Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Emo vs ratio

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37816
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2017 12:41

Je kent het wel; er moet iets groots vervangen worden, of je gaat een frame wat je nog hebt liggen weer opbouwen of je wilt domweg iets nieuws.
Je kijkt rond, ziet bij verschillende merken de mooiste dingen en gaat een shortlist maken. Mijn concrete huidige voorbeeld, een groep voor op de Dogma.
Etap is gaaf, met wifli optie om 32 te kunnen steken.
DA di2, best leuk om eens te proberen, en kan hoogst waaarsch een 32 zo pakken (30 zeker).
Chorus of hoger: mooi, EPS veel te duur, 32 kan alleen met een Potenza derailleur dus dat betekent ombouwen of een lelijke niet matchende derrie op je fiets laten zitten.
En dan Ultegra di2, by far de best geprijsde electro groep.
Rationele redenen genoeg om een keer GEEN Campa te pakken deze keer. En toch gaat dat 'm gewoon weer worden.
Zelfde met wielen; best mooi die nieuwe carbons van BC of setje Assaults, maar ik wil gewoon Bora's :mrgreen:

Ik ben vast de enige niet met zo'n tik. Hoe zit dat bij jou?
Less is bore

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 24 mar 2017 13:15

Ik ken dat wel. Ik zocht een racefiets in de categorie aluminium frame met 105 groepset. Maar het moest en zou Veloce (of beter van Campa) worden en een Italiaans merk racefiets.

Zelfde met camera's, ik had prima net zoals 95% een Canon of een Nikon kunnen kopen maar ik moest weer eens wat anders en koos Olympus. En zo heb ik dat bij wel meer dingen.

Allemaal prima naar tevredenheid hoor, maar waarschijnlijk rationeel niet helemaal goed te onderbouwen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mar 2017 13:20

Wat denk je zelf? ;-)
Alhoewel ik dan wel Assaults ipv Bora's heb. Maar dat was dan weer een emo keuze (wel met Tune naven, want die zijn "beter")

Enneh: 32 achter? Gaat de leeftijd tellen ofzo? :-P
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 24 mar 2017 13:25

Ik ben echt een rationele drol :P Ik koop altijd spullen die het niveau prul ontstijgen, maar waarbij ik geen onnodig geld uitgeef voor een naampje of overbodige functies. Mijn nieuwe fiets is niet voor niets een giant met 105 montage, MTB een bulls. Schoenen paar northwaves uit de sale, helm een keer via ebay bij een Engelse zaak gekocht omdat je in de UK geen btw betaalt over persoonlijke beschermingsmiddelen :P etc.
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 24 mar 2017 13:27

Probeer ratio te zijn gezien het budget maar mijn volgende uitgave wordt weer lekker voor de emoties.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3406
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 mar 2017 13:39

Altijd ratio! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16266
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mar 2017 13:46

Olympus is ook een prima rationele keuze. Ik ben blij dat ik van dat gezeul met een gigantische cameratas af ben. Een OM-D E-M5 met 80% van de tijd de Sigma 19mm 2.8 erop vind ik een stuk prettiger om mee te nemen en ik heb geen klagen over de beeldkwaliteit. Het enig wat ik mis is een goede middenklasse lens zoals de Sigma 17-70mm C die ik eerst had. Nu vraag ik mij wel af of al die Sigma lenzen met ratio te maken hebben of emotie...

Het blijven allemaal hobby's en als je dat allemaal rationeel moet gaan onderbouwen is de lol er snel van af. Je kunt wel heel rationeel een budget-Duitser met 105 kopen maar probeer vervolgens maar eens uit te leggen wat het nut is van een rondje fietsen of naar Frankrijk op en neer rijden om daar een berg op en af te fietsen.
Campagnolo Ultra Dork

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 24 mar 2017 16:16

Precies. "Rationeel" wordt meestal gebruikt om dingen voor jezelf recht te lullen; écht rationeel bekeken maakt het namelijk allemaal geen drol uit.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 24 mar 2017 16:43

alien schreef:Precies. "Rationeel" wordt meestal gebruikt om dingen voor jezelf recht te lullen; écht rationeel bekeken maakt het namelijk allemaal geen drol uit.
Bij fietsen vaak wel, maar er zijn genoeg dingen te bedenken die wat meer kosten, maar op de langere termijn wat economisch voordeliger zijn. Ik houd er zelf van om kwalitatief goede dingen te kopen en ik heb helaas ook vaak een dure smaak. Daarbij moet ik wel de kanttekening maken dat ik vaak goederen probeer te repareren of te hergebruiken tot ze uit elkaar vallen of simpelweg niet meer te repareren zijn.

Als ik iets wil kopen, ga ik vaak voor de op een na duurste optie, want dan heb je meestal de beste prijs/kwaliteitverhouding.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 mar 2017 16:58

Voor mij zal het toch ook altijd een rationele keuze blijven die ik aan mezelf kan verantwoorden. Geboren uit nood (studentenbudget) of misschien als nuchtere noorderling, geen idee. Zelfs met een budget van €5.000,-, waar ik nog lang niet aan toe ben, zou ik waarschijnlijk voor een Rose of Cannondale ofzo met BC of FFWD wielen en Ultegra Di2 of mechanische DA kiezen.

Ik verbaas me er ook over dat mensen Bora's op reserve hebben terwijl mijn fiets die ik helemaal naar wens heb opgebouwd nog minder kostte. Dat iemand Bora's heeft gun ik ze van harte, maar gebruik ze a.u.b. dan ook :mrgreen: !

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 24 mar 2017 17:10

Voor de racer: emotie
Voor de TT-fiets: emotie/ratio 60/40
MTB en crosser: ratio

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 24 mar 2017 17:15

Emo kan alleen als je geld zat hebt.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie