Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 30 nov 2020 14:22

Marcopfiets schreef: 30 nov 2020 09:22
Sulla schreef: 30 nov 2020 09:03 Mijn rij-instructeur zei ook altijd: "geef kinderen nooit voorrang wanneer ze dat niet hebben, anders gaan ze de volgende keer er van uit dat ze het wel hebben"
En wielrenners :p

Die mocht ik gewoon nooit voorrang geven. :lol:


.....nee, is niet waar......

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 30 nov 2020 14:28

Keezx schreef: 30 nov 2020 10:49 9 van de 10 keer dat ik onterecht voorrang krijg, blijf ik demonstratief staan.
Zo'n figuur houdt alles op en ik hoop dan dat hij zich dat realiseert , en dat dus niet meer doet.
Exact ook mijn idee. Levensgevaarlijk (letterlijk) is dat namelijk in toekomstige situaties.

Omgekeerd wil ik nog wel eens mijn recht afdwingen. Ooit bij een zebrapad (in Den Haag) als voetganger m’n been naar voren gestoken terwijl een automobilist vertikte te stoppen. Daarna m’n vinger opgestoken en toch maar overgestoken. Komt hij loeihard achteruitrijden... Boos. Ik leg (enigszins bibberend, dat wel) uit waarom ik dat deed én wat hij fout deed. Kreeg ik toch diepe verontschuldigingen van hem. En de belofte dat hij inderdaad in het vervolg wel altijd zou uitkijken bij zebrapaden. Hij gaf toe dat hij gewoon nooit nadacht over de voorrangsregels bij een zebrapad....

Ik geloof dat in de meeste gevallen mensen niet op de hoogte zijn van verkeersregels. Neem ook de 60 km/uur regel. Klaarblijkelijk niemand kent die. Terwijl achterliggers mij van de weg willen duwen omdat ik te langzaam zou gaan.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 30 nov 2020 14:28

Keezx schreef: 30 nov 2020 10:49 9 van de 10 keer dat ik onterecht voorrang krijg, blijf ik demonstratief staan.
Zo'n figuur houdt alles op en ik hoop dan dat hij zich dat realiseert , en dat dus niet meer doet.
Exact ook mijn idee. Levensgevaarlijk (letterlijk) is dat namelijk in toekomstige situaties.

Omgekeerd wil ik nog wel eens mijn recht afdwingen. Ooit bij een zebrapad (in Den Haag) als voetganger m’n been naar voren gestoken terwijl een automobilist vertikte te stoppen. Daarna m’n vinger opgestoken en toch maar overgestoken. Komt hij loeihard achteruitrijden... Boos. Ik leg (enigszins bibberend, dat wel) uit waarom ik dat deed én wat hij fout deed. Kreeg ik toch diepe verontschuldigingen van hem. En de belofte dat hij inderdaad in het vervolg wel altijd zou uitkijken bij zebrapaden. Hij gaf toe dat hij gewoon nooit nadacht over de voorrangsregels bij een zebrapad....

Ik geloof dat in de meeste gevallen mensen niet op de hoogte zijn van verkeersregels. Neem ook de 60 km/uur regel. Klaarblijkelijk niemand kent die. Terwijl achterliggers mij van de weg willen duwen omdat ik te langzaam zou gaan.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 nov 2020 14:32

Tja veel mensen weten ook niet de regel dat je gewoon voorrang hebt op afslaand verkeer als fietser ook al staan er haaientanden.
Maargoed om dit nou iedere keer te gaan afdwingen...

https://vrijwilligers.fietsersbond.nl/2 ... -rotondes/
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:
• het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
• het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt.
Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
Op rotondes waar het fietspad dicht bij de rijbaan ligt en er haaientanden op het fietspad staan, regelen die haaientanden de voorrang dus alleen tussen fietsers en automobilisten die de rotonde oprijden. Gevolg is dat fietsers op de eerste helft van een oversteek wel voorrang hebben (op autoverkeer dat de rotonde afrijdt), maar op de tweede helft van de oversteek niet (autoverkeer dat de rotonde oprijdt, voorrang door haaientanden)

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 30 nov 2020 14:43

borgmonster schreef: 30 nov 2020 14:28 Omgekeerd wil ik nog wel eens mijn recht afdwingen. Ooit bij een zebrapad (in Den Haag) als voetganger m’n been naar voren gestoken terwijl een automobilist vertikte te stoppen. Daarna m’n vinger opgestoken en toch maar overgestoken. Komt hij loeihard achteruitrijden... Boos. Ik leg (enigszins bibberend, dat wel) uit waarom ik dat deed én wat hij fout deed. Kreeg ik toch diepe verontschuldigingen van hem. En de belofte dat hij inderdaad in het vervolg wel altijd zou uitkijken bij zebrapaden. Hij gaf toe dat hij gewoon nooit nadacht over de voorrangsregels bij een zebrapad....
ik weet niet hoever "ooit" hier in het verleden ligt, maar ik weet persoonlijk niet hoe graag ik tegenwoordig bij zoiets als fietser of voetganger nog mijn gelijk zou willen halen...
(zie ook vorige week in Wijchen en wat hier in dit topic zoal voorbijkomt)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 nov 2020 15:30

Mooi afdalingkje.., baasje pakt hondje mooi op tijd nog aan de kant ook.
Kan me voorstellen dat zowel baasje als wielrenner even schrokken van de situatie.

https://www.wielerkrant.be/nieuws/2020- ... QByrAX6vU8
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 30 nov 2020 16:34

MarkVeenstra schreef: 30 nov 2020 15:30 Mooi afdalingkje.., baasje pakt hondje mooi op tijd nog aan de kant ook.
Kan me voorstellen dat zowel baasje als wielrenner even schrokken van de situatie.

https://www.wielerkrant.be/nieuws/2020- ... QByrAX6vU8
Onbegrijpelijk dat Sénéchal niet (meer) afremt om te passeren. :dislike: En zo'n verrassing mag het niet zijn. Hij heeft vrij zicht op de dame met hond 6-7 seconden voordat hij passeert.

Maar goed, ieder zijn mening.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 30 nov 2020 16:35

Eigenlijk....vind ik het een vrij onverantwoordelijke afdaling, eigenlijk dit doet reputatie niet goed.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 nov 2020 17:13

borgmonster schreef: 30 nov 2020 14:28 ...
Omgekeerd wil ik nog wel eens mijn recht afdwingen. Ooit bij een zebrapad (in Den Haag) als voetganger m’n been naar voren gestoken terwijl een automobilist vertikte te stoppen. Daarna m’n vinger opgestoken en toch maar overgestoken. Komt hij loeihard achteruitrijden... Boos. Ik leg (enigszins bibberend, dat wel) uit waarom ik dat deed én wat hij fout deed. Kreeg ik toch diepe verontschuldigingen van hem. En de belofte dat hij inderdaad in het vervolg wel altijd zou uitkijken bij zebrapaden. Hij gaf toe dat hij gewoon nooit nadacht over de voorrangsregels bij een zebrapad....
...

In het vervolg toch misschien twee keer nadenken voordat je dat doet. Dit ging dan weliswaar goed maar het kan ook fataal aflopen:
https://nos.nl/l/2358181
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 30 nov 2020 18:21

Aspide83 schreef: 30 nov 2020 16:35 Eigenlijk....vind ik het een vrij onverantwoordelijke afdaling, eigenlijk dit doet reputatie niet goed.
Vooral dit. Het stuk waar hij die vrouw passeert valt dan misschien nog mee. Maar dat eerste gedeelte is nul overzicht met verschillende uitritten.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 30 nov 2020 18:29

DDX schreef: 30 nov 2020 14:32 Tja veel mensen weten ook niet de regel dat je gewoon voorrang hebt op afslaand verkeer als fietser ook al staan er haaientanden.
Maargoed om dit nou iedere keer te gaan afdwingen...

https://vrijwilligers.fietsersbond.nl/2 ... -rotondes/
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:
• het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
• het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt.
Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
Op rotondes waar het fietspad dicht bij de rijbaan ligt en er haaientanden op het fietspad staan, regelen die haaientanden de voorrang dus alleen tussen fietsers en automobilisten die de rotonde oprijden. Gevolg is dat fietsers op de eerste helft van een oversteek wel voorrang hebben (op autoverkeer dat de rotonde afrijdt), maar op de tweede helft van de oversteek niet (autoverkeer dat de rotonde oprijdt, voorrang door haaientanden)
En hoe zat het nou met 'tekens gaan boven regels' in dit geval? De regel is 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor afbuigend verkeer', maar de tekens 'voorrang verlenen' gaan dan toch boven de regels' ....?

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 30 nov 2020 20:40

@afrit13: zo heb ik het ook ooit geleerd (“ooit” ligt in de jaren 80).

@RKN: in dat geval ligt “ooit” in de tweede helft van de jaren 90. Een collega vertelde me de dag erop dat hij had gezien dat een verkeersruzie 300 meter verderop met een pistool werd beëindigd.
Toen heb ik besloten me wat relaxter in het verkeer op te stellen.
Desondanks op de fiets nog eens met een ploertendoder bedreigt wat me zo woedend maakte dat die aanvaller ervandoor ging (meer geluk dan wijsheid) en daarnaast (beide eind jaren 90 in Gouda) dat m’n vriendin (nu m’n vrouw) en ik een tijdje in een winkelcentrum “moesten” verblijven omdat ik het aan de stok kreeg met iemand van 2.10 meter en 70 kg zwaarder en een meter breder dan ik.
Ach ja, m’n stomme karakter ook.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie