Waar iedereen overheen lijkt te lezen is dat ze ook een helmplicht voor kinderen tot 12 jaar adviseren.
En dat gaat, als we gegevens uit minder fietsvriendelijke buitenlanden als voorbeeld nemen, juist heel veel EXTRA gewonden/doden opleveren. Overal waar de helm verplicht is gesteld is het aantal gewonden merkbaar toegenomen, en wordt de bike helmet paradox genoemd.
1. door helmplicht gaan kinderen minder vaak fietsen, waardoor fietsvaardigheid afneemt.
a. helm is lastig/onhandig.
b. helm benadrukt het gevaar van fietsen, waardoor ouders hun kinderen later of niet leren fietsen.
2. helm nodigt uit tot roekelozer gedrag (al vind ik dat argument persoonlijk niet altijd overtuigend).
3. Automobilisten lijken dichter langs fietsers te gaan rijden zodra ze een helm en bijvb hesjes dragen (wellicht niet helemaal van toepassing op NL met de seperate fietspaden.)
4. Minder fietsers op de weg door punt 1., betekent ook minder alerte chauffeurs (wellicht niet van toepassing op NL).
5. Voor jonge kinderen is de helm relatief zwaar, zeker aangezien ze al een relatief zwaar hoofd hebben, waardoor juist de kans op nekletsel toe zou kunnen nemen.
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Ik ben van mening dat je Nederland als fietsland niet zomaar mag vergelijken met andere landen. Onze infrastructuur nodigt al veel meer uit tot fietsen en ik had graag gehad dat er een helmplicht was voor kinderen toen mijn kinderen nog jong waren.
Feit blijft dat je fietsen echt moet leren en je dan ruimte moet krijgen van je omgeving om fouten te maken. Ben dus lief voor elkaar als je een kind van 4 of 5 of zelfs 9 ziet. Houd afstand en zorg dat een fout van het kind niet meteen leidt tot een botsing of val.
Feit blijft dat je fietsen echt moet leren en je dan ruimte moet krijgen van je omgeving om fouten te maken. Ben dus lief voor elkaar als je een kind van 4 of 5 of zelfs 9 ziet. Houd afstand en zorg dat een fout van het kind niet meteen leidt tot een botsing of val.
De mensen die groeten tijdens het fietsen. Dat sluit geheel toevallig toch weer 60+ uit. En vrouwen tellen dan ook mee.
Van mij mogen ze die dingen ook gelijk afregelen op 18 km/u.Keezx schreef: ↑30 jun 2020 13:47Het zijn maar proefballonnetjes en nog lang geen wetgeving.....mao schreef: ↑30 jun 2020 12:42 https://www.telegraaf.nl/nieuws/6446358 ... sche-fiets
Fietshelm verplicht op alle elektrische fietsen, ook dus die maar 25 gaan.
In eerste instantie moest ik even lachen, maar 45 doden per jaar minder is toch wel een behoorlijke aantal.
En alleen na afgenomen rijvaardigheidsproef en toestemming van de kinderen naar 25 km/u.
Maar ja, wie ben ik
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Aangezien ik toch wat ervaring heb op dat vlak, begrijp ik dat ze helm willen verplichten. Alleen vrees ik dat veel mensen de e-bike weer gaan verkopen in dat geval. Maar ook wij zagen op spoed dit voorjaar een grote toename van oudere mensen die een kwalijke val namen met hun e-bike. In plaats van een verplichte helm, zou een soort rij cursus misschien een beter idee zijn.mao schreef: ↑30 jun 2020 12:42 https://www.telegraaf.nl/nieuws/6446358 ... sche-fiets
Fietshelm verplicht op alle elektrische fietsen, ook dus die maar 25 gaan.
In eerste instantie moest ik even lachen, maar 45 doden per jaar minder is toch wel een behoorlijke aantal.
In Vlaanderen kan je dit doen (niet verplicht) bij de OKRA (Open, Kristelijk, Respectvol en Actief). Dat is een organisatie die komt uit de christelijke beweging in Vlaanderen.
Goed punt. Ik snap sowieso niet waarom die dingen 25 soms zelfs 27/28 halen.mhr-zip schreef: ↑30 jun 2020 14:11Van mij mogen ze die dingen ook gelijk afregelen op 18 km/u.Keezx schreef: ↑30 jun 2020 13:47Het zijn maar proefballonnetjes en nog lang geen wetgeving.....mao schreef: ↑30 jun 2020 12:42 https://www.telegraaf.nl/nieuws/6446358 ... sche-fiets
Fietshelm verplicht op alle elektrische fietsen, ook dus die maar 25 gaan.
In eerste instantie moest ik even lachen, maar 45 doden per jaar minder is toch wel een behoorlijke aantal.
En alleen na afgenomen rijvaardigheidsproef en toestemming van de kinderen naar 25 km/u.
Maar ja, wie ben ik
Mensen hebben nog nooit zo hard op een normale stadsfiets gereden. Zelfs ervaren wielrenners moeten echt flink doorstampen op een stadsfiets om 25 km/h te halen. Nu zitten mensen massa’s op de electro fiets alsof het de normaalste zaak is om 25 km/h te fietsen terwijl ze voorheen in de praktijk maximaal 17/18 haalde op de ouderwetse stadsfiets. Ze hebben geen benul hoe hard ze door een scherpe bocht kunnen fietsen. De walruslijven zijn niet geschikt om te hangen in de bocht laat staan hoe ze moeten reageren in een nood situatie. Die helmplicht voor die e bike ondingen is eigenlijk wel een goeie zaak.
@Jans laat je niet stangen.
Dat gaat er natuurlijk nooit van komen.
Omdat 60+ers toch nooit aan de kant gaan op een fietspad en stoïcijns naast elkaar blijven fietsen gaan ze verplicht op een soort van skelter met vier wielen. Dan vallen ze veel minder snel om en is een helm helemaal niet nodig.
Het is namelijk niet dat ze dan meer ruimte innemen dan ze nu doen dus er veranderd niet zo heel veel.
Dat gaat er natuurlijk nooit van komen.
Omdat 60+ers toch nooit aan de kant gaan op een fietspad en stoïcijns naast elkaar blijven fietsen gaan ze verplicht op een soort van skelter met vier wielen. Dan vallen ze veel minder snel om en is een helm helemaal niet nodig.
Het is namelijk niet dat ze dan meer ruimte innemen dan ze nu doen dus er veranderd niet zo heel veel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17
Goed idee een helmplicht voor e-bikes en voor kinderen tot 12. Het zijn beide kwetsbare en eigenwijze verkeersdeelnemers die kennelijk een verplichting nodig hebben om een verstandige keuze te maken. In het geval van de kinderen kunnen de ouders dat natuurlijk al verplichten. Maar dat, weet ik uit ervaring, wordt een lastige discussie als de rest van de ouders hun kinderen geen helm laat dragen..