Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 mar 2018 20:38

Ik zou vorig jaar door een onoplettende automobilist van mijn sokken zijn gereden.
Gelukkig regende het die dag, ben ik binnen gebleven en heeft de aanrijding niet plaatsgevonden, anders was ik er heel wat slechter aan toe geweest.

Wat ik maar bedoel te zeggen: objectieve risico-inschatting is aan het menselijk brein nauwelijks besteed. ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 19 mar 2018 20:48

Ik heb de laatste tijd een helm op omdat ze me anders niet willen groeten :p Wat denk je, word ik ingehaald door een gast op zo'n vervelende speed pedelec zonder helm en zonder verzekeringsplaatje. Prompt ben ik de volgende dag vergeten mijn helm op te zetten. Gelukkig was het te koud voor de meeste fietsers, dus dat groeten zat er toch niet in :p

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 19 mar 2018 20:50

Dat een helm veiligheid biedt zal ik zeker niet ontkennen. Een kogelvrij vest doet dat ook. Een paraplu beschermt ook... tegen de regen (of zon). Toch heb ik beide niet altijd bij me. Kwestie van risico inschatten.

Op mijn dagelijkse fiets (MTB met smalle bandjes) heb ik op weg naar werk, huis, winkel of kroeg, nooit een helm op.
Op de racer maak ik, zeker bij mooi weer, ook wel eens rustige tochtjes, zonder gigantische afdalingen en door verkeersluw gebied. Bij zo'n rit draag ik zeker niet altijd een helm. kwestie van risico inschatten.
Zonder helm is nu eenmaal prettiger dan mèt.

Ga ik richting Vaals, Valkenburg en omstreken (op de racefiets) heb ik zeker wek een helm op.... veel meer verkeer, afdalingen, hogere snelheid noem maar op. En als ik regen verwacht neem ik soms ook nog een regenjasje mee.

Uiteraard kan er altijd iets gebeuren. Je hebt niet alles in de hand maar ik rijd over het algemeen erg attent en laat me niet snel verrassen door de situatie.
De keren dat ik met eender welke fiets tegen de grond ben gegaan ben ik (afkloppen!) nooit met mijn hoofd op de grond gekomen. Ik haal dan waarschijnlijk ook niet de snelheden die jullie allemaal rijden.
Wat ik naast knieën en ribben wel altijd kapot had was mijn handpalmen. Ik zal door mijn eigen ervaringscijfers dus eerder (fiets)handschoenen dragen dan een helm :roll:

Uiteraard, een helm zal, in het geval dat je met je helm de grond raakt de schade aan je schedel beperken....
Maar het leven zit aan alle kanten vol risico's. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om die allemaal steeds te willen afdekken. Ik zou er helemaal gek van worden.

Wat ik maar wil zeggen, Het is gevaarlijk om zomaar iemand voor dom uit te maken,
Wellicht heeft degene die zonder helm rijdt daar, net als ik iedere keer, echt wel over nagedacht.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 mar 2018 20:52

scepticus schreef: 19 mar 2018 20:38 Ik zou vorig jaar door een onoplettende automobilist van mijn sokken zijn gereden.
Gelukkig regende het die dag, ben ik binnen gebleven en heeft de aanrijding niet plaatsgevonden, anders was ik er heel wat slechter aan toe geweest.

Wat ik maar bedoel te zeggen: objectieve risico-inschatting is aan het menselijk brein nauwelijks besteed. ;)
Het is voor velen lastig, maar niet voor iedereen onmogelijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 mar 2018 20:58

Het leidt in ieder geval altijd tot heerlijke verhitte discussies.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 19 mar 2018 21:08

LongTallErne schreef: 19 mar 2018 20:50 Zonder helm is nu eenmaal prettiger dan mèt.
Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich zelf goed bij voelt, maar dit is een flauwekul argument. Als dat wel geldt, heb je simpelweg de verkeerde helm voor de vorm voor je hoofd gekocht.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 19 mar 2018 21:30

Spykerracing90 schreef: 19 mar 2018 21:08
LongTallErne schreef: 19 mar 2018 20:50 Zonder helm is nu eenmaal prettiger dan mèt.
Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich zelf goed bij voelt, maar dit is een flauwekul argument. Als dat wel geldt, heb je simpelweg de verkeerde helm voor de vorm voor je hoofd gekocht.
Natuurlijk is dit geen flauwekulargument. Als ik me mèt helm prettiger voelde zat ik nu ook met helm op achter de laptop.
Ik ben met je eens dat het een bijzonder slecht argument ten opzichte van het argument van veiligheid.
Zoiets als seks met of zonder condoom......

Comfort is één van de dingen die je in de risicoanalyse mee neemt...... Uiteindelijk doen we dat allemaal, vrijwel iedere dag.... de ene keer goed doordacht, de andere keren op gevoel.

Maar goed, wat weet ik er nu van, ik ben nu eenmaal dom..................
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 19 mar 2018 21:31

LongTallErne schreef: 19 mar 2018 20:50
Maar het leven zit aan alle kanten vol risico's. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om die allemaal steeds te willen afdekken. Ik zou er helemaal gek van worden.
Een prettig betoog, vrijheid van de individu welk zijn eigen keuzes kan en wil maken. :winkthumb:
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 19 mar 2018 22:17

MarcFaFo schreef: 19 mar 2018 21:31
LongTallErne schreef: 19 mar 2018 20:50
Maar het leven zit aan alle kanten vol risico's. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om die allemaal steeds te willen afdekken. Ik zou er helemaal gek van worden.
Een prettig betoog, vrijheid van de individu welk zijn eigen keuzes kan en wil maken. :winkthumb:
Dank :oops:
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 20 mar 2018 12:40

Het niet groeten om aan te geven dat iemand eigenlijk een helm zou moeten dragen werkt niet. Als ik geen groet terug krijg is het mij niet duidelijk of ik te maken heb met een enorme chagrijn of dat het is omdat ik geen helm draag. Misschien is het beter om een signaal af te spreken dat niet verkeerd geïnterpreteerd kan worden.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 20 mar 2018 13:02

Heel overdreven op je helm tikken hier roepend "je helm! je helm" werkt ook goed. Maar het zou natuurlijk wel als een soort groet kunnen worden opgevat.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 mar 2018 14:10

Ronald8 schreef: 19 mar 2018 11:34 Bij 25 km/u of hoger is een helm gewoon noodzakelijk. Ik ben door een hond onder uitgelopen en met 30 km/u op het wegdek gesmakt. De helm (Casco, winter/schaatshelm) heeft mij minimaal 3 maanden revalidatie of wellicht een levenslang door een rietje drinken bespaard. Helm is vervangen door exact dezelfde Casco helm, want die is dus echt goed).
Ik rijd 100% met helm en snap niet waarom er nog mensen zonder gaan..
Ik zal voortaan mijn hond een helm opzetten, dat is blijkbaar een stuk veiliger...
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie