf grinniken en als bauke mollema met zijn malle pietje petje rondfietst of voor de camera staat zal ik denken das geen zicht, maar ik ga hem niet toeroepen en op mijn voorhoofd wijzen dat hij iets anders aan moet trekken.

zo duidelijker?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Plaats reactie