Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

vraag voor natuurkundigen

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 04 jan 2013 11:08

Misschien de stomste vraag in jaren, maar ik stel hem toch:

Heft het voordeel van met de wind meerijden het nadeel van de wind tegen 1 op 1 op? :geek:

Ik vraag dat omdat ik het gevoel heb, dat als het harder waait, ik meer voordeel heb van de wind mee, dan nadeel van de wind tegen als ik in beiden stukken een gelijk vermogen rijd.
Het gaat om een puur theoretische kwestie, natuurlijk gelijk stuk heen en weer en even veel wind e.d.
Allard

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37774
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2013 11:19

Gevoel of vermogensmeter...;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 jan 2013 11:26

Ben geen natuurkundige.

Maar als ik wind tegen heb ben ik eerder geneigd om dieper in mijn fiets te kruipen dan ik normaal doe op training, om toch zo goed mogelijk tegen de wind in te komen. Wind mee geeft een lekker hoge snelheid en dus ook een goede moraal, waarbij je er toch nog even ietsje extra bovenop legt. Ook probeer je dan juist weer iets meer van de wind mee te vangen. Dus zonder het vermogen te meten is het lastig te zeggen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 04 jan 2013 11:34

daniel1975 schreef:Gevoel of vermogensmeter...;-)
ik gebruik een powercal+, dus niet echt betrouwbaar
maar het ging me meer om het feit of een dergelijke gedachte zou kunnen kloppen
Allard

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 04 jan 2013 11:41

Vanaf de achterkant bezien ben je m.i. meer aerodynamisch, minder raakvlak voor de wind.

Cervino
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 mar 2012 14:32

Cervino 04 jan 2013 11:59

Met wind in de rug kun je ook tegenwind ervaren als je sneller gaat dan de windkracht.
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jan 2013 12:02

Wat ik in ieder geval wel ervaar is dat 170 BPM met tegenwind veel zwaarder voelt dan 170 BPM met wind mee.

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 04 jan 2013 12:11

Voor de gemiddelde snelheid per kilometer zal het elkaar opheffen, voor het gemiddelde per uur niet, je bent immers, net als bij het beklimmen van een berg, langer bezig met de afstand tegen de wind in dan met dezelfde afstand van de wind af, de periode dat je arbeid verricht is daarmee ook korter tijdens het van de wind af fietsen. Dus ook al lever je een constant vermogen dan nog heb je meer verbruikt tijdens het tegen de wind in fietsen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37774
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2013 12:15

havana schreef:Wat ik in ieder geval wel ervaar is dat 170 BPM met tegenwind veel zwaarder voelt dan 170 BPM met wind mee.
Bij mij dus weer niet. Ik kan veel makkelijker tegen de wind in een half uur strak op 175bpm doortrappen dan dat ik dat met meewind kan.
Less is bore

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 04 jan 2013 12:28

Wil de echte natuurkundige opstaan
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 04 jan 2013 12:32

pfff schreef:Voor de gemiddelde snelheid per kilometer zal het elkaar opheffen, voor het gemiddelde per uur niet, je bent immers, net als bij het beklimmen van een berg, langer bezig met de afstand tegen de wind in dan met dezelfde afstand van de wind af, de periode dat je arbeid verricht is daarmee ook korter tijdens het van de wind af fietsen. Dus ook al lever je een constant vermogen dan nog heb je meer verbruikt tijdens het tegen de wind in fietsen.
Zo is het; hoe harder het waait, hoe lager je gemiddelde, om bovengenoemde redenen.
Ook ben ik het met havana eens, maar kan dat niet onderbouwen. Misschien dat je je snelheid eerder verliest met de wind tegen, en dus moet continu moet blijven gaan?!
Doe mij dus ook maar 170 bpm, met de wind mee.
Overigens heb ik een fietsmaat die het heerlijk vind om tegen de wind in te beuken, dus hebben we een natuurlijke taakverdeling. :mrgreen:
Afbeelding

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 04 jan 2013 13:01

In de natuurkundige formule voor luchtweerstand zit de snelheid kwadratisch in. In het geval van wind mee, moet je de windsnelheid aftrekken van je eigen snelheid, in het geval van wind tegen er bij optellen. De overige factoren in de formule blijven gelijk bij wind tegen en mee. ( frontaal opervlak en stroomlijn waarde (Cw)).
http://home.scarlet.be/yuc-janheynen/snelheid.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens ben ik geen natuurkundige.

Plaats reactie